HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare för max 10000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/02 :  16:24:14  Show Profile Send mantra a Private Message
Hej!

Vad f*n ska man välja för förstärkare för max 10000:- har lyssnat på lite olika märken och jämfört. Dock inte alla på samma ställe. Senast var jag inne på Arcam A80 ett tag Primare I20 och ett tag Naim Nait 5i. Sedan har jag sneglat på beggad Amplifix. Vad tror ni är mest prisvärt i denna prisklass? Jag lyssnar mest på hårdrock/rock.

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2004/08/02 :  17:52:56  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Till vad för utrustning? Matchning är viktigt och vet vi inte vad du ska driva (och vilken källa du har så är det svårt att göra rekommendationer.

Jag gillar Vincent SV-233, som jag själv driver ett par AV M3 signature med.


Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/02 :  17:54:28  Show Profile Send mantra a Private Message
Har idag ett par Wharfedale Emerald 97 Mk4 och en HK DVD-25 som cd/dvd spelare. Ska ev. göra mig av med högtalarna och hitta något annat.

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:26:38  Show Profile Send marens a Private Message
Folk vill säkert veta vad du har för förstärkare idag och vad är det hos den som du inte är nöjd med så kanske det blir lättare att rekommendera en bättre produkt.
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/03 :  01:49:49  Show Profile Send Joacim a Private Message
Har Du provat Quad 909?

Riktigt bra slutsteg med bra kraft/driv med samtidig hög upplösning på samma gång som den är mjuk. Den är riktigt effektstark 2*140W och levererar bra med ström.

Joacim

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  08:41:23  Show Profile Send mantra a Private Message
Hej!

Jag har idag en gammal instegsmodell av Denon från mitten av 90 talet. Har inte modellnamnet i huvet. Har jämfört denna med en Nad 317 hemma och det var ju som natt och dag.

Det som är mest viktigt med den nya förstärkaren är att den är musikalisk, rytmisk med bra driv i som gör att man gärna stampar med lite extra när man lyssnar och att man inte blir lyssningstrött för tidigt.

Jag var tidigare inne på lite mörkare ljud, tillbakalutande men har nog ändrat mig på den punkten och vill nog ha en mer neutral klang på prylarna jag köper.

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:01:46  Show Profile Send Joacim a Private Message
Jag tror Quad'en är det Du behöver. Den har driv och enorm musikalitet samtidigt som den är "neutraliteten" själv.

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  20:12:10  Show Profile Send mantra a Private Message
Quad 909 är väl en effektförstärkare?. Jag är mer ute efter en integrerad förstärkare.

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/04 :  11:18:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Ytterligare tre tips: Roksan Kandy MKIII, Rotel RA-1062, Thule IA 100 (tror jag väl den heter...). Spring iväg och lyssna!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:25:26  Show Profile Send mantra a Private Message
Jag har varit o lyssnat på Arcam A80. Är denna prisvärd tycker ni eller finns det bättre stärkare för pengarna. Helst bytt då.

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:25:37  Show Profile Send mantra a Private Message
Jag har varit o lyssnat på Arcam A80. Är denna prisvärd tycker ni eller finns det bättre stärkare för pengarna. Helst bytt då.

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:22:44  Show Profile Send Kreator a Private Message
Jag skulle helt klart köpa Naim Nait 5i. Mer drag än så får du knappast, dessutom slipper du kompromissa på andra parametrar. Passar perfekt till hårdrock.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:31:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Naim Nait 5i är absolut en kanonstärkare. Men tro det eller ej, vid en jämförelse mellan denna och Roksan Kandy hos Hifi Art tyckte jag att Kandyn var snäppet bättre (den är numer i min ägo). Men det hänger naturligtvis mycket på vad man har för kringutrustning (och personlig smak).

Tyvärr finns ju dessa grejer inte överallt, Roksan finns väl i Sverige enbart hos Hifi Art har jag förstått.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2004/08/04 :  15:46:20  Show Profile Send Kreator a Private Message
Är inte så tänd på Kandy. Då skulle jag mycket hellre hosta upp några tusenlappar till och få Caspian i stället.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/04 :  16:50:22  Show Profile Send mantra a Private Message
Jag pratade idag med en på Lasses-hifi i Falun (väldigt trevlig kille föresten) Han verkade kunna sin Naim-histora MYCKET väl.

Han tyckte iaf om man ska köpa Nait 5i så bör man också köpa högtalarkablar från Nait, då dessa skulle passa mycket bättre
till 5i än låt säga Supra Ply 3.4S som jag har idag. Tydligen
hade det något med kapacitansen i dessa kablar som var utformade
för Naim´s förstärkare.

Om jag nu ska köpa 5i så hamnar man då på ca 11000:- med kablar och då har jag inget phonosteg inräknat i detta pris.

Köper jag en Arcam A80 som har phonosteg och jag slipper byta kablar så hamnar jag på 9900:-. Dock tyckte han på lasses-hifi att jag får
en sämre förstärkare (eller mindre rolig att lyssna på) om jag köper Arcam A80 istället för Nait 5i. (Dom säljer f.ö både Arcam och Naim)

Knivig situation man försatt´s eller hamnat i :)

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/08/04 :  16:55:17  Show Profile Send Haakan a Private Message
köp naiten, så nu har jag bestämt åt dig :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/08/04 :  23:00:55  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Arcam A80 är ett bra köp. De andra stärkarna som nämts är helt OK de med. Tror i allafall att du kommer att få större flexibilitet med Arcam vid framtida högtalar och kabelköp än med de andra med tanke på att Arcam förstärkaren ger ifrån sig mycket ström och inte är så kräsen med högtalarval.

Vad gäller Naim så är min uppfattning att Naim trivs bäst ihop med Naim.

/Johan
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/04 :  23:50:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Arcams stärkare är inte vad dom var för ett antal år sen, dom gör bättre digitalkomponenter.. Naim är ett klart bättre köp än vad Arcam nånsin kommer bli....

Naims nya produkter fungerar bra med andra typer av kablar, man behöver inte köra med deras egna, även om man nog kan få ett väldigt bra resultat med deras egna kabel som för övrigt är riktigt bra för sina pengar..

Så idag kan man köpa Naim som vilken annan typ av produkt som helst !! Men vist så blir en Naim kombination nog det som fungerar bäst, men vem säger att du inte kommer gå på Naim i cdspeleri framöver ?!?

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/05 :  10:57:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Kreator: "Är inte så tänd på Kandy. Då skulle jag mycket hellre hosta upp några tusenlappar till och få Caspian i stället."

Hmmm... Detta låter som ett mer eller mindre exakt citat från Hifi & Musiks förstärkartest härom året (som fö innehöll direkta felaktigheter som att Kandyn saknar RIAA). Har du själv jämfört Kandy och Caspian? Själv kunde jag väl vid en jämförelse känna att Caspian har mer finlir och känsla för detaljer och perspektiv (vilket den bör ha, med tanke på prisskillanden) men Kandy är minst lika bra när det gäller dynamik, snabbhet och auktoritet.

Skulle vara kul att höra en åsikt från MartinH också, som tydligen jobbar med produkterna till vardags!

FÖ. Anser jag nog också att samtliga stärkare nämnda här håller en hög klass, även Arcamen som jag provlyssnade högtalare med hos Ljudmakarn för ett tag sedan.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/05 :  14:46:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förstärkaren ska ha en varm klang och maffig bas. Alltför hifi-betonad förstärkare kan lätt leda till att hårdrock låter vasst och otrevligt p.g.a. att dom flesta hårdrocksplattor tycks vara producerade på det viset.
Hellre offra lite detaljer än att det låter vasst.
Det är alltså inte dom vanliga hifiparametrarna man ska värdera förstärkaren efter när man lyssnar på hårdrock.

Arcam har ju kritiserats för en lite ettrig diskant och är kanske inte det optimala valet.
Å andra sidan så hänger det ju också på vad man kopplar den till.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/05 :  16:32:32  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Det är alltså inte dom vanliga hifiparametrarna man ska värdera förstärkaren efter när man lyssnar på hårdrock.


hmm...jag är mycket tveksam till det där resonemanget.

Björn-Ola: Blir det inte lite omständigt/begränsande att leta efter en varm förstärkare som ska passa väldigt ljusa inspelningar med tanke på att de allra flesta förstärkartillverkare strävar efter en så neutral klangbalans som möjligt? Är det inte lättare att använda tonkontroller (som de flesta förstärkare har) när man lyssnar på de inspelningarna?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:06:31  Show Profile Send Smackman a Private Message
Till hårdrock passar nog en varmt klingande stärkare bäst..


Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/05 :  21:18:46  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Borde inte en Korsun V8i vara en av de ulitmata stärkarna som rymms inom ställda kriterier. Kankse inte varmt klingande? (har ej hör den själv ännu) Men kraft och attack för hårdrockspelande. Dessutom får man denna guldklimp för ynka 10 papp.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/06 :  10:40:16  Show Profile Send Blue a Private Message
"Är det inte lättare att använda tonkontroller (som de flesta förstärkare har) när man lyssnar på de inspelningarna?"

Rimligt resonemang i och för sig, men det är ju trots allt ganska få förstärkare, när vi börjar komma upp i priser kring 10.000, som har tonkontroller (finns dock undatntag). Du vet, generellt anses det olämpligt ur hifiperspektiv att påverka ljudet med tonkontroller eller equalizers.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/06 :  13:02:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Marens,
Det som karaktäriserar all elektronik, kablar och högtalare enligt alla tillverkare är att just deras produkter låter neutrala.
Så det är bara att välja vilken typ av neutralitet man vill ha.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/08/08 :  22:01:44  Show Profile Send mantra a Private Message
Primare verkar släppa en uppdaterad I20 som går under namnet I21 nu i september. Ska nog provlyssna när den kommer. Sedan får jag nog bestämma mig.

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000