HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Simply Vinyl - ljudkvalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/30 :  14:45:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har inhandlat ett antal utgåvor från Simply Vinyl, 180g vinyl.
Man kan inte kritisera kvalitén på pressning, omslag etc.
Men ljudet? Har inte jämfört direkt med originalen, men tycker att ljudet är hårt och metalliskt, åtminstone på de skivor jag har.
Plockade upp lite rykten på nätet att de använder CD-masters till sina skivor i st f de gamla originaltejperna för LP.
Har ni hört något, eller jämför?

Mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/30 :  14:54:17  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jo jag har också hört det ryktet ...

jag har en Hawkwind - In search of Space och Deep Purple - Made in Japan på SV-press. fast jag har inte CD'n eller nån annan LP-utgivning :-(

Made in Japan kan jag nog fixa på nån annan press. den är ju relativt känd platta. isåfall återkommer jag med lyssningsintryck.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/30 :  14:56:14  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det var någon artikel i en tidning om det där, att de inte använde riktiga masters till (några av?) sina utgåvor.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/30 :  14:56:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
Har Hawkwind In Search of Space i original, kanske skulle testa också...kul att träffa en annan som gillar Hawkwind förresten...vi är nog inte många ;)

tack för att du svarade

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2004/07/30 :  18:33:57  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Här är en till hawkwinddiggare

Har köpt två plattor från Simply Vinyl och det var Portisheads två första då jag ville ha dem just på vinyl.

Hade dem på CD redan och jag måste säga att de låter bättre på det formatet, jag är vinylfantast men i detta fall verkar det som om jag får kolla på omslagen till vinylarna när jag spelar CD'n .

Har tyvärr inte hört några gamla inspelningar då jag letar upp dem på orginal om de finns.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/30 :  19:53:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Comus:
Kul nu är vi tre Hawkwinddiggare, då! Jag är mer inne på "tidiga" Hawkwind, fram till ung. 1977. Spacerockeran, så att säga...

"Hade dem på CD redan och jag måste säga att de låter bättre på det formatet, jag är vinylfantast men i detta fall verkar det som om jag får kolla på omslagen till vinylarna när jag spelar CD'n."

Har ett LP ex av Clash London Calling (inte SV) och en CD. Trots att LP:n är lite körd, tycker jag den är behagligare på något sätt. CD.n har ju mer detalj etc. förstås. Jag har en Thorens TD150, Linn LVX och Ortofon OM20, Linnfjädrar. Korkmatta och kör den med 110V trafo emellan (primitiv Armageddon) - den sitter på väggen såklart.

Menar du att Portishead CD:n låter bättre?
Vad har du för vinylsvarv?

Ha't
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/07/30 19:59:39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/07/30 :  20:02:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Undrar om det kan vara så att mastertapen kan vara redigerad digitalt innan de gör en ny gravyr för då försvinner mycket av det analoga ljudet som man söker.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2004/07/30 :  20:10:32  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Zombie!

Jo jag har bara de tidiga Hawkwind, sedan blev de lite halvtråkiga, i fallet Portishead så upplevde jag att Simply vinylpressarna lät sämre än de Portisheadskivor jag har på CD.

Skivspelare är en Project 2 (gamla modellen ej debut) med en Ortofon X1-MC, samt en Linn Basic med en Grado gold som jag varvar med då jag ännu inte bestämt vilken som jag gillar mest.

Jag gillar vinylljudet framför CD men de två Simply vinylutgåvor jag har låter inte alls roligt.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/30 :  20:27:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Bubbel: det är ju den enkla vägen. Många gamla vinylklassiker på CD är ju "digitally remastered" - vad det nu betyder. Är det mer energi i diskanten, ytterligare limiters + kompression och lägsta basen i stereo i st f i mono som jag tror många originalvinyler har?
Tror SV's marknadsföringsfolk (här gör jag korstecknet och fibblar med vitlökar) att moderna människor ratar deras vinyler om de inte låter som CD eller är de bara lata?
Kan ju förstå att man använder digital master om det är nyare skivor som huvudsakligen gavs ut på CD.

Slutligen: konstigt att mina tre SV 180gr, och dina Portishead Comus låter illa. Fem skivor sammanlagt. Är det en tillfällighet?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/30 :  21:25:05  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Zombie, du får gärna låna min In Search of-platta om du vill jämföra med ditt original!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/31 :  11:21:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Nisse83: kanonshysst, men logistiken brister...jag befinner mig i Tallinn och mitt original i Småland...med 6-700 andra vinyler, vet en som har Metallicas black album (har SVs) i original dock...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/07/31 :  11:28:37  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Det är ganska allmänt känt att Simply Vinyl använder sig av ibland minst sagt tveksamma mastrar. De har själva vid flera tillfällen avböjt att kommentera vilka mastrar som använts.

Till deras försvar skall sägas att inte alla deras skivor låter dåligt men ljudkvaliten är kraftigt skiftande. Gå gärna ut på nätet och kolla runt lite innan ni beställer från dem. Det finns omdömen om deras skivor lite varstans.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/31 :  20:45:39  Show Profile Send palm a Private Message
Har Bob Dylan Blond on blondi och den låter minst sagt illa, hårt ovh metalliskt kan man lugnt säga.
Föredrar att lyssna till den på CD i stället!!!!!

Palm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/01 :  11:30:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har Madness greatest, George Clinton och Metallicas svarta, speciellt Madness låter illa, Clinton är också "hård" och Metallican kan man väl leva med.
Har originalpressningar (också nya) av John Spencer Blues Explosion (2LP), Flaming Sideburns (2LP) och Strokes (enkel) och dom låter mycket bättre.
Pipes råd är vettigt, verkar osm en hel del SV-skivor är av tveksam kvalitet.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/06 :  04:08:35  Show Profile Send Frost a Private Message
Lite of topic men jag tar chansen. Vad har vikten på skivan med någonting att göra??
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/08/06 :  05:16:35  Show Profile Send Mattias S a Private Message
quote:

Lite of topic men jag tar chansen. Vad har vikten på skivan med någonting att göra??


Visserligen en lekmans åsik men jag skulle gissa att den ökade vikten har fördelar som mindre risk att skivan "slår" sig pga av värme och sånt. Bättre (?) gravering pga tjockare material.

Som sagt bara gissningar.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/08/06 :  20:50:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vikten i skivan d.v.s tjockleken gör att gravyren kan pressas djupare vilket leder till att ljudet skall vara bättre än den tunnare dito allt detta enligt de som förstår sig på detta, men jag vet inte om det stämmer men låter gör det ju.

Angående sämre återgivning så kom jag att tänka på att under 80-talet fanns det skivor som var kopierade från skivorginal alltså ny mastergravyr från en befintlig vinyl vilket ledde till att det lät s**t och dessa försvann snabbt. Kan det tänkas att Simply Vinyl gör likadant?

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/08/08 :  20:44:56  Show Profile Send lars a Private Message
Jag köper aldrig mer Simply Vinyl.

Några skivor jag har misstänker jag vara kopior från en annan vinyl på grund av att jag hör knaster och repor utan att det är det på min skiva. Måste kommma från det dom har kopierat ifrån.

Har även läst på någon utländsk länk att dom kopierar från vinyl.

mvh Lasse
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/08/08 :  23:11:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Mina SV hade inget knaster överhuvudtaget när jag spealde de första gångerna. Efter ett antal spelningar har lite småknaster uppstått här och var...så jag vet inte...de kanske använder olika metoder beroende på vad de har för handen.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000