HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rengöra CD skivor, med vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:47:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad ska man använda för att rengöra CD skivor? Tvål och vatten (såpa)?

Och nej, jag kommer inte att köpa någon liten flaska för 500 spänn...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:00:45  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag kör alltid med vanligt handdiskmedel och ljummet (INTE FÖR VARMT!!!!!) vatten. Skölj och tvåla in försiktigt med fingrarna, torka av från centrum och utåt försiktigt med en mjuk trasa eller lätt fuktig handduk som inte repar, gamla urtvättade bommulslakan är ju mjuka och bra.

Små repor som hörs kan ibland med framgång poleras bort med tandkräm på fingertoppen, sedan diskar man av skivan enligt ovan och hoppas att repan inte hörs längre.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:04:48  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag använder tvål och vatten och lägger CD-skivan på en luddfri torkduk för att suga upp fukten. OBS gnugga inte med duken för då kommer du att repa skivan och den blir dessutom luddig. De som tror att det kan finnas skadliga kemikalier i tvålen eller vattnet skulle bara veta vad det finns för otäcka syror i luften.

Musiclover!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:16:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det finns ett möbel polish som heter Pledge, kolla in denna länken: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26206

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:37:37  Show Profile Send Frost a Private Message
Kör dem i diskmaskinen.
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:57:41  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Frost, schysst det måste jag prova... Själv brukar jag använda vinkelslipen för att få bort repor.

Men undvik tvål för att det kan innehålla slipmedel, så kör på diskmedel.

Har dock inte testat det själv, brukar inte kladda på läsytan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:13:15  Show Profile Send marens a Private Message
Inte nudda läsytan och alltid använda fodral -metoden.

Nä, men diskmedel, vatten och händerna funkar faktiskt, och en mjuk typ av diskhandduk - inte gnugga.

jag har fått bäst resultat med Yes (citron), jag tycker ljudet tappar lite lyster och blir lite grumligt med billigare diskmedel.

Edited by - marens on 2004/08/06 00:14:43
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/06 :  03:45:19  Show Profile Send Frost a Private Message
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000