HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Buffertsteg och aktiv delning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/24 :  17:04:16  Show Profile Send ILLY a Private Message
Låt oss säga att man vill bygga ett aktivt system bestående av: försteg, aktiva delningsfilter och slutsteg (ett aktivt system, MAO!).

Bör man då ha både in- och utgångsbuffertar på varje maskin, eller blir det för mycket skräp i signalkedjan? Kan man exempelvis skippa alla utgångsbuffertar och bara köra med ingång? Då blir det ju iallafall ett steg mellan varje apparat.

Antar att frågan beror mycket på vilken typ av buffertsteg man kör; rör-, diamond eller vanlig jfet-opamp.

Tror knappast att detta är något jag kommer bygga inom den närmsta framtiden, men det vore kul att veta.

Och... vem av oss DIY:are har inte rutblock fyllda av fantasisystem?

Följdfråga angående aktiva delningsfilter, hur bygger man enklast ett reglage för steglös fasjustering?

Militant cyklist.

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:00:59  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Beror på om du ska ha långa kablar mellan försteg, filter, slusteg. Har du allt i samma låda behövs inga extra buffrar så länge varje del har låg utimpedans, räcker med en ingångsbuffer.
En pot är väl enklaste lösningen på reglerbar fasjustering.

/Jesper
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:08:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Illy, vad menar du med steglös fasjustering?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:59:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
peranders: Ärligt talat vet jag knappt själv vad jag menar, det är därför jag frågar. Med steglös menar jag, precis som Jesper säger, en pot. Men jag antar att man måste sätta den i någon särskild krets för att kunna användas till att vrida fasen, annars är den ju bara ett variabelt motstånd.

Om man kikar på kommersiella aktiva delningsfilter så har de så gott som alltid en skruv för fasjustering. På billigare varianter brukar det väl bara vara 0 eller 180 grader, men jag vill kunna finjustera allt därimellan också, för att kunna integrera elementen ordentligt i tidsdomänen, men det kanske är ett bättre alternativ att luta baffeln?
Så länge alternativet bara är 0 och 180, så kan man ju lika gärna växla + och - på elementet, med andra ord en överflödig komponent i mina ögon.

Ytterligare en tanke som slog mig nu.
Om man ändå ska bygga allting själv, så kanske det aktiva filtret är en överflödig del av konstruktionen. Det borde väl på något sätt gå att bandviddsbegränsa slutsteget, genom att ändra värden på en del komponenter i designen? Tänker då främst på GC, eftersom det är den enda förstärkarkonstruktion jag har någon erfarenhet av.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/09/25 :  17:25:32  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Kolla efter phasecompensation eller timealighment på Linkwitz eller Elliot-Sounds sidor så hittar du nog en allpass länk som fasförskjuter. Betänk dock att du ska använda den i sitt linjära område vilket ofta innebär flera länkar.
Jag skulle inte bygga in filtret i förstärkaren, även om det skulle gå, åtminstånde delvis. Jag föredrar allt dela upp designen så mycket som möjligt och koncentrera mig på att få en sak i taget att fungera, blir lätt för många okända faktorer annars. Men det är bara hur jag resonerar..

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000