Author |
Topic  |
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 18:47:40
|
Jo, jag har nog listat ut också att den skulle hamna mellan ljudkortet och Behringern, men vad jag är ute efter, är alltså den specifika inkopplingen. Ska den bara rätt och slätt läggas parallellt över signalen och jord på båda sidorna om trafon, utan nånting annat och utan att det försämrar ljudet?
Isf, kanske den kan användas på fler ställen utmed ljudkedjan om det uppstår brumproblem, eller!?
Förlåt min okunnighet om detta, som är en ny företeelse för mig.
/Roland
|
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 18:51:19
|
Precis så. Ta en kabel som fungerar. Klipp av den och löd in trafon. Täck alltihop med krympslang. Täck alltihop med skärm om du känner för det som jordas på t.ex. datorsidan och sedan ny krympslang över. Det eller lilla aluminiumlådan. Som jag nämnde så är det ju inte impedansanpassat, vilket då möjligtvis för vissa kan påverka ljudet, men för datorinkopplingen funkar det säkert tillräckligt bra. Tror inte att du skall behöva råka ut för nåt mellan de andra burkarna och skulle du göra det kanske det passar med optiskt just där vilket då fixar det hele. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 20:57:54
|
Ach ja, så Sehr schmidisch den kan bli! Vielen Dank!
/Roland |
 |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 23:49:31
|
Har du 7.1 ingång på din HK receiver? Det är ju i och för sig inte en balancerad lösning med det kan ju vara kul att testa... 7.1 in och pre out, ut...
Jag tänker själv köra så för att testa, att HK Avr 8500 som försteg (in på behringer ing A och B) och även CD digitalt in på behringer ing C (växlar med två olika preset på DCX) ut från Behringer till 7.1 ingång på min Hk AVR 4550 och sedan ut från denna via pre out till de olika slutstegen...
/Stefan
|
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
 |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts |
Posted - 2004/08/17 : 00:17:50
|
Har du 7.1 ingång på din HK receiver? Det är ju i och för sig inte en balancerad lösning med det kan ju vara kul att testa... 7.1 in och pre out, ut...
Jag tänker själv köra så för att testa, att HK Avr 8500 som försteg (in på behringer ing A och B) och även CD digitalt in på behringer ing C (växlar med två olika preset på DCX) ut från Behringer till 7.1 ingång på min Hk AVR 4550 och sedan ut från denna via pre out till de olika slutstegen...
/Stefan
|
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/17 : 11:07:39
|
Nej, jag har bara 5.1 in- och utgång plus en subwoofer utgång som kan programmeras för 50 eller 63Hz.
Som det är nu går jag ut från UltraCurven digitalt, in till H/K'n med S/PDIF och ut analogt till UltraDriven, eftersom det är inte möjligt för mig i nuläget, att reglera volymen efter UltraDriven.
Men jag har sett att jag har två digitala utgångar Toslink och S/PDIF, men jag kan inte se om den digitala utsignalen påverkas av volymen, eller vad den är tänkt för.
Jag tycker annars att H/K's försteg iofs håller god klass, men jag vill ändå ha ett separat försteg med minst sju balanserade in- och utgångar.
Så mycket närmare än så har jag ändå inte kommit.
Behöver fortfarande ett schema och en komponentlista och tar tacksamt emot alla tips och förslag.
/Roland |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/17 : 11:13:31
|
Jag har nog ganska snart exakt samma problem fast med rätt stor skillnad mellan önskade nivåer (diskant typ 94.5 dB och mellanregister cirukus 104 dB känslighet) så jag kommer tvingas lösa samma problem. Som vanligt kan jag dock inte säga om det sker imorgon eller om ett år...
Skall försöka göra lite pyssel nästa vecka. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 17:09:04
|
Vi kan väl hojta till varandra om nån av oss skulle ramla på ett intressant schema för mångkanalig volymreglering med balanserade in- och utgångar, eller om det skulle misslyckas, att vi varskor varandra om vi hittar något färdigt som är såväl bra som prisvärt.
/Roland |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 17:13:33
|
Självförständigt omedelpronto naturligtvis. |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 17:34:57
|
paradigm: Jag har inte möjlighet att testa min Behringer så jag frågar dig. Kan man ställa volymen för varje enskild utgång utan att kvaliteten blir alltför lidande. Säg att diskant är 95db/w, mellan 91db/w och bas 98db/w. Om dessa går att ställa var för sig så att utsignalerna gör att man får en jämn volym över hela registret. Då behövs bara en volympot för det antal signaler man har(i mitt fall 6 kanaler).
Då detta inte är mitt område så kan denna ide som följer vara helt uppåt väggarna. Om volymen skiljer sig och detta inte går att korrigera på behringern skulle man kanske kunna sätta en 1 kanals pot i serie med varje kanal på 6 potvolymkontrollen. På detta sätt skulle man kunna sänka alla kanaler till den svagaste och sedan endast styra volymen från 6 kanals volym potten. Skulle detta gå?
MvH Johan |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 18:04:28
|
Hej alla! Kanske har hittat en lösning som skulle fungera.
Jag surfade en stund och fann denna:
The WM8770 and the WM8771 are designed for audio playback of Dolby 5.1 plus L+R stereo mix down, and Dolby EX 6.1 or 7.1 applications typically required for new AV receiver products. Both Codecs integrate an 8-channel MUX with stereo ADC and 8-channel DAC. The WM8770 also integrates an independent 8-channel analog volume control for uncompromised audio quality. Both the 24-bit codecs are based on Wolfson's proprietary multi-bit sigma delta architecture. The ADCs and DACs offer sampling frequencies between 8kHz and 192kHz and are designed to run at different sampling rates. Each input channel has analog domain mute and programmable gain control. The WM8771 also has three separate stereo analog outputs for record monitoring. Digital audio word lengths, from 16-32-bits, in a number of different formats, offer the user flexibility in the choice of DSP or decoder interface. Each DAC channel has independent digital attenuation and mute control. The WM8770 includes an analog domain volume control and it provides a 6-channel direct analog input to the output volume control. The devices are controlled by a 3-wire serial interface. The interface provides access to all features including channel selection, volume control, mutes, de-emphasis and power management facilities. Price and Availability Both the WM8770IFT and the WM8771FT are available now in a 64-pin TQFP. In 1K quantities they sell for £5.16. Evaluation boards and complete reference design documentation are also available.
Det var den sista meningen som fångade min uppmärksamhet. Om man talar snällt med dem kanske det går att köpa endast 1 eller 2 om du också vill ha en paradigm.
http://www.profusionplc.com/product-frame.htm välj That och news, en bit ner står lite mer om denna.
MvH Johan
|
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 22:31:48
|
Hej Johan!
Det går alldeles utmärkt att justera utgångarna individuellt på UltraDriven vad gäller nivåerna. Du har både Gain, parametrisk EQ och dynamisk EQ, plus en massa andra möjligheter och jag har inte märkt någon försämring på ljudet av att experimentera lite med olika filter!
Tusen tack för tipset på volymregleringen. Hoppas bara att det går att köra balanserat in/ut. Ska genast gå in och titta på grejorna.
/Roland |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 22:46:10
|
Då kommer jag att göra det lätt för mig, beställer en Thell eller dact volym pot för 6 kanaler (beror på pris). Jag satt precis och lekte med min behringer, dock inga högtalare inkopplade (väntar på xlr-rca kontakterna) om jag inte får styr på mina högtalare nu så kommer jag aldrig att få det.
MvH Johan |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 22:47:56
|
Hmmm, det där verkar helt klart intressant så vitt jag kan bedöma, fast jag vet inte vad som krävs runtom kring. Jag kan också tänka mig att "UrSv" kan vara intresserad av en sån däringa manick. Jag PM'ar honom så får vi se.
Det stod något om "balanced" men jag vet inte om det avsåg in- och utgångarna.
Om ingen säger att det är värdelöst, är jag klart intresserad och med på en beställning.
/Roland |
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2004/08/18 : 23:47:55
|
Ingen som hittat någon färdig diy-lösning på PGA2310? Då tänker jag mest på programeringen av AVR/PIC, vilket jag fastnade på.
Hittade en http://home.tu-clausthal.de/~tpa/PGA/ |
Edited by - Lash on 2004/08/19 01:17:26 |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 09:00:36
|
Jag kunde inte hitta utvärderingskortet till detta chipp, men det ska finnas och på de övriga korten ser det ut som kompletta förförstärkare.
Varför valde du inte dacts 8 kanals volympot?
MvH Johan |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/19 : 16:15:04
|
Det är säkert inget fel på Dact's potar. De ser tvärt om riktigt trevliga ut, men jag vill gärna veta vad de kostar och då det inte fanns nåt pris på hemsidan mailade jag efter priset, men fick dessvärre inget svar. Dessutom är det inte mycket jag kan göra med poten ensam, om jag inte har nåt schema med tillhörande komponentlista.
/Roland
|
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:17:22
|
Hur svårt kan det vara att översätta PIC > AVR assembler? Det gäller den här PIC-koden http://home.tu-clausthal.de/~tpa/PGA/03.asm Vad är det som skiljer förutom addresser i chippet? Programeras de på totalt olika sätt eller är de så pass lika så att det skulle gå för mig som knappt kan något om programering? |
Edited by - Lash on 2004/08/20 17:08:47 |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 16:54:01
|
Glömde ju bort den här:
http://www.schuro.de/preisl-vc.htm
SEK 900 för första 2 kanalerna och SEK 270 per ytterligare två kanaler tills man inte behöver fler... |
Edited by - UrSv on 2004/08/20 17:06:36 |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 22:21:46
|
ursv: Jag förstår inte ett barr tyska Men av det lilla som jag förstod så är denna en het kandidat till våra problem.
MvH Johan |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

655 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 22:47:37
|
är det ingen som läser allt om elektronik?
de hade ett bygge med PGA 2310 + ingångsreläer + pic 16C877 (tror jag det var) nu i våras i ett snyggt förförstärkarbygge . jag har artikeln s första del någonstans...
skippa reläerna(som ingångsväljare, eller bygg ut till 5*8 kanaler med 40 reläer) och parallell/daisychain koppla så många PGA2310 (står i databladet hur) så får man 2 kanaler per krets. man kan i princip bygga hur många som helst.
man kan t o m använda fjärrkontroll...
picen finns att köpa tom på elfa, koden kan laddas ner gratis eller så köper man en pic programmerad från AoE (kostar rätt så mycket men inte mycket mer än PGA2310 , som också finns på elfa numera)
Kretsschemat är så enkelt att man t om skulle kunna koppla upp det på veroboard ifall man struntar i ingångsreläerna.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
Edited by - rikkitikkitavi on 2004/08/20 22:49:04 |
 |
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2004/08/20 : 22:54:20
|
Vart finns den koden att ladda ner? Vilket nummer av tidningen? |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 00:38:28
|
Jag har som hastigast ögnat igenom den utförliga byggbeskrivningen, men dessvärre har den inga balanserade in- och utgångar.
Jag har inte sett något om att det skulle gå att modifiera och om det inte går, så faller det för min del, tyvärr för det ser välbyggt ut annars.
Hur är det med "Allt om elektroniks" bygge, har den balanserade in- och utgångar?
/Roland |
 |
|
rikkitikkitavi
Member

655 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 01:03:17
|
den har bara "normal", men man kan ju bygga två, en för + och en för - .
nackdelen är att chipet kostar rätt mycket, så det blir rätt många isåfall . Men jag tror att jag läste om att de flesta av dessa chip styrs i princip på samma sätt, man skiftar in ett binärt värde, som motsvarar en viss dämning. Nackdelen är att man inte kan ställa kanalerna individuellt.
http://www.alltomelektronik.com/Files/020046-11.zip
i nr 3-4 och 5-6 finns artiklarna. |
I m only in it for the DIY |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/21 : 10:24:23
|
Det gör mig faktiskt ingenting om det inte går att ställa volymerna individuellt. Jag kan jämna ut nivåerna i UltraDrivarna så jag tycker egentligen att det bara är bra med en gemensam volym.
Hur mycket tror du det skulle gå loss på, med åtta separata kanaler? Det får inte kosta en förmögenhet, för då spricker det iaf för min del.
/Roland |
 |
|
Topic  |
|