HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Har problem med min BoZ.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/24 :  16:28:07  Show Profile Send vagabond a Private Message
hej!
Jag har byggt en sådan http://bildarkiv.hififorum.nu/vagabond/BrideOZ.JPG men jag har 10V för mycket överallt i nätdelen. Zenerdioderna är 10V men spänningsskillnaden är drygt 11V mellan varje diod och de blir så varma att kretskortet omkring dem har blivit svart. Spänningen blir därför begränsad till ca 70V istället för 60V vilket är ju fel :)
Trafon som jag använder är 2x24V ut. Då det är omöjligt att hitta transistorn TIP29CGE har jag använt BD139 efter tips från diyaudio.com men misstänker att det är ändå den som spökar. (vad har förresten den transistor för funktion?)

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2004/09/24 16:49:32

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/09/24 :  16:41:30  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Du får nog ett bra svar här. Det rätta stället är annars diyaudio.com där det finns en sektion "PassLabs" i vilken Nelson Pass ofta medverkar.
Dimitri
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:33:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
(vad har förresten den transistor för funktion?)

Det är en serieregulator. Vad har du för värde på R1???
Vad är det för spänning över det????
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/09/24 :  20:12:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Har du kollat så att BD139 har samma benkonfiguration som TIP29CGE? Leta upp databladen och kika.
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/24 :  21:17:03  Show Profile Send vagabond a Private Message
Uniper: det var nåt skumt med den resistorn. Mäter jag direkt över den så visar instrumentet noll, annars är det 72V både "framför" och "efter" resistorn. Värdet är 4,75k som det står i schemat.
Transistorerna verkar ha samma benkonfiguration - jag har kollat flera gånger men borde kanske ha gjort det en gång till :) Vilka värden ska man egentligen titta på när man jämför två transistorer.

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.

Edited by - vagabond on 2004/09/24 21:41:47
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/25 :  09:36:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
det var nåt skumt med den resistorn. Mäter jag direkt över den så visar instrumentet noll,

Finns det ingen spänning över motståndet så har du kortis någonstans. det skall vara ca 17 volt (??) över det. Är det lött korrekt? Inget lödtenn som sammankopplar de två benen?? Är kretskortet korrekt etsat?? Det är väl antingen fel på motståndet(mindre sannoligt) eller en kortis mellan anslutningarna på motståndet..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000