HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tara Labs kablar - återförsäljare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:16:28  Show Profile Send forstheim a Private Message
Var hittar jag närmaste återförsäljare av Tara Labs signalkablar? Bor själv i Ronneby/Karlskrona i Blekinge. Kan det tänkas finnas återförsäljare någonstans i trakterna kring Karlshamn, Kalmar, Kristianstad eller Växjö? Tänkte eventuellt ta mig en liten utflykt idag..

Signalkabeln jag tänker på är Tara Labs Prism 3300i för 1498:-. Den ska kopplas mellan min CD-spelare och integrerade förstärkare (NAD C542 och NAD C352). Är det någon som har erfarenhet av kabeln? Vad är er uppfattning om den?

Finns det andra, kanske bättre alternativ än Prism 3300i som jag bör titta närmare på till NAD-systemet? Var hittar jag i så fall närmaste återförsäljare?


/Jonas - som blev väldigt frågvis i inlägget

Edited by - forstheim on 2004/08/04 12:18:35

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:18:01  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Är det inte bara HifiKlubben som säljer Taralabs eller gör även andra det?

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:26:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om det är bättre aternativ vet jag inte, men billigare och roligare är det.

Kolla på DIY-sektionen, där finns tipps om hur man snor ihop en kabel själv efter tycke å smak. Så läste jag i din förra tråd att du inte köpt högtalare än. Har du riktig osis blir du DIY-biten och bygger dig ett par HFLS-1or.

Välkommen till HF.nu
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:44:57  Show Profile Send forstheim a Private Message
Det kanske är så att det enbart är HiFi-klubben som säljer Tara Labs. Fast det låter lite konstigt tycker jag eftersom Tara Labs är en ganska stor tillverkare av kablar.

Nej, jag ska inte kolla in DIY-sektionen lasselite. Jag vill nämligen inte bli biten..

En signalkabel jag skulle ha köpt igår i samband med införskaffandet av NAD-grejorna var Clou Cable 212 Red Jaspis för 1200:-. Tyvärr blev tiden knapp och jag hann inte till försäljaren innan det var igenbommat. Försäljaren på Hifiklubben ansåg dock inte att Clou Cable var ett bra alternativ till Tara Labs.. *host* *host*. Fast det kanske ligger något i att Clou Cable inte gör sig väl med NAD-grejorna!?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/08/04 :  12:54:57  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Clou Cable är ett betydligt bättre alternativ än Tara Labs. Kolla även Supra EFF-ISL som brukar bli testvinnare i dessa prisklasser.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/08/04 :  13:31:26  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Om det räcker med en Red Jaspis i 0.6m längd så finns det en beg för 600:- här.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  14:02:43  Show Profile Send forstheim a Private Message
Sten..

Supra-kabeln verkade vara väldigt lovande för en stund..men What HiFi verkar dock inte så förtjusta i den. De ger den tydligen endast 3 stjärnor och motiverar med: "It´s expensive, yet it´s an unexciting source-to-amp connection".

Det lutar nog åt Red Jaspis ändå. Tack Tober för länken till annonsen! 0.6 meter är tillräckligt för mig..så eventuellt slår jag till på den.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/08/04 :  16:48:15  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tidningar tycker olika. Men Supra'n fick utmärkelsen "Best Buy" i "Hi-fi Choice".

Men slå till på Red Japsisen för 600:- tycker jag.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/08/04 :  17:31:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hifiklubben vill ha ensamrätt på det dom säljer. Därför är det osannolikt att man hittar Tara Labs någon annanstans.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:01:18  Show Profile Send pak a Private Message
audioquest då?
diamondback blev ju bäst i test för nåra år sen-ihop med supras numrerade special.de är inte så dyra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:24:32  Show Profile Send forstheim a Private Message
Det skulle kunna vara ett alternativ. Just nu följer jag dock What HiFi som F*n läser bibeln....och där får Diamondback "bara" 4 stjärnor. Det stora problemet för mig är att jämföra kablar mot varandra etersom jag inte har något utbud där jag bor. Måste således lita en hel del på andras omdömen och sedan hoppas på det bästa. Det lutar som sagt åt en Red Jaspis eftersom jag har haft den typen av kabel till mina fd Sennheiser HD-600. Jag vet vad jag får alltså!

Tack ändå för förslaget pak!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:32:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
What Hifi är ju ingen vidare tidning och inte speciellt pålitlig enlig mig iaf....
Jag hade köpt Supra EFF-ISL eller nåt beggat...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:39:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det ska väl också nämnas att Supra EFF-ISL kostar 90 pund för 0,75 m par i England. Det är 1250 kr och här hemma kostar den 750 kr...
Förresten är nog What Hifi den enda tidningen som inte hyllat EFF-ISL...
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:54:10  Show Profile Send forstheim a Private Message
Jo, ni har rätt. Det verkar vara många som hyllar Supran om man läser vad som skrivs på internet. Måste säga att jag blev förvånad när jag såg vad What HiFi tyckte. Att de tyckte den var dyr var en sak..men oavsett pris ansåg de att kabeln var "unexciting".

Har ni sett några tester där Clou Cable Red Jaspis ställs mot Supran? Annars får man helt enkelt beställa hem båda och jämföra.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:03:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej du forstheim. Jag har båda, fast Supran är balancerad variant. Är ingen kabel fantast, men Red Jaspis är otroligt bra. Jag köpte just den, emot Tara Labs. Alltså Clous fördel.. Det är inte lätt med kablar.. Jag har börjat spara på alla kablar, så är det lättare att utvärdera dem..

Edited by - marcus_ec on 2004/08/04 20:04:00
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:14:29  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Har du ingen möjlighet att låna hem lite kablar och prova dig fram?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:30:44  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Jag rekommenderar en tur till Dirty Music i Kristianstad. Där skall de kunna hjälpa dig i ditt sökande.

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/04 :  21:11:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
Prism 3300 ger ett svulstigare ljud. Den förstärker basen lite granna. Kan bli för mycket i vissa system, och lagom i andra.
Red jaspis är mer korrekt. Lite mörkare och känns mer avrullad. Jag tycker det är värt att gå upp till E´gid. Men den är inte heller direkt korrekt. Men svängigt låter det...
Diamondback är ett mycket gott alternativ. Kommer inte ihåg exakt vad den hade för karraktär, men SSS-ljud lät väldigt behagliga.
Supra har jag inget till övers för. Det låter spretigt och odynamiskt.

Så, där har du mina erfarenheter av de omtalade.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/04 :  22:10:08  Show Profile Send FBK a Private Message
Bubben!
quote:
Red jaspis är mer korrekt. Lite mörkare och känns mer avrullad. Jag tycker det är värt att gå upp till E´gid. Men den är inte heller direkt korrekt. Men svängigt låter det...

Men svängigt låter det.. Du får gärna utveckla detta lite
Hissade i något register, tillbaga draget i något register osv.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/04 :  22:54:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kimber PBJ kör 8or om en supra..kolla med AudioConnection om dom har nån Kimber ÅF i södra delen och testa nån av deras billigare som allternativ....
Go to Top of Page

forstheim
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/08/04 :  23:12:18  Show Profile Send forstheim a Private Message
Tux..

Vad har "Dirty Music" i Kristianstad att erbjuda vad gäller kablage och högtalare?


datar..

Tyvärr bor jag lite "off" och har inte någon bra butik i närheten där jag kan låna hem kablar av diverse olika märken. Livet hade varit bra mycket lättare då..

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:30:53  Show Profile Send lasselite a Private Message
Om berget inte kan komma till dig... tja nått sånt vare. Iom att du kör med lurar så är det ju inte omöjligt att ta med grejerna till butiken Olätt, men inte omöjligt. Sväng in till Clas i sjön eller dom med bilgrejer, så du har en riktigt billig referens oxå (dom har öppet köp).

Diamondback... en av dom bästa cyklar jag haft
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:40:17  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Kimber PBJ kör 8or om en supra..kolla med AudioConnection om dom har nån Kimber ÅF i södra delen och testa nån av deras billigare som allternativ....


Det gör dom absolut inte...det gör inte ens Kimber Hero eller KS1011...
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:46:23  Show Profile Send Bubben a Private Message
FBK> E´gid...ja, hur ska man beskriva. Jag uppfattade den inte som direkt hissad någonstans, men den fokuserade mycket på dynamiken tycker jag. Kanske viss antydan till loudnesseffekt om man ska tvinga fram en beskrivning. En bekant som lyssnade samtidigt påpekade att han tyckte det lät som den var felfasad fast ändå inte (det var RCA-varianten. Ljudbilden blir större av någon anledning, och det blir kul att lyssna. Det svänger helt enkelt, men korrekt...det är det inte. På ett bra sätt ska tilläggas.

Förstår du hur jag menar?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/08/05 :  16:03:21  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Förstår du hur jag menar?

Ja, jag förstår. Låter som en kabel som kräver lite anpassning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:42:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Låter som en kabel som kräver lite anpassning.

Nej, nej, nej. Nu har du missförstått.
Tvärt om, den passar in lite överallt just för att den inte återger allt jätte-exakt.
Eller så har jag aldrig hört den rätt anpassad.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000