HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD eller inte...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/07 :  00:17:23  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag är ovan, och inte riktigt insatt i de nya formaten...

Jag funderar på att införskaffa en ny DVD (kanske för att också spela cd). Valet står mellan Pioneer dvd 470 alternativt dvd 575. Skillnaden mellan dem är i stort sett att dvd 575 klarar av SACD. I övrigt har båda "mycket bra" DAC för både ljud och bild (192KHz/24Bit respektive 108MHz/12Bit)

Har jag behov av SACD-funktion när jag enbart spelar två-kanaligt, och dessutom har ett försteg som är digitalt (SACD kommer ju bara ut i analogt fler-kanaligt)?
Jag skall i stort endast ha DVD till film (om det ändå inte finns någon fördel med SACD-funktion som jag missat/inte förstått)

Det finns ju också hybrid skivor på SACD som även går att spela på vanlig CD (två-kanaligt stereo ligger över SACD-multikanal)
Men, om jag har en SACD kommer jag få en bättre/"djupare" läsning av spåret om jag kör med SACD-spelaren och tar ut två-kanalig stereo jämfört med om jag läser skivan med min vanliga CD-spelare. Dvs missar jag ändå något på en hybrid-SACD med min vanliga CD-spelare jämfört med SACD-spelaren?

PS Tråden flyttad från flerkanalshifi

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/07 :  09:04:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

de spelare jag har hört presterar ett mer högupplöst och "bättre" ljud i SACD-läget med hybridskivor kontra CD-läget. Men, hur den spelaren du snackar nämner presterar är svårt att sia om. Speciellt sedan du tänker använda den enbart som drive för CD, då kommer ju ditt försteg in i bilden också...

Du har inga möjligheter att låna hem och testa?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/08/07 :  09:16:13  Show Profile Send hjort a Private Message
Kan ingenting om just de DVD spelarna, men tänk på att även om de har 24/192 kan det ändå vara riktiga skräp DA som sitter där. Testa innan du köper.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/07 :  09:18:44  Show Profile Send matson a Private Message
Bra val av spelare! Dom nya Pioneerspelarna är otroligt bra.

Jag köpte en annan Pioneer för några månader sedan(668:an) och den kan ju spela både SACD och DVD-A, trots det så har det ju inte direkt regnat in sådana skivor i min samling.......utbudet är obefintligt. Detta kan ju givetvis ändras i framtiden, även om jag är skeptisk. Att du spelar 2-kanal just nu, spelar ingen roll då det finns 2-kanalsmix på alla(?) skivor.

Jag hade valt 575:an mest pga att prisskillnaden är så liten(1800:- tror jag 575:an finns för) och en apparat kan man ju ha i flera år.

Ditt försteg förstår jag inte riktigt beskrivningen av....finns det inga analoga ingångar alls? I såna fall kan du inte spela upp SACD. Jag hade nog kollat om det inte var läge för att byta ut det försteget mot något annat(typ bioreciever som används endast som försteg).

Mvh


Mvh
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/07 :  09:37:09  Show Profile Send matson a Private Message
Hjort: Det är BurrBrown som används i dom nya Pioneerspelarna och det är nog svårt att klassa dom som skräp.....

Mvh
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/07 :  10:08:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Matson: BurrBrown som numera ingår i Texas Instruments gör väldigt många olika D/A omvandlare för många olika applikationer så Hjort har nog rätt i att man skall gå varligt fram och gärna prova innan köp om man vill vara säker.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/07 :  10:44:20  Show Profile Send matson a Private Message
I min sitter BB PCM1738 och det skulle inte förvåna mig om det sitter något liknande även i dom billigare modellerna. Jag har inte jämfört tillräckligt noggrannt ännu för att uttala mig tvärsäkert, men det spontana intrycket är att det inte skiljer mycket om ens något.

Jag kan återkomma med den lyssningsrapporten i en annan tråd då denna inte handlar om det.

Nu kan det ju iofs vara intressant att studera vad som gör att man utgår från att det är värdelösa delar i en apparat utan att ha tittat i den eller veta varken pris eller tillverkningsmängd.......men det är ju också en annan tråd.

Problemet Joacim har är ju INTE av arten "vilken apparat skall jag köpa/vad är bäst för 5 papp" utan han har ju inkopplingsfrågor och visst är det väl så att man inte kan plocka SACD-signalen från digitalingången?

Även om man hade kunnat det så krävs det ju att försteget/DA-omvandlaren kan ta hand om SACD-signalen. Finns det ens produkter som kan detta(Sonys egna S-link eller vad den heter undantagen)?

Mvh

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/07 :  12:02:50  Show Profile Send Joacim a Private Message
Tackar för intressanta svar!

matson: Jag har idag ett "kompaktsystem" bestående enbart av slutsteg som drivs direkt från CD-spelaren, med en mycket bra volympot. från samma familjs försteg. Spelaren har också inbyggd funktion som ett digitalt försteg.
CD-spelaren är Quad 99 CD-P, och jag kommer inte att byta ut denna eller troligen köpa till något försteg.
Jag har också "hört" att SACD inte kan plockas från Digital out?!

pac: Jag är lite osäker på om jag vill/behöver låna hem för att testa!? Jag är starkt övertygad om att min Quad 99 CD-P spelar bättre än båda tänkta DVD-apparater gällande audio.
Men, Du är ju också inne på att även om man tar ut två-kanaligt så låter SACD-spelaren bättre än CD-spelaren på hybrid-SACD-skivor. Då kanske man måste provlyssna?! Men gäller detta också även som "matson" är inne på att SACD-signal (eller kapacitetsformat) inte kan tas ut genom Digital out?

Det jag är inne på är om det finns någon info på en hybrid-SACD-skiva som jag tar ut via Digital out på en SACD-spelare, vilket jag troligen kommer att missa gentemot att använda min vanliga CD-spelare?!
Här känns det fortfarande lite osäkert...
Jag kommer heller inte att gå ifrån att enbart spela 2-kanaligt (dvs kommer inte skaffa fler högtalare)

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/07 :  12:28:10  Show Profile Send matson a Private Message
Så det enda du skall ha DVD-spelaren till är film och SACD?

För att kunna spela SACD måste du ha en analogingång på ett försteg. Det går inte i din nuvarande uppställning.

Jag tycker du skall ta hem en spelare och testa den mot Quaden. Det blir ingen promenadseger för Quaden(jag tror iofs inte att det blir någon seger alls).

Om det är helt otänkbart att plocka in ett riktigt försteg så kan du ju iofs strunta i att testa Pioneeren.

Då kan du ju köpa vilken DVD som helst och njuta av ljudet från TV-högtalarna.....

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/07 :  12:45:56  Show Profile Send Joacim a Private Message
matson: Ja, jag skall i stort bara använda den till film och ev. SACD (om det nu är klart bättre).
Du är alltså inne på att Pioneeren för runt 1.700:-, audiologt, kommer att spela över min "dyra" och "fina" Quad?
Hmm, hoppas detta bara gäller för hybrid-SACD två-kanaligt...

Jag kommer inte (på bra länge) köpa in riktigt försteg. Jag har tidigare haft 5-kanaligt, men gett upp det. Nu är det bara två-kanaligt som gäller för mig. Jag har också tilltalats av att CD'n kan fungera som digitalt försteg samt att den output-mässigt har lika hög kvalité på de ingående delarna (för att ge en singel analog output) som Quad's 99 försteg (mycket kortare signalvägar CD-Slutsteg än CD-Försteg-Slutsteg).

Men, jag hade ändå tänkt att DVD's digitala audio-ouput (för filmer) skall gå in i CD's digitala försteg och sedan ut i högtalarna för lite mustigare två-kanaligt än vad som kommer ur TV'n

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/08/07 :  13:05:02  Show Profile Send matson a Private Message
Jag tror att Pioneeren, av vissa, kan uppfattas som den bättre spelaren. Vad jag tror att du kommer tycka känns lite onödigt att spekulera i.....

Visst kan det bli OK med DVD-spelaren som transport för att få ut filmens ljud i stereo.

Jag tycker ju iofs att en hembiostärkare hade varit ett kanonköp för dig vid ett senare tillfälle då du redan har slutsteg som du gillar. Just slutstegen är den del som är minst bra i hembiostärkarna. (pre-out för frontarna måste ju dock finnas vilket diskvalificerar dom allra billigaste varianterna).

Då skulle du kunna koppla DVD-spelaren via dess 5.1 utgångar in till HB-stärkaren och därmed bypassa en massa onödiga omvandlingar samtidigt som du skulle kunna spela dina SACD eller DVD-Audio plattor i både stereo och flerkanal(om du nu skulle få plats för högtalare av god kvalitet).

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/07 :  13:26:31  Show Profile Send Joacim a Private Message
matson: Jag kommer oavsett vad högst troligt att köpa en av dem, och eftersom de har samma uppbyggnad transport samt DAC på audio-sidan bör de spela likadant audiologt. Jag kommer garanterat att testa CD mot DVD för att höra ev. skillnader. Kanske återkommer jag på forumet med ett intressant test (hoppas inte) om det nu kan vara så att Pioneer spelar bort Quad'en som är 10ggr dyrare...

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/07 :  14:47:46  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag skulle då bli MYCKET förvånad om du upplever att den billiga Pioneern är bättre som musikförmedlare (oavsett om du kör CD eller SACD) än din Quad! Det vore ju helt absurt!

Sedan tycker jag du ska kika på Denons dvd-spelare också, ska vara riktigt bra, inte minst ljudmässigt. Och dom har ju schyssta priser i Sverige.

För övrigt tycker jag att du verkar ha en trevlig anläggning och jag delar helt och hållet din tröttnadskänsla inför hembiolösningar.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/07 :  20:30:47  Show Profile Send Joacim a Private Message
Blue: Skönt att höra att Du tror Quad'en kommer hålla.
Denon i all ära, men jag kommer nog hålla kvar tanken vid Pioneer, då de nya maskinerna fått mycket bra kritik samt prisvärde. Jag har haft hembio i snart tio år och kände att det fick vara nog...

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/08 :  13:08:01  Show Profile Send markih a Private Message
En polare hade quad 99+909 under en period. Den lämnade han över till farsan hans. Den lät nog trevligt tycker jag, men jag instämmer med Matson, att utgången inte är given. Jag har ingen aning om hur de billiga pioneeren presterar men de dyrare är fina.

Blue: Man kan tycka att det är absurt och det har jag också tyckt. Men jag har ett flertal ggr hört billiga saker som är bättre än dyrare resp tvärtom. Priset är efter mina erfarenheter ingen som helst garanti för välljud.

markih
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/08 :  14:18:57  Show Profile Send Blue a Private Message
Självklart finns det ingen regel att ett högre pris alltid betyder bättre ljud. Mina egna erfarenheter säger dock att billiga dvd-spelare (har hört många) inte låter något vidare som "cd-spelare" vid musiklyssning. En åsikt som också får stöd i så gott som all hifi-press världen över (fast det är kanske bara en enda stor konspiration för att rädda cd-mediet?)

Sedan behöver man kanske inte gå så långt som "What Hifi" som anser att man får lägga sådär 30.000 på en dvd-spelare för att kunna spela tvåkanalsmusik med ett anständigt resultat.

Men jaha, ni har andra erfarenheter, dvd-spelare i 3.000-klassen som låter bra med cd-skivor (och till och med bättre än rena cd-spelare för tredubbla priset)? Jag tycker det verkar bisarrt, men berätta gärna mer! Verkar ju vara ett fint sätt att spara pengar!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/08/08 :  16:32:39  Show Profile Send markih a Private Message
Tja, jag har tyvärr inte ägt så många DVD-spelare, bara 2 st hittills. Den förra var en samsung 611 (som LTs testade med gott resultat) och den jämförde vi lite enkelt mot en Thule drive-DAC kombo för 18 papp, mot CD-fix, samt Yamaha 1060. Jag vill inte berätta resultatet eftersom testet inte var noggrannt gjort (kalibrerade nivåer, koll på alla detaljer etc) men både jag och den andre killen fick i varje fall en viss känsla av att utgången inte var helt klar. Det enda som var ganska tydligt under denna lyssning var att CD-fixen uppfattades som något ljusare/skarpare än de andra tre, annars lät alla mer eller mindre bra, om jag får uttrycka mig så luddigt

markih
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/08 :  19:47:32  Show Profile Send Joacim a Private Message
Med lite eftertanke vill jag bara tillägga att det blir svårt (för mig) att genomföra ett test för att utröna (rättvisa) skillnader med Quad 99 CD-P samt Pioneer DVD 470.
(Jag kommer bli tvungen att leva i "en nöjd" ovisshet!)

Anledningen är ju att jag inte har något försteg, utan endast ett digitalt i CD'n. Min framtida DVD kommer ju digitalt vara inkopplad till CD'ns DAC, så det ända som lyssnas från DVD'n i CD-läge är ju DVD'ns transport. Ett sådant test är ju inte direkt jämförbart...och här är jag ganska övertygad om att spelarna kommer vara rätt nära varandra (Quad's transport bör trumfa ändå då den har 3-strålig avläsning).

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:18:38  Show Profile Send mantra a Private Message
Om man nu vill lyssna på SACD i ett vanligt 2 kanal system borde då inte kringutrustningen bli en begränsning då dessa bara klarar av 20-20000Hz medan SACD klarar upp över 100Khz. Dock har jag sett kina-hifi som enligt pappret klarar upp till 80-100Khz.

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:58:40  Show Profile Send marens a Private Message
Mantra: Påståenden som att en produkt eller ett format klarar 100kHz ger inte så mycket information egentligen. Ungefär lika mycket information som att "Det är 500watt i de här högtalarna".

Till exempel har SACD inte lika bra dynamikomfång som CD ovanför 10kHz. Det är inte självklart att man kan höra frekvenser ovanför 20kHz eller att det finns ljudmässiga fördelar att bevara eventuell information där övanför. Vissa anser tex att det är ljudmässigt bättre att filtrera bort det ultraljudsbrus som SACD formatet ger ifrån sig.

Sedan är högtalares ljudåtergivning mycket tveksam ovanför 20kHz. Vad händer om man flyttar örat 2cm? Då kan mycket väl högtalare som är specade till 100kHz ha ett sämre frekvensomfång (och risken finns att de även har sämre ljud) än högtalare specade till säg 20kHz.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:09:33  Show Profile Send Blue a Private Message
En grej som dessutom verkar jobbig med SACD: Det finns inte sådär supermånga skivor ute på marknaden väl? Och dom som finns är typ "hifi-artister" som Clapton och Knopfler (inte min bag)? Och så kostar dom typ 300 spänn?

Eller ni kanske har någon schysst Kina-länk för sådant också?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/09 :  00:09:55  Show Profile Send Blue a Private Message
En grej som dessutom verkar jobbig med SACD: Det finns inte sådär supermånga skivor ute på marknaden väl? Och dom som finns är typ "hifi-artister" som Clapton och Knopfler (inte min bag)? Och så kostar dom typ 300 spänn?

Eller ni kanske har någon schysst Kina-länk för sådant också?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000