HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ER-6 Isolator Earphones, mp3 spelare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/03 :  12:30:11  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag tänkte köpa en ny MP3 spelare då jag fått nytt jobb. Jag bor i Ängelholm och kommer att resa med tåg en timmes tid morgon och kväll till mitt nya jobb i Lund. För att korta ner resetiden kommer jag att använda mig av musik. Undrar nu om någon hunnit testa ER-6 lurarna? Jag vill inte ha något som stör omgivningen för mycket, samtidigt som det kan vara bra att "stänga" ute allt väsen från andra. Om någon har något extra att tillägga om en BRA Mp3 spelare är jag öppen för förslag även på denna punkt.

Just nu funderar jag på en JOS-130 eller en iriver, modell 512-1GB i deras 700 eller 800 serie.

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:02:47

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/08/03 :  12:37:24  Show Profile Send kasra a Private Message
Marbrink ska äga ett par ER-4... storebror vad ja har förstått... köp en ipod mini förresten =)


"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/08/03 16:08:47
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/08/03 :  13:56:10  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har ER-6 tillsammans med en Creative MuVo2 (4Gb). Forst lurarna (ursakta, har inget aao). Dom ar OFANTLIGT bra! Det ar tva saker, forst ar ljudkvaliten fantastisk med en mycket bra upplosning och en mycket, mycket bra basatergivning. Hog hififaktor! Men det ar inte ens det basta, det nastan totala avlagsnandet av ljud utifran ar det som verkligen ar en chock, i positiv bemarkelse! Sank bakgrundsljudet med 12db+ och gissa vad det gor for ljudet... jag hor bara ett svagt sus i bakgrunden tom pa de skramlande vraken till tag engelsmannen tar till nar dom har slut pa moderna vagnar. Det enda abret ar att jag inte hor konduktoren komma sa han far alltid knacka mig pa axeln. Samt sa kan orat bli lite, lite irriterat vid langvarig anvandning (3-4 timmar), men det ar endast minimalt. Jag ar oerhort nojd!

Creative MuVo2 och en kommentar om minne. Kop inte 512 eller 1024 Mb, det ar for lite! Satsa pa en mp3-spelare med miniharddisk, tex Mini-IPod eller Creative MuVo tex. Jag ar mycket nojd med ljudkvaliten i Creativen, helt brusfritt och klart. Dock ar manoverknapparna HELT overlagsna pa Ipod sa hade jag inte varit sa hetsig hade jag nog kopt en mini-Ipod istallet. Men, det ar absolut inget fel pa Creativen heller, den ar liten, latt trevlig med bra ljud sa...
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:14:00  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Tacker för infon. Sökte på iPod och priser. Är förvänad då jag på pricerunner hittar iPod spelare på 5GB för 4295 medens det finns 40BG
för 4119. Finns det någon kvalitets skillnad på dessa spelare? Finns även en iPod mini, bara mindre eller sämre kvalite?? Någon som vet?

Idén med en liten minnes mp3 var att den inte skulle ta plats, vara lätt att hänga om halsen om man drar ner på stan, utan att ha en "tung" spelare som kräver en rejäl ficka att ha den i..

Lurarna kommer jag att beställa, tack för beskrivningen dekengren.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/08/03 14:20:50
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:22:31  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Utan att ha sett på pricerunner så kan jag säga att det finns en ny generation av iPod ute nu. De har blivit billigare så därför är det lite lurigt att jämföra förra generationen med den nya... Kolla lite på Apples hemsida för att se vad de nya kan, det jag vet som är värt att notera är att batteritiden ska vara ungefär 50% bättre...

Jag har inte jämfört de olika modellerna med varandra men läste ett test av minin i Hifi News. De sade (och det har jag hört från annat håll också) är att för varje ny generation av iPod:en så är den finessmässigt bättre men låter lite sämre. Så deras slutsats var att minin var en ruggigt smidig spelare med lite sämre ljud är tredje generationens iPod (den stora spelaren alltså) som i sin tur lät lite sämre än andra generationen osv... Hur mycket "lite sämre" är vet jag dock inte. Nu finns ju fjärde generationens iPod som är släppt efter minin...?

Minin är annars i grund samma spelare som den stora fast med ett mindre format och därmed också en mindre disk.

Jag har en tredje gen. iPod som jag är supernöjd med. Den stora fördelen är att du väljer ljudkvalitet, allt från 64 kbits mp3 via Apple Lossless till WAV. "It's up to you"...

På din beskrivning verkar det som som om en mini skulle passa dig fint.

/P

Edited by - Per Berger on 2004/08/03 14:29:24
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:39:43  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
tom pa de skramlande vraken till tag engelsmannen tar till nar dom har slut pa moderna vagnar.


Moderna!!!? Engelsmännen?????
Möjligen EuroStar då, men det är klart, De får ju köra väldigt långsamt påden Engelska sidan eftersom de inte byggt något spår för höghastighetståg ännu

Själv använde jag mest sömnmedel eller hörselskydd på Engelska "tåg"

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/03 :  14:57:40  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Lurarna är spikade, men iPod verkar vara lättrepade, bli sämre i ljud i nyare tappning, mer låst åt mac format och iPod tjänster i sig. Skall det bli en släpbar HD variant verkar iriver ligga bättre till. Att tillägga är att nya formatet OGG som iriver stöder verkar ta fart.


Får kolla vidare, läsa mer. Någon med erfarenhet av irivers spelare?

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/08/03 14:58:03
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:54:50  Show Profile Send dekengren a Private Message
Ok, kanske ska du kolla in MuVo2 da! Den ar billig och valdigt liten och latt, med bra ljud och gott om minne! Kontrollerna ar helt ok, men lite troga jamfort med Ipod. Men det ar ju inget fel pa dom. Jag betalade ca 2000:- for min MuVo2 sa den ar ju ganska billig ocksa. Kolla i alla fall in den!

Ps. Mace, haha! Jag tvingas aka southwest trains till jobbet dagligen, 3000:-/manad for att om taget kommer fa trangas med en miljon andra manniskor i en skramlande antikvitet ala sardinburk i slumpmassigt vald hastighet mellan 0 och 70!! .Ds
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/03 :  17:12:20  Show Profile Send mace a Private Message
Mmmmmmm

Jag har åkt lite hit&dit från Bristol de senaste sex åren

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/03 :  18:27:24  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Vill bara varna lite för "ER-sexan". Men först kanske jag ska varna lite för mig själv. ;) Jag är nämligen inget större "fan" av hörlurslyssning, har aldrig upplevt något som kan likna en naturlig återgivning från ett par lurar. Det finns visserligen lurar som är bättre än andra, men bra har det aldrig blivit. ER-6 är inte bara obehagliga att ha i öronen en svettig sommardag, de är också tämligen odugliga som återgivare. De låter tunnt, oupplöst och är framförallt ansträngande att lyssna på. Lite som MP3 faktiskt... Kan inte vara svårt att hitta bättre lurar än dessa. OBS! Min åsikt.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/03 :  21:54:38  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag kör med ER-6 till min G3 Ipod. Är otroligt nöjd, tveksam om jag hört så bra lurar under 3000. Var mycket nöjd med dem, men nu har min ständigt hungriga katt tuggat sönder dem

Angående mp3spelare så vill jag råda alla audiofiler att köpa en spelare med så stor hårddisk som möjligt. Jag har en 20Gb och med waw så räcker inte det långt...
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/08/04 :  11:21:46  Show Profile Send Lurman a Private Message
För lyssning på tåg finns det väl bara en typ av lurar som kan komma ifråga - isolerande. Dessa finns dock dels som "öronproppar" och dels som vanliga slutna lurar av mindre storlek. Tycker man om öronproppar så är naturligtvis ett par Etymotic det självklara valet (om man står ut med att importera finns ju alltid shure m fl). ER-4p är toppmodellen (egentligen är 4S bättre, men trögdrivna), men ER-6 är ett bra "budgetalternativ" Er-6 är faktiskt den enda etymotic jag hört, men jag tyckte dom var riktigt bra förutom det faktum att jag inte gillade att ha saker i örat :-) Budgetalternativ i klassen kan kanske var Sonys EX-71 (ca 500:-), men pris och ljudskillnaderna går hand i hand...

Tycker man som jag finns det då andra isolerande saker. Senheiser HD280, och HD-25 (två sorter, 25SP är den sämre) är bra i sina prisklasser, PX200 skaplig (prisvärd!). Beyerdynamic DT280-80 är enligt rykte också bra. Står man ut med öppna skapelser (isolerar inte) finns t ex Grado SR60, och Sennheiser PX100. Ett annat alternativ är aktivt bullerdämpande saker, t ex Sennheiser PX250, eller flera modeller från BOSE, men dom jag har testat kostade mer än dom smakade...

Vad det gäller spelare skulle jag inte stirra mig blind bara på ljudkvalite. När det gäller bärbara spelare finns det andra parametrar som är minst lika viktiga: storlek, batteritid, handhavande, lagringskapacitet osv. Om du vill ha okomprimerade filer är naturligtvis en hårddiskbaserd spelare det enda alternativet (en CD är ju minst 500 MB stor), och på ett tåg spelar nog inte den lilla storleksskillnaden mellan flash och hårddiskbaserde saker någon roll. iPod i olika versioner är naturligtvis självklara kandidater, men kolla även på iRiver och Creative när det gäller hårddisk-spelare. Flash har jag faktiskt ingen aning om, men bla JOS och iRiver har ju fått bra kritik i div blaskor.

Själv valde jag en iRiver IHP-140 (bättre batteritid än iPod), och ett par HD-25. Brukar använda LAME-insane kodade MP3:or, och har aldrig klagat över ljudet (snarare tvärtom). Spelaren är ju till för att användas när man är "på språng", och oftast finns det ändå saker som tar bort de allra finaste detaljerna i ljudet (bussbuller, folks om pratar osv), så den lilla miss som komprimering ger märker jag sällan eller aldrig. Vi pratar ju om en liten battridriven pryl vars DA-krestar får plats på en tumnagel eller två, och inte en ML 390...

Hoppas babbladet blev till hjälp...

/L

PS. Jag är väldigt van att lyssna till hörlurar och gillar det... :-) DS.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/05 :  10:41:42  Show Profile Send SpLiX a Private Message
ER-6 går att köpa för ett par tusingar på Ljudmakarn, behöver inte importera. Spelaren skall ju helst ha kapacitet att driva de lurar man kopplar in. Har ett par Sennheiser HD500 och tror inte att ngn spelare driver dessa fullt ut ngn längre tid. Det är därför jag letar efter ett par "instickslurar", då jag inbillar mig att de blir lättare att driva. Storleken spelar också roll. Visst, en hd baserad spelare och ett par stora slutna lurar kan kvitta på tåget, men slänger man lite pengar på detta vill man kanske kunna ha dem på stan. Då skall de helst inte krävas byxor med skärp för att hålla upp vikten av spelaren, feta lurar så man ser ut som en marsmänniska är för smau kids. Därför kan jag acceptera en spelare runt halsen i form av flash med minde kapacitet.

Har faktiskt börjat fokusera på irivers spelare, både som flash och hd variant. Att pilla in ett par er-6 i örat verkar dock vara ngt för mig. Hur JOS står mot iriver vet jag inte, det fanns någon som sa att JOS har en tendens att hänga sig ibland. iriver har ju också spelare i flashform upp till 1GB. Detta räcker för att par skivor i mp3/OGG format på tåget. Jag har inte behov att asa med musiksamlingen som ändå inte fått plats helt.

Jag vill också pika JonasN med att denna tråd gick ut på att hitta spelare och hörlurar, självklart kan inte ett par lurar låta bättre än en "riktig" stereo. Men att asa med min Krell anlägging och b&W högtalare på tåget blir något bökigt.....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/08/05 10:44:52
Go to Top of Page

brn2rnTR
Member

85 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:38:48  Show Profile Send brn2rnTR a Private Message
Hej,

Ett par tusen för ER-6!!!!!!!

Tillåt mig hånle...

Har varit ägare till ett par ER-4s/p (alltså både hög o låg nivå via en adapter), och har numera ett par Shure E5c.

Betalade 1800 cirka för Er-4 och runt 2700 för Shure lurarna.
Er-4 är mycket högupplösta men saknar riktig bas, Shure är inte lika högupplösta men har bra tryck i basen och överlag varmare ljud.

Er-6 skall du inte betala mer än 800 för...det är de inte värda!
Tunt spretigt ljud utan bas.

Lyssnar själv via en ipod gen 3 40gb och är nöjd med setupen iom att man kan köra wav direkt. Spelaren är inte minst, men rymmer allt o funkar som hårddisk till datorn.

Själv är jag sällan för import då jag gillar att ha kvar våra butiker i Sverige, men i hörlursfallet är priserna faktikst löjliga!
Lurar är små= inga tullproblem...

Mvh,
Thomas

Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:51:42  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Att vi alla har olika upfattingar om hur saker och ting låter är allmänt känt. Men att ER-6 hos någon har mycket bra upplösning och bas, och hos andra är tunna och basfattiga blir förvirrat. De tester som jag läst, de recentioner i olika hifi blaskor, samt läsarnas egna tycken, är att dessa hörlurar skulle vara bra. Blir nu nervös när flera säger att de är extemt tunna och basfattiga. Verkar som om det kan vara stor skillnad till vilken elektronik de varit kopplade??

Shure's lurar i sig har annars haft omdömmet, hyffsat ljud men basfattiga. Har inte hittat någon recention om juse E5c dock, men att slänga ut 4k på lurar vill jag inte. Ett par tusingar högst är vad jag kan tänka mig lägga.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2004/08/05 11:52:35
Go to Top of Page

brn2rnTR
Member

85 Posts

Posted - 2004/08/05 :  11:57:06  Show Profile Send brn2rnTR a Private Message
hej igen,

Skulle nog rekomendera dig att läsa lite på http://www.head-fi.com
Det är ett forum dedikerat till hörlurslyssning.
Du kommer snabbt märka att Er-6 inte alltid får positiv kritik, men att den räknas som en ok "sub 100usd" lur.

Sen kommer du märka att det finns customgjorda lurar för hur mycket deg som helst oxå...

Hoppas du finner något läsbart.

Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:28:20  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Fan va jobbigt att instickslurar i denna prisklass aldrig går att provlyssna i någon butik. (Finns ingen vad jag vet som säljer dessa och andra föreslagna lurar häromkring) Man får handla över nätet på ren spekulation.. Ety 4-serien fick dock bra kritik på föreslaget forum (tack brn2rnTR), men de kostar ju också lite mer..... Läste också att just ipod har ett extremt klent basljud så det KAN ju förklara varför vissa tycker just ER-6 är basfattig. Det skulle ju komma en ny ER-6i speciellt framtagen för ipod med "enhanced bass".

Är fortfarande lika rådlös som när jag startade tråden. Blir väl till att köpa ett par lurar från 3 olika fabrikatörer och slänga ut de som inte passar på beg marknaden, i hopp om att få tillbaka några kronor igen.. (troligtvis omöjligt)


Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

brn2rnTR
Member

85 Posts

Posted - 2004/08/05 :  14:02:07  Show Profile Send brn2rnTR a Private Message
Ety-4 ÄR en väldigt bra lur, det är ingen tvekan om det.
jag skulle definitivt kunna rekomendera dessa åt dig, men INTE Er-6.
Kan du lägga 2k så är nog de bästa valet.

Dock är de för vissa väldigt obekväma att använd under lång tid.
Silikonproppen är fäst långt in i röret som leder ljudet vilket inte ger silikonet möjlighet att böja sig alls = ont efter ett tag.

Shures silikonpropp sitter längrr ut och går därför att bära mycket längre.

Jag har inte uppfattat iPoden som basfattig alls, tycker den låter rätt ok. fast Shure lurarna tillförde ju en dell bass-punch mot Ety-4.

Har ett par Senn HD-650 som jag lyssnar nornalt på och varken ety eller Shure når upp till dem ljudmässigt, MEN det är en mycket trevlig känsla att vara "själv" med musiken på det sätt som in-ear lurar låter.
Dämpningen utåt är ju över 25dB med Ety och cirka 20dB med Shure.

tyst o fint, tills det kommer en buss...

De flesta går ju tyvärr uppgraderingsvägen med såna här lurar vilket blir dyrt.
Köp så dyrt du hhar råg med så blir du nöjd under längre tid tror jag.

Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/05 :  14:23:03  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Hittade Ety-4p för 1800 med frakt på nätet. Tror jag slår till på dessa. Kommer som sagt att lyssna högst någon timme i stöten. Jag hoppas även på att paketet som skickas från USA trillar igenom tullen utan för mycket påslag

Du hade helt rätt med priset på ER-6, de 2k som Ljudmakarn tar är ljusår från det pris på knappa 700 med frakt som internet butikerna i USA tar..

Nu återstår bara att hitta den ultimata spelaren till lurarna. iRivers nya spelare med högre uteffekt bådar gott för att få den "punch" som lurarna kan prestera.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

brn2rnTR
Member

85 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:52:03  Show Profile Send brn2rnTR a Private Message
Du kommer bli nöjd då. En till två timmar i sträck är inga problem.

De är jäkligt lättdrivna så du kan nog fixa tinnitus eller värre med nästan vilken spelare som helst!!!

Lycka till.

Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2004/08/05 :  17:18:53  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Jag vill också pika JonasN med att denna tråd gick ut på att hitta spelare och hörlurar


Du undrade om någon testat ER-6 lurarna, och det har jag gjort. Varningen för dem var i all välmening, de tillhör verkligen bottenskrapet i hörlursfaunan. Man bör låna sina öron till ett par andra lurar innan man bestämmer sig för att de ändå låter bra.

Varningen för mig själv var bara för att sätta varningen om ER-6 i ett perspektiv, mitt perspektiv. ;)
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:54:26  Show Profile Send dekengren a Private Message
Lycka till med ditt köp, givetivis är 4P bättre, visste inte att dom var så tokigt billiga över nätet från USA. I mitt perspektiv, och även bakgrunden till min recension ovan så betalade jag 1200:- här i England medans fyrorna gick på runt 3000 eller nått. Kravet var högsta möjliga isolering och snäckor. Då finns det inte så mycket att välja på. Jag vill dock påstå att jag har så bra självförtroende angående min förmåga att bedöma ljud att jag vill påsta att det är snack att Er-6 skulle vara dåliga, tunna etc. Rätt intryckta i örat (halvvägs in i hjärnan, annars låter det skräp) så låter dom klart bra med tydliga hifiparameterar till en ganska billig peng, utom i Sverige då kanske.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/08/06 :  01:16:29  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Håller med föregående talare. I min stora öron så låter ER-6 riktigt skräp.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2004/08/06 :  09:05:29  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Tack alla för era synpunkter, bra som dåliga. Resultatet blev i alla fall att ett par Ety ER-4p är beställda och på väg. Kostnaden blev till och mindre än vad de första ER-6 som jag hade köpt i Sverige blev

JonasN, piken från mig var ett svar på tolkningen från ditt svar med att lurarna lät dåligt då inga lurar i jämförelse med en redig stereo går att rättfärdiga. Jag tog dock åt mig själva omdömet av luren, tack för dina inlägg.

När lurarna är på plats blir det en runda i butikerna för att övertala säljarna att dema sina spelare, så jag själv kan lyssna och bestämma mig utifrån det. Kan bli bökigt att få in en och samma låt i dem, (får väl släpa med en lapptopp). Men, att slänga en bit över 4k på en olyssnad spelare gör jag bara inte...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

brn2rnTR
Member

85 Posts

Posted - 2004/08/06 :  10:19:44  Show Profile Send brn2rnTR a Private Message
Glöm inte att spela in dem innan du ger dig ut på butiksturné bara!
De låter riktigt elakt i början, ge dem ett bra gäng timmar på vrålhåg volym!!!
Och som någon sa, tryck dem haövägs in i hjärnan.
Du skall vara bra tveksam när du tryckt in dem, då är det rätt...

Gondul 3 - S100 - BlueNote 2.5i via lite Kimber, porta: iPod - Shure E5c
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000