Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 15:14:08
|
Efter en del diskussioner i en tråd på HiFi sektionen, har det visat sig att jag skulle behöva en gemensam volymreglering till 8st. separata förstärkarsteg, med balanserade in- och utgångar.
Om det även går att bygga ut med fler ingångar, både balanserade och obalanserade, skulle det var ett plus givetvis men inget krav. Likaso om det skulle vara möjligt att hänga på ett RIAA steg. Detta kan ju annars också tillgodoses om jag skaffar en liten mixer.
Är det någon som vet hur man gör, om det är relativt enkelt att bygga, eller om det finns nåt vettigt att köpa för en hygglig peng?
/Roland |
|
Freddie
Member
322 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 17:14:36
|
Tack Freddie, men den glädje jag kände efter första meningen, varade inte så länge dock.
Först lät det väldigt lovande, men när vi kom framt till det där med programmering av kretsar, kändes det som om du just hade lovat mig ett kungarike, för att i nästa ögonblick säga att du bara skojade. Jag kan nämligen inte ett smack om programmering.
Finns det inget annat sätt som inte inbegriper programmering
/Roland |
|
|
luften
Member
723 Posts |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 18:33:40
|
Hej Roland Vet ej om detta hjälper, men kolla om du inte kan använda VCA kretsar Exempellvis av märket "Thats" (amerikanska VCA er avsedda just för detta). En VCA är en "Voltage Controlled Amplifier" dvs en du reglerar förstärkningen med en spänning. Altså behöver du enbart en potentiometer för att styra hur många volumregleringar du vill. De "audiophila" data dessaa kretar har är minst i nivå med det bästa Texas mm kan prestera med sina processorreglerade pot-kretar. I thats fall har ju inte kvaliten på "styrspänningen" nägon roll och du kan köra med en "låg budget potentiometer" då signalen inte går genom denna Du kan även hitta på andra roliga lösningar på hur denna "styrspänning" kan regleras. Jag spånade på att mha en fotodiod och en diod bygga en egen "regleringspot". Thats kretsar köper du genom http://www.profusionplc.com Jag är dock osäker om priser mm. eller om de finns i flerkanalutförande. Kolla på Thats hemsida där finns konstruktionsförslag Mvh /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 18:50:38
|
quote: ...jag skulle behöva en gemensam volymreglering till 8st. separata förstärkarsteg, med balanserade in- och utgångar.
...så att alla stegen dämpas lika mycket eller vill du dämpa/förstärka varje steg FÖR SIG?
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 19:30:26
|
Tack luften och pix för förslagen, jag ska studera materialet noggrant lite senare ikväll.
-Ludo Jag tror det räcker gott med att reglera alla tillsammans.
/Roland |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 21:34:14
|
Om jag förstått rätt så vill du dela upp stereosignalen på 2x4-5 LIKADANA kanaler för att sen driva varje högt.element separat? Det enklaste sättet (?) är nog buffra insignalen med en op, sen dämpa med en stereopot (alps rk18/rk27, 10-50k log) o slutigen dela upp signalen på så många kanaler som du behöver med flera jfet-inp(=viktigt!) opampar (exvis opax134 / ad8610-20). Opamparna efter volymkontrollen kan konfigureras som buffrar eller som förstärkare (om du önskar anpassa volymen till varje högt.element för sig). Kan det vara något? Eller är du ute efter nåt helt annat. Beskriv gärna vad du vill göra. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 22:11:36
|
Nu har jag tittat på de föreslagna kretsarna, men tvingas konstatera att jag saknar de nödvändiga kunskaperna för att kunna göra nåt med dem. Men många tack iaf för era råd och tips.
Får väl börja leta och annonsera efter färdiga satser, eller möjligen semifärdiga byggsatser som innehåller nödvändiga komponenter, kretskort och schema.
Om någon känner till några sådana välljudande satser, får ni hemskt gärna viska i mitt öra.
/Roland |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 22:18:55
|
Många tack ludo, men som jag skrev i mitt förra inlägg, så blir jag pga mina bristfälliga kunskaper kring detta, tvungen att hålla mig till färdiga eller halvfärdiga byggsatser.
Skulle hemskt gärna vilja bygga själv, men risken är då överhängande att jag kör sönder resten av grejorna också och det är det inte värt.
Din beskrivning och dina antaganden är annars riktiga.
/Roland |
Edited by - paradigm on 2004/08/05 22:21:34 |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 23:46:26
|
"Thats" VCA-kretsar verkade intressanta, men det blir dyrt om man ska ha flera. Hur bra är de kretsarna jämfört med andra volymkontrollösningar? |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 08:15:07
|
Ta kontakt med Harmony Design. Mattias har en pot för 4 kanaler. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 10:14:27
|
För att få lite klarhet i det hela, skall du köra 2 kanalsljud in? Eller 8 kanaler in? Ifall du tänkt köra 2 kanaler in, så är ju ludos förslag det bästa (IMHO). Skall du köra 8 kanaler in, så blir det lite svårare. |
//air |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 10:16:39
|
Han har ett digitalt delningsfilter så därför får han ut 8 analoga kanaler som han måste volymreglera. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 12:01:42
|
Det betyder ju att ludos antaganden INTE var korrekta eftersom det inte var en stereosignal som skall delas upp i 4-5 LIKA kanaler? Då skulle jag nog titta på t.ex. Elmas omkopplare eller pottar från Thel. Elma kan bygga speciallösningar men 8-polig är ganska vanligt. Det finns också t.ex. 16 poler x 5 steg vilket man kan köra två stycken med stora och små steg. Det beror ju lite på hur man tänkt koppla och det går också köra 8 poler x 11 steg om man kan utnyttja det.
http://www.elma.de/files/products/rotary_components/pdfs/rotary_switches_type_04_001.pdf http://www.thel-audioworld.de/bauteile/regler/Potis.htm
Dock ser det ju ut som om individuell nivåjustering per kanal vore lämpligt också eller är all högtalare och slutsteg lika känsliga? Eller skall delningsfiltret straffas lite och registernivåerna tas om hand där? |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 12:35:07
|
Herrejösses!!!
Nu börjar det bli väl komplicerat, för att inte säga väl DYRT!
Så här långt tycks det finnas, 8-kanaliga potar som kostar runt 3000 pix, VCA kretsar som kräver ingenjörsexamen för pillas ihop, SIL manicker som jag inte ens vet om det har nåt med injektioner att göra, danska NLE som säljer små fina förstegskort där den balanserade varianten kostar runt 5000:-/st, vilket skulle landa runt 20000:- för fyra stycken, "und so weiter"...
Det känns lite som om jag har tagit mig vatten över huvudet, måste jag säga. ...Och jag som bara ville ha ett balanserat försteg som kunde reglera volymen på 8 separata (2*4) förstärkarkanaler, helst med en gemensam volymratt.
Frågan är då om det är värt att punga ut med pengar i den storleksordningen för att kunna bibehålla den digitala kedjan intakt ett steg till, dvs till efter UltraDriven istället för efter UltraCurven, som jag f ö lagt efter CD-spelaren?
Svaret måste dessvärre bli ett NEJ, som det ser ut just nu. Jag har helt enkelt inte såna ekonomiska resurser som sjukvårdsanställd.
/Roland |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 13:00:47
|
OK, då föreslår jag att du köper 8 stereopotar för ca 30 spänn styck (eller vad budgeten tillåter) och sedan pratar med din lokale RC-modellhandlare och låter honom fixa drev och remmar så att du med en ratt kan vrida all potarna smatidigt. Annars går du på en billigare vridströmställare och gör samma sak fast med fasta steg. |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 13:28:12
|
paradigm: Maxim´s produkter är ganska enkla att använda (en knapp för upp, en för ner, eventuellt 2 knappar för balans), kan parallellkopplas, och kostar troligtvis inte speciellt mycket (går att få samples oxo). Studera gärna pdfen --> http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS1802.pdf
Glöm allt som står om 3-wire serial, det behöver inte användas =) Jag har 2 st hemma, har inte hunnit testa dem ännu, men ska göra nån gång när jag hinner. Dom är stereo, så du behöver alltså 4 st såna här för att fixa det du vill. I efterhand kan det oxo byggas en enkel cpu med display, så att du enklare kan justera alla kanaler skilt från varandra. |
//air |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 19:01:47
|
Går volymknapparna att parallellkopplas på maximkretsen? Det står att man kan "daisychaina" den om man kör med microkontroller, men det står inget om det går att styra flera kretsar med samma volymknappar. |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 21:40:59
|
Lash: det borde gå, eftersom dom endast jordas via knapparna, men säkert kan jag inte säga. Har ju ett par här hemma, så någon regnig dag kanske jag testar... |
//air |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 21:46:33
|
Jo men de kanske inte tycker om att vara kopplade imot varandra när knappen är öppen och inte jordas?
Finns det inte IC-krets"relän" som är billiga och _enkla_ att använda? Då skulle ju varje "volymknappgrej" få en egen väg till jord. |
Edited by - Lash on 2004/08/06 21:49:39 |
|
|
zahnn
Member
170 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 08:41:58
|
quote: Finns det inte IC-krets"relän" som är billiga och _enkla_ att använda? Då skulle ju varje "volymknappgrej" få en egen väg till jord.
Om man använder 74HC7540N (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2013126.htm?_73_549_47) som är en 8-kanalig inverterande schmittrigger så får man ic-krets "relän", som man kan koppla varje volymkrets till... Schmittriggern ger lite skydd mot kontaktstudsar också (har jag för mig) |
[z]
I like boolean logic NOT |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 10:49:51
|
Se där, nu börjar det ta sig och bli intressant även för mina begränsade resurser. Nu börjar det iaf komma fram grejor som inte kostar skjortan och sjuttifem, även om det iofs inte hjälper mig att sy ihop något användbart (eftersom jak kan för lite om saken), såvida inte någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att sy ihop ett (hardwire) schema med tillhörande komponentlista och då givetvis med komponenter som inte ruinerar på kuppen. Jag vet jag vet, det är inte julafton än på ett bra tag, men det är väl inget som hindrar att jag börjar fila på önskelistan redan nu, eller!?
/Roland |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 17:31:15
|
Någon som vet om det går att köpa den där maxim-kretsen(DS1802) billigt i Sverige någonstans? Man fick bara beställa 2 free samples och jag behöver 3st. Jag hittar den inte hos elfa.
paradigm Jag är inte heller specielt kunnig men om jag får till min DS1802 så lägger jag självklart upp schema sedan, det verkar inte vara alltför avancerat att bygga med den så det ska nog gå. |
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 17:34:25
|
Lash: Det stod ju på sidan att 2 är normala samples, om man vill ha mera kan man be om det i "Comments" fältet, och dom levererar oftast det man har behov av.. |
//air |
|
|
anders
Member
168 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 18:57:20
|
Läs appnoten som finns hos maxim också. DS1802 spänningsmatas med 5 volt vilket innebär att du måste flytta signalen så att den ligger mellan noll och fem volt. Dessutom så kanske du måste dämpa signalen lite först så att den alltid håller sig inom gränserna. |
|
|
Topic |
|