Author |
Topic  |
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 21:58:58
|
Tack Lash, jag väntar med spänning på resultatet av ditt bygge.
Vad är det som avgör hur många DS1802 man behöver? Hur många skulle jag behöva till 2*4 förstärkarsteg?
-anders Jag har just själv upptäckt att man absolut ska undvika att dämpa den digitala signalen, då den mycket snabbt degenererar.
Har kopplat UltraCurven digitalt till CD-spelaren och kunde då konstatera att signalen på många skivor är digitalt överstyrd och när jag så bara sänkte ingångssignalen med någon eller några dB, kunde jag höra hur ljudet snabbt blev platt och livlöst.
Jag hoppas innerligt att det inte kommer att ske, med det som nu är på gång med DS1802'orna, eller!?
/Roland |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 23:16:07
|
DS1802 används för analoga signaler, men är som sagt var enkelt spänningsmatad med max +5 V. Det innebär att du måste se till att insignalen håller sig inom dessa gränser och kanske lite till (står nog i databladet hur nära 0 resp 5 volt som insignalen får gå). |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 23:25:36
|
Har du ngn uppfattning hur många jag kan behöva?
/Roland |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 23:48:47
|
DS1802 innehåller två potentiometrar, du behöver en potentiomter per kanal. Maxim/Dallas har flera andra digitala potentiometrar som kan vara intressanta, t ex DS1666 som klarar av insignaler inom +-5 V men å andra sidan bara innehåller en potentiometer. Kolla deras hemsida!
|
 |
|
rosbacke
Member

301 Posts |
Posted - 2004/08/08 : 00:30:41
|
Färdiga potentiometerkretsar är nog det effektivaste sättet att komma vidare. Men om det känns avskräckande så kan ett alternativ vara analoga switchar. Vill minnas att det finns en 4053 (alt. 4051) som väljer en av åtta möjliga analoga insignaler och lägger ut den på sin utgång. Kombinera två sådana med varsin serie motstånd för spänningsdelning så har du 64 olika kombinationer och volymnivåer. Man får räkna lite på motståndsvärden men det går att ha den ena för grova volymsteg och den andra för finjustering. (t. ex. 1dB och 8dB per steg.)
Men med åtta kanaler så blir det rätt så många kretsar (om än billiga.) Fördelen är att du bara behöver 6 digitala signaler för att styra dessa. en enkel IC med räknare och två knappar för att räkna upp och ned borde vara rätt så lätt att hitta en passande krets i 40xx serien. Vill minnas att jag har sett något liknande volymkontrol i en Allt om Elektronik från perioden 1985-1995 någon gång.
Ett förslag ibland många andra.
--- Mikael R
|
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten. |
 |
|
rosbacke
Member

301 Posts |
Posted - 2004/08/08 : 00:46:57
|
Hm. borde nog ha läst hela tråden innan jag skrev mitt tidigare inlägg. I alla fall, i Allt om Elektronik nummer 5-1987 så har de en artikel om elektroniska potentiometrar. De går igenom en tre fyra olika lösningar med tillhöraned schema. Dock är de inte fullständiga projekt då de inte redovisar strömförsörjning eller PCB förlagor.
Annars kanske följande kan vara något: http://www.dact.com/html/attenuators.html
--- Mikael R
|
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten. |
Edited by - rosbacke on 2004/08/08 01:04:10 |
 |
|
zahnn
Member

170 Posts |
Posted - 2004/08/08 : 08:23:31
|
Dacts switchar är riktigt bra, har inte en själv, men en kompis till mig har en (stereo, med tillhörande försteg), och de är riktigt fina. Bra ljud och härlig känsla, och det är ju viktigt... |
[z]
I like boolean logic NOT |
 |
|
Samppo
Member

89 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 09:53:07
|
Kom över en intressant länk till en 6-kanals VCA volymkontroll som kanske intresserar även andra. Tog och mailade Paul Hilgeman och han kan sälja en färdigbyggd volymkontroll för 400 USD + frakt:
http://home.comcast.net/~paulhilgeman/vc.html
|
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 10:25:38
|
Ursäkta den okontrollerade reaktionen men USD 400! För en VCA-volymkontroll som nästan alla anser låter riktigt dåligt? Herrejösses. Dessutom kostar ju SSM2018 bara typ SEK 100 per styck så det vore väl mer rimligt att bygga själv (detta är ju trots allt DIY-delen)? En ELMA-omkopplare 6 kanaler skulle kosta typ hälften från rätt källa.
Vill dessutom påpeka att man bör ju kunna ställa varje kanal/nivå separat (åtminstone i par om kör stereo) eftersom man vill köra fulla nivåer i Behringern och man kanske har olika känslighet på element etc. Detta betyder ju att gemensam styrning utan individuell nivåjustering inte kanske är speciellt användbart. |
 |
|
Samppo
Member

89 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 12:51:39
|
UrSV: tack för upplysningen, det är sånt här man behöver veta när man inte är själv så insatt Problemet är bara det att när jag själv saknar kunskap att bygga en så blir nästan ända alternativet att köpa nånting färdigt. Är det då möjligt att använda ett passivt försteg med t.ex dubbel volymkontroll om man behöver fyra kanaler, utan någon större försämring ljudmässigt? Vill minnas att jag såg nånstans en motoriserad Alps volymkontroll (4-gang?) som inte kostade mycket. |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 12:55:58
|
Visst går det att använda ett passivt steg om man har tillräckliga nivåer överallt. Dock gäller ju samma sak där att man kanske behöver ställa dem i par och inte alltid gemensamt. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 13:50:07
|
Jag har gjort en liten skiss på hur jag kopplat in mina apparater, för nu har jag inte bara problemet med hur jag gemensamt ska reglera volymen på de olika slutstegen, nu kan jag också se att jag får problem med hur jag ska kunna välja signalkälla också. (Jag tror inte jag behöver kunna reglera volymen individuellt, då jag kan ställa nivån individuellt i UltraDrivern).
Viktigt är att jag ska kunna skifta mellan CD-spelaren, DVD'n och S/PDIF utgången på datorn (Audigy2Zs med frontpanel), på ett smidigt sätt, men jag vill också gärna kunna spela mina gamla vinyler ibland och även kunna lyssna på radio, även om inte det är prioriterat med tanke på den dåliga ljudkvalitén/dynamiken i SR's utsändningar och då jag har en känsla av att jag rent av kan få bättre ljud via datorn om jag behåller signalen digital hela vägen, på samma sätt som när jag lyssnar till CD-skivor.
Är det nån som vet om det finns en S/PDIF "splitter"/omkopplare och om det är möjligt att ta in signalen från vinylsvarven till datorn och därifrån ta ut signalen igen, fast digitalt och köra den samma väg som CD/DVD signalen?
Bara en tanke.
Har just nu också fått två st.DS1802 med posten och undrar om det är någon som har (schema) idéer på hur man kan använda dom på ett bra/enkelt sätt.
/Roland
OBS! Det ska givetvis stå UltraDrive mellan de båda undre apparaterna!
 |
Edited by - paradigm on 2004/08/16 13:55:25 |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 14:10:26
|
Det var en himla massa ulterkurvor...
Har inte DEQ2496 analoga ingångar också? De borde väl funka till radio? En RIAA med hög utnivå löser skivspelaren till en andra analog ingång. Kvarstår alltså S/PDIF-omkoppling vilket du borde kunna lösa med ett litet hembygge. DOCK: Med tanke på hur mycket du redan har i lådor där tycker jag väl att du allvarligt skall kolla på "försteget" till 2496:orna dvs UltraMatch SRC2496 som är en variant av exakt det du behöver. Du bör om du använder en sån, med reservation för fel, kunna koppla in alla DEQ2496 i samma djup 1 dvs inte seriekoppla alls vilket borde låta bättre. Hel ingångsväljare från SRC2496 alltså och vidare via 3 digitala utgångar parallellt till 3 st DEQ2496. Fetdigitalt är ju bara förnamnet...
|
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 14:56:28
|
Njae, det är bara en UltraCurve jag har egentligen. Jag skrev till ett OBS! om det i mitt förra inlägg. De två nedre apparaterna är UltraDrive DCX2496 och inget annat.
Grejen är ju den att jag vill undvika att använda AD/DA omvandlingen så långt det över huvud taget är möjligt. Hur skulle det fungera med en "UltraMatch SRC2496" i den digitala kedjan?
/Roland |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 15:03:32
|
Ja, det borde jag ju reagerat direkt på att det inte kunde vara UltraCurve allihopa. Jag trodde det var UltraDrive alltihop faktiskt för att du körde fyr/fem-vägs och därför hade seriekopplat dem...ursäkta. Som sagt om du använder SRC2496 sker A/D-omvandlingen, för RIAA och radio, där och resten bör kunna skötas digitalt för att kunna avslutas med D/A-omvandling i varje UltraDrive. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 15:10:15
|
Jag tittade just på en UltraMatch och såg att där bara fanns en digital ingång av varje sort, coax/optisk/AES.
Det hade varit bättre med två optiska ingångar för min del, så slipper man koppla den ena CD-spelaren optiskt och den andra DVD'n med coax, eller tvärt om. Men det kanske inte har någon annan betydelse än rent estetiskt som man säger.
/Roland
EDIT: Vad tror du annars om mina funderingar att köra vinyl och online-radio via datorns optiska utgång? OCH hur kopplar man så dessa får plats i UltraMatchen?
|
Edited by - paradigm on 2004/08/16 15:13:58 |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 15:20:17
|
Det tror jag du får stå ut med och det finns de som säkert tycker att det inte går att höra skillnad på optiskt och elektriskt...
Tror ju on-lineradio inte håller nån vidare kvalitet men om man endast har tillgång den vägen så. Vet inte hur man får ut S/PDIF med radion men det kanske "bara funkar" via ljudkortet. Hade nog hellre kört vinylen på en analog ingång i UltraMatchen än via datorn. Du kan ju köra CD via coax, DVD via optiskt och ljudkortet via AES/EBU så borde du klara dig. Inga garantier dock... |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 15:42:07
|
Du menar så här?
Men hur blir det då med brum-problem mellan PC'n och UltraMatchen, eller försvinner problemen genom att jag kopplar UltraMatchen optiskt vidare till UltraCurven?
/Roland
 |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 15:50:00
|
Det är omöjligt att säga innan du prövat men skulle du får problem kan du ju för ljudkortet göra en liten hembyggd S/PDIF-jordlyftare med den trafo Elfa säljer för typ 50 spänn:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2006884.htm
Förutom det så undrar jag hur du gör för att köra alla Vänster i ena UltraDriven och alla Höger i den andra?
Jag hade nog försökt att köra elektriskt så långt möjligt mellan enheterna. |
 |
|
paradigm
Member

958 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 16:43:16
|
Jag upptäckte att jag hade glömt att rita in nätverkskabeln som länkar och styr fördelningen av utgångarna. Man kan även använda RS232 kabel istället och även styra allt från PC'n om man vill.
Typiskt att du skulle upptäcka detta!
Det där med trafo som jordlyftare låter intressant. Du skulle inte vilja förklara närmare, eller lägga ut en skiss som visar hur det är kopplat?
Jag har redan en liten dosa jag köpt på Biltema som skiljer den galvaniska förbindelsen, men den har jag ju ingen glädje av när jag nu ska köra digitalt hela vägen.
/Roland |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 16:57:35
|
Jag är ingen expert men följande borde fungera tycker jag även om det inte blir impedansanpassat (men det gällde ju on-line radio etc...):

|
Edited by - UrSv on 2004/08/16 16:57:54 |
 |
|
U1
Member

3319 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 17:10:12
|
Eftersom jag sitter i samma sitts som paradigm, fast dock endast 3 kanaler så undrar jag vad lösningen på volymkontrollen blev.
Jag skall styra 6 kanaler. Vilken lösning skulle ni rekommender, den skall vara ekonomisk.
MvH Johan |
 |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
|
paradigm
Member

958 Posts |
|
UrSv
Member

2786 Posts |
Posted - 2004/08/16 : 18:18:22
|
Jahaja, jag tänkte mellan (kanske lödd direkt i en bit kabel och sedan krympslangad) ljudkort och Behringern. |
Edited by - UrSv on 2004/08/16 18:18:42 |
 |
|
Topic  |
|