HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tänkte köpa rör...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:27:07  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
..vad ska man tänka på? Jag vet att känsligheten på högtalare är att tänka på, men vad ska man mer tänka på? Jag har spanat lite på cattylink och har sparat en del pengar om man skulle slå till på tex:
MEIXING MC300B-845A

http://www.cattylink.com/PRO-MC300B-845A.htm behöver man då oroa sig väldigt när man väljer högtalare? Dessa monoblock verkar ju vara ganska kraftfulla, men som sagt så vet jag inte mycket om rör. Tacksam för råd å tips!

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:51:32  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Ett tips är att först och främst se sig om i sin egen hage. Kanske finns det vettiga rörförstärkare även från västerlandet . Kina i all ära, men att köpa grisar i säckar för några större pengar är ju oundvikligen ett risktagande.

Audion har ett brett sortiment. Där borde du hitta något av intresse. Jag har även fått uppfattningen att Audio Research gör mycket bra rörförstärkare (har dock ej hört något från dem). Audio Research hittar man ibland till vettiga priser på Hifimagasinet.

Vänligen

Ekan

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:54:26  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
Hmm det har du kanske rätt i... Kanske ska köpa begagnat först.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:57:50  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Kanske lyssna först? Bor du i närheten av Smålands djupa skogar så är du välkommen.


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:12:13  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
Jotack, jag har lyssnat en del.. Gillar värmen, har en hyfsad anläggning nu men vill uppgradera och separera. Alltså ha en analog med vinyl, rullbandare, rör osv... Och en "vanlig" anläggning.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:29:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rör är inte alltid rör.
Rör skiljer sig åt. Gäller fortfarande att matcha och lyssna. Ekans förslag om lyssning hemma är strålande - hoppas det låter sig göras!

Innom rörförstärkare finns det många olika varianter som alla låter olika.

Catylinks monoblock ser klart läckra ut och borde vara värda att låna ett öra. 845 trioden är en maxad grej som är ett rör jag själv lyssnat på i Unison Research's och Cayins kontruktioner. Lämnar där knappa 30 watt i SET koppling.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:44:11  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Michael Dupé: De där blocken tillhör verkligen övre klassen av hifiprodukter. Säkert väldigt kompetenta och verkar vara grymt prisvärda även om det måste slantas upp en del pengar för dem.

Har du sett storleken på dem? Såg någon bild från en mässa i USA, de är större än man kan tro då man såg dem på bild i jämförelse med annat.

Dock har vad jag hört just Mexing produkter haft kvalitetsproblem, vet inte om det rörde sig om en specifik produkt eller sett över hela linjen. Maila både Cattylink och Coem Norman för deras åsikter, de är minst lika ärliga som vilken svensk handlare som helst.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:45:27  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Michael Dupé, dubbla anläggningar - inte fel . Själv har jag fått en tredje förstärkarkonstellation på halsen, så nu blir det väl snart att inreda dasset till hifistudio också. I-landsproblem...

Engelholm, har du lyssnat på Unison hos Roger i Falkenberg? Det har jag iaf. Tyvärr gjorde högtalarna elektroniken ingen rättvisa. Roger hade även ett par andra stiliga tvåvägare ståendes. Såna' där med björkram du vet .

//Ekan

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Michael Dupé
Member

154 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:50:55  Show Profile Send Michael Dupé a Private Message
De är stora ja... Jag tänkte inte på det först men sen läste jag måtten: L:49cm W:30cm H:62cm. Inga små killar det där inte.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:27:18  Show Profile Send Io a Private Message
Förstärkarna är superläckra, men verkar vara designade av marknadsförare. 845 är ju en extremt kraftful triod medan 300B är kända för att kunna låta bra. Och de har ju ett starkt varumärkesrenommé. Det är enda orsaken till att använda 300B som ett drivrör till 845! 300B är ju sååå sexiga! Men de är inte lämpliga innan 845:or.

Jag har hört 845:or låta bra men föredrar att låta mina barn växa upp med rörslutsteg som använder 300B i utgången! Av de "normala" effekttrioderna står de i en klass för sig. Trots att de konstruerades 1928!

/Olle


  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/09 :  09:58:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mr Ekan:
Tja...jag har haft den hemma och lyssnat (och dema't) men visst har jag lyssnat även hos Roger (som har ett par trevliga högtalare ståendes).
Roger får dessutom besök under hösten och i och med det besöket blir det under en helg ytterligare några trevliga högtalare hos honom...

Io:
Intressant som vanligt!
Unison Research använder INTE 300B utan en ECC 82'a om jag inte minns fel. Visst känns produkterna ganska så marknadsmässigt designade, men låter dåligt gör dom absolut inte och med den mängd effekt som lämnas är det ett trevligt alternativ.

Skall man vara petig är det farligt och olagligt att ha nakna rör på detta sättet. Varma (brännheta) rör utan skydd är olaligt enligt CE-märkningen, om jag inte är helt felinformerad.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000