HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Industridesign underskattas av producenterna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/04 :  23:58:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Varför är det så få produkter inom hifi som är designade med tanke och ännu färre som faktiskt har både stil och tanke? Visserligen har alla olika smak och alltid finns det någon (smaklös) köpare som tycker att en viss produkt är grymt snygg.

Fjärrkontroller och handhavande är ytterligare en gren av hifi som producenterna ofta inte är speciellt bra på jämfört med "de bästa i klassen". Något som verkligen irriterar är ju den totala avsaknaden av protokollstandard för ir-fjärrar även inom samma fabrikat.

Design av fjärrkontroller: *gråter*
Jag tror jag har sett 3-4 snygga eller okej fjärrkontroller, totalt.


Hopplöst korkade metoder för att programera en CD eller DVD är ytterligare ett ämne som förvånar. Hur svårt kan det bli igentligen? Här har tex Technics varit helt outstanding jämfört med andra.

Jag undrar varför industridesigners hos nästan alla tillverkare är så fruktansvärt dåliga, alternativt varför tillverkarna inte har några industridesigners. Helt klart är att 8 av 10 seriösa hifi-tillverkare försöker vinna designmatchen genom att bara ställa in skorna på planen och därmed öppnar upp för undermåliga produkter som endast har yta utan innehåll.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/08/04 23:59:27

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:25:04  Show Profile Send Blue a Private Message
Tja, som du säger, smaken när det gäller vad som är snyggt och tilltalande är ju väldigt olika. Själv tycker jag t.ex. att B&W högtalares design ofta dominerar rummer på ett jobbigt sätt.

Urval av snygga prylar enligt mitt tycke (fast på lite olika sätt): Primare, Musical Fidelity, Quads högtalare i L-serien, Rega skivspelare (överlag är många skivspelare oerhört snygga), DENONs mininianläggningar...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:32:25  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
En snygg och OK fjärr är den som hör till ML-383, den styr samtliga förstärkarens funktioner på ett mycket enkelt och övertygande sätt. Den är dessutom snygg i all sin grova enkelhet. En annan snygg fjärr är den i trä som Pathos har, mycket stilren med endast fyra knappar.

Musiclover!
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:41:47  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
KorSun har en snygg fjärr.
https://www.nysound.com/hifi/servlet/ShoppingServlet?action=productdetail&itemID=V6i

Nu i North Carolina, USA.

Edited by - LarsTokyo on 2004/08/05 11:43:27
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:47:08  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Det där med design är väl lite: smaken är som baken.
Kan dock hålla med dig, vissa saker är designade käpprätt åt skogen, speciellt när det kommer till handhavande.

Persoligen gillar jag stilrena saker, med ett minimum av knappar och rattar på. Samma sak med fjärrkontroller.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/05 :  13:36:57  Show Profile Send Mahler a Private Message
Tjenixen Leo,

Jo det där med fjärrkontroller är ett litet lustigt kapitel. I min erfarenhet blir fjärrkontroller sämre ur användarsynpunkt ju dyrare maskin du köper. Ta tex Amplifix fjärren vars signalstyrka är så svag och rak att du måste sikta på maskinen som en prickskytt under andra världskriget för att den skall reagera. Däremot har jag upplevt en mkt stor förbättring och fördel i min nya fjärr till Meridian G07 cd-spelare. Den är helt fantastisk och programmerbar!! Och faktiskt funkar det toppen. Har i dagsläget programmerat in DVD, Förstärkare, TV, Satellit box, video i en fjärr. Dessutom kan man flytta om käll knapparna på fjärren och lägga dom i den ordning som passar DIG bäst.

En mkt genomtänkt och intelligent fjärr med andra ord!!!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/05 :  14:45:12  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Angående "prickskytte" med fjärrkontroller så är ju det ett utmärkt exempel på miss i industridesign där man oftast har valt en IR-diod med liten spridning (under 10 grader?)

(Vaddå ir-diod som diod?? "Spelar boll" verkar tillverkarna tänka.)

Det låter ju som en bra fjärr du har Mahler!


Högtalare är nog det som är svårast att designa, och här är ju också tillverkarna väldigt styrda av naturlagarna. Dessutom skall man ju ha två stycken i något så när vettig position. Så är ju dock inte fallet vad gäller övrig elektronik och allra helst fjärrkontroller.

Japp, den där träfjärren är en av de få som jag tänkte på som faktisk ser bra ut. B&O-fjärren är iofs enligt min smak ännu oöverträffad och B&O är nog den enda firman som faktiskt har en vettig filosofi vad gäller just fjärrkontroller, men är man bäst i klassen så behöver man ju inte ändra på ett vinnande koncept ens efter +20 år.

Just att B&O fortfarande är så bäst på detta område (finns det ens någon värdig tvåa?) är skrämmande och ett mycket dåligt betyg åt resten av branschen.


Vinylspelare är en produkt där många, speciellt i high-end-segmentet börjar lägga ner lite mer möda på designen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/08/05 :  14:48:02  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Enstaka produktserier från någon tillverkare lyfter ibland designmässigt, men ofta är dessa serier ganska kortlivade tycks det och kompatibilitet med senare eller tidigare generationer saknas nästan alltid.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/05 :  17:36:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Detta är en snygg fjärr.

Tillhör Pathos Logos


(Behöver jag säga italiensk? )

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/05 :  18:11:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jovisst är det en bra fjärr!!

En liten anledning till att jag valde just Meridians nya G07. Liiiten alltså!! :) Ljudet var ju no:1 förståss.

Men så här är fjärren designad. Översta raden av knappar kan man "möblera" om så att det passar dig bättre!!



Visst är den ganska stor och klumpig men den kan i gengäld ligga på en plats utan att man måste hålla den i handen. Signalen är så pass stark att den når apparaterna även om något står ivägen.

Men det är så jäkla bekvämt att kunna ha fjärren liggandes på armstödet på soffan och sköta hela anläggningen i ett nafs.

Och hur mkt kostar en multifjärr av kvalitetet idag??? Och hur snygga är dom egentligen??


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/05 :  19:48:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tycker undefär att den är lika ful/snygg som min Philips Pronto.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:37:13  Show Profile Send arcam a Private Message
Ja det här med design och formgivning finns det olika stilar på.
Alla har olika tycke och smak om design.
Jag tycker det finns en hel del snygga grejer som exempelvis
Sonus Faber, Copland, Krell, Mark Levinson, Bladelius Grendel,
Audio Research, Bang & Olufsen och Accuphase m.fl.

Sedan kan man fråga sig varför högtalare alltid skall
ha´ svart högtalartyg hade det inte funkat med exempelvis
brunt eller ljusgrått. Tror också detta hade smält in
bättre i dom flesta hem. Dessutom kanske högre WAF-faktor.
Förmodligen är dom svarta av tradition.

Jag tror designen ses mer från ett tekniskt perspektiv
än från ett konstnärligt, i och för sig naturligt eftersom
det är tekniska prylar men ändå...

...ja lite funderingar så här på sommarkvällskvisten medan
ladusvalorna visslar förbi utanför husknuten...

Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:45:53  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Det finns högtalare med annan färg på tyget. Mina BC-Acoustique har grått tyg men det spelar iof ingen roll eftersom skydden endast har monterats en gång för att kolla om de passade och hur det såg ut, jag spelar nämligen alltid utan skydd.

Musiclover!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/05 :  22:59:16  Show Profile Send arcam a Private Message
Magnepan till exempel har ljust högtalartyg
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:40:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bladelius är gjort för vänsterhänta eftersom man håller för displayen med högerarm för att nå ratten. MISS!
B&O har vissa lägen som man når med knappkombinationer som inte finns utmärkta eller är logiska.

Gillar Pronto och Meridian

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/08/05 :  23:47:38  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag vill ha 2-vägs fjärris! Man ska kunna se på fjärrisen vad man har för instäld volym, spår på CDn, radiokanal etc. En liten jävla display, helt enkelt. Hur svårt kan det vara att lösa teknsikt? Hur dyrt? Gör man en standard för detta skulle det gå att tillverka och sälja dylika manicker för några hundringar, 1000 spänn för en fin med metallhölje. Men industrin/branchen inriktar sig på annat... Jag vill ha grejjor som är vettiga att använda (en av anledningarna till jag fortfarande inte köpt någon ny CD-spelare är att dom som finns att köpa har samma usla handhavande som min gamla). Har technics kvar sin fiffiga sökratt? Täck att ha en SÅN på fjärrisen! Kommer en splare med det köper jag en direkt. Ljudet kan ordnas via extern DAC om det inte är bra nog från spelaren.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:37:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det borde man kunna fixa på en Pronto. Man får räkna hur många knapptryckningar som är gjorda, med hjälp av nån loop eller nåt.
Måste gå och fixa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/08/06 :  01:08:02  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror det handlar mycket om tidsbrist pga att släppa nya modeller hela tiden.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/08/06 :  09:39:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Äntligen!

Tack Leo för att du tog upp detta, jag har länge känt att det är något grundläggande fel här, för all del, jag företräder nog en minoritet i gruppen "pratiskt tänkande inom hifi", men jag känner att det är mer yta och stil än substans i det mesta jag ser på hyllorna både här och där hos välmeriterade och seriösa hifi handlare.

Nej tack, jag betalar hällre för innehållet än ytan, men är det egentligen så folk tänker ? jag säger att NEJ de gör de inte, vad kostar exempelvis inte ett snyggt chassi med krom, glas och borstad alu jämfört med innehållet, gör matematiken och ställ er frågan vad man egentligen betalar för.

Visst finns det ett värde i att ha en vacker anläggning, frågan är väl kanske bättre ställd såhär, lyssnar vi till hälften med ögonen och våra vänners beundran, eller lyssnar vi med öronen och hjärnan?, det måste finnas en balans i allt, men hur ofta hör man någon hifi försäljare säga -"detta är ett bra slutsteg men du bör känna till att chassit står för två tredjedelar av priset du betalar" ?

Låt inte fåfängan slå ihjäl förnuftet, detta gäller i stort sett allt, fjärr kontroller, chassin, användarvänlighet etc...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2004/08/06 09:45:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000