HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderingar hur det funkar.........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/08 :  13:31:45  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Har alltså legat och funderat lite hur det funkar, med t.e.x bredbands element eller säg i en tvåvägs högtalare.Frågan är alltså hur gör elementet när det skall spela olika frekvenser som sker samtidigt,Sker det olika rörelser på konarean?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/08 :  19:21:54  Show Profile Send lasselite a Private Message
Japp, kolla på bannern från transparent med reklam för "Powerisolator" som "före" ser det ut. Märkligt att det funkar över huvud taget
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/08/08 :  19:24:42  Show Profile Send Gustaf a Private Message
balrog: intressant fråga som jag också funderat över. Vore trevligt om någon kunnig kunde ge ett svar.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/08 :  19:37:50  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag antar att ett bredbandselement klarar av att återge ett stort spektra utav frekvenser. En vanlig audiosignal är inte uppdelad från början och då återger väl bara bredbandselementet signalen som den såg ut från början. Dvs. det finns inte någonting som heter två olika frekvenser samtidigt utan av dessa två frekvenser som "blandas" blir det till en annna som elementet kan återge.

När det gäller flervägskonstruktioner så delar man upp signalen med hjälp av delningsfiltret och till dina öron kommer det en blandning av två olika frekvenser som man lika väl kan uppfatta som en (den som fanns på t.ex. cd:n).
Så tror jag iaf, någon mer kunnig får gärna förklara.

---> Mitt system <---

Edited by - Ipsen on 2004/08/08 19:38:56
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:03:57  Show Profile Send Style a Private Message
ni skojar va? Annars rekomenderar jag Tv-programmet hjärnkontoret eller boken 'så funkar det'
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:47:29  Show Profile Send lasselite a Private Message
Den boken har mina ungar (jag oxå när jag var liten, kan vara en av världens bästa böcker!). Ska kolla vad dom skriver
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:00:08  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Jo att delningsfiltret delar upp signalen de är jag med påjag tänkte närmast på när elemenet i en tvåvägare skall spela både bas och en bit upp i mellanregistret,men som du säger Ipsen så måste ju det blandas upp på nått vis,tänkte nog lite galet,för det gäller ju även med en 3 vägs 4 o.s.v de elementen måste ju ochså kunna spela olika frekvenser inom sitt område Det skulle blivit många element annars

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:14:49  Show Profile Send Style a Private Message
Precis Balrog, det är i detta avseende ingen skillnad mellan ett bredbandselement eller t ex ett diskantelement.

Skillnaden ligger i ett de är optimerade för att spela olika mycket och/eller delar av ljudspektrat. T ex ett stort baselement med stor massa är olämpligt för höga frekvenser då det inte rör sig så snabbt men kan effektivt flytta stora mängder luft medans ett diskantelement är tvärtom. Ett bredbandselement är alltid en kompromiss mellan dessa saker. Fördelen är att man slipper delningsfilter och de nackdelar dessa har.
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/08/08 :  21:21:59  Show Profile Send Style a Private Message
för att förtydliga så var lasselite inne på rätt lösning.

Alla frekvenserna som bygger upp en musiksignal adderas ihop till en komplex vågform. Man kan inte säga att denna har en frekvens utan ett spektra av frekvenser som alla spelar samtidigt med olika amplituder. Summan av dessa blir då en viss amplitud i ett givet ögonblick. Det som gör att det sedan låter ur högtalaren är skillanden mellan denna amplitud och amplituden i nästa ögonblick. Denna skillnad tvingar konen att flytta på sig och därmed förflytta luft, denna tryckskillnad i luft träffar dina öron och tolkas som ljud.
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/08/09 :  01:10:42  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Bra förklaringar,var helt ute o cykla där,men det skadar aldrig att fråga

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/08/09 :  01:52:29  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
ett tilläg .när man har bredbandsellement kommer konen röra sig längre sträckor och tidsmodulera vågofrmenr som inte är så långa.tec 30hc bas ich 15000 diskant.. vilket resluterar i dåligpressition. genom att ha fler ellement minskar man bandbredden för vadera ellement och får därmed högre upplösning. men..olika avstånd till centrum mer eller mindre kompromisslösa filter osv...

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/09 :  02:18:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message
stefan
Inte alls nödvändigtvis. Kolla Lowther som skall belastas med horn. Står i det närmaste still när man spelar.
Dock så finns det mekaniska delningsfilter i bredbandare med dubbelkon, och sedan kan man lägga till en fasplugg optimerad för den låda elementet sitter i.
Vidare är det heller inte nödvändigt att ljudet blir bättre med flera element. Punkformiga ljudkällor har många fördelar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/09 :  03:17:48  Show Profile Send marens a Private Message
Hur det än är med lowther (som har x-max på någon ynka mm), ska du spela låga frekvenser hörbart så måste du flytta luft på något sätt (ljud uppstår inte ur intet) och då blir det som att diskanten följer med konrörelsen och det blir en slags dopplereffekt (frekvensmodulering) + att disten vid högre frekvenser ökad när magnetens kraft på spolen moduleras, vilket går att minska, men är ounvikligt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/09 :  08:17:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
marens
javisst, men skrev att det inte behöver vara så. Och en Lowther i bakladdat horn går ganska djupt. Eller om man spelar med en Tannoy så får man verkligen en djupbas. Och eftersom dom används i många studios så har dom nog inte så stora fel att bredbandare skulle vara en stor kompromiss.
Har hellre en bra bredbandare än en dålig 4-vägare.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/08/09 :  10:34:04  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
självklart har man mycket at vinna med 1 vägssystem i mitt exempel var inte hornen medräknade.som du säger en dålig 4 fägare kommer alltid att vara skit men den har större förutsätningar att bli bätre men punktformiga har dom lite svåra att bli.Alla typer av högtalare som fins används i studios dipoler är kanske inte det bästa att mixa i eftersom man i första hand hör rummet.i mitt tycke..att kopla horn till basen eller mellanregister går ju även i flrevägssystem.


[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000