HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 H/K 670 eller Rotel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/26 :  15:55:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vet att det skrivits mycket om h/k 670, som jag ögnat igenom en del av.
Men jag skulle vilja veta vad folk tror är det klokaste valet av den och en rotel-kombination, t.ex. 980. Vill ha kraftfull och välkontrollerad bas, mycket detaljer, gärna neutralt ljud. Har rätt trögdrivna högtalare.

Reference audio i Stockholm säljer hk:n ny för 3300, en begagnad 980-kombination får man för kanske samma pengar.

Vad tros??

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/07/26 :  16:16:41  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Rotel skulle jag välja. Det kan aldrig bli fel med Rotel helt enkelt.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/27 :  23:26:02  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ingen mer? Kom igen, jag kan inte vara den första som står som en åsna mellan dessa båda hötappar!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/27 :  23:50:50  Show Profile Send sampix a Private Message
okejdå

Då jag köpte min första "riktiga" förstärkare så stod från början valtet mellan h/k-maskinen och en integrerad Rotel (kommer ej ihåg beteckningen...kanske 931 mk2?). Valet föll tämligen snabbt på Rotel-maskinen, då denna hade ett mer behagligt, men samtidigt kraftfullt sound. Detaljerad, men absolut inte överanalytisk.

Ok, sedan råkade en beg-annons på rb/rc 980 poppa upp. Jag var inte sen att åka och provspela. Kunde väl inte skada tänkte jag. Låg i samma prisklass dessutom.
Kommer fram till killen som sålde dem,.. där stod Rotel för-/slut-steget inkopplade i ett par ordentligt svårdrivna Infinity Kappa. I med en skiva medhavd testskiva,...och ja, resten är historia

Slutsteget hade allt som den integrerade Roteln plus en hel del mer kraft/pondus/musikalitet. Det ska tydligen vara riktigt strömstarkt dessutom.
Ändå minuset kan tänkas vara att försteget inte har fjärrkontroll.

quote:
Vad tros??

kanske roteln?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:16:57  Show Profile Send svanbo a Private Message
Trevligt att höra, verkar finnas rätt många 980 på marknaden... det där med fjärr är något som jag inte alls gillar, har hittat ett försteg som heter rotel 950 som har tuner och fjärr. Enligt rotels hemsida kostade den $600 ny så den kan väl inte vara alldeles kass..? Har inte lyssnat på det än dock.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/28 :  11:24:51  Show Profile Send svanbo a Private Message
Förtydligande: Det är alltså avsaknaden av fjärr jag inte gillar. Jag vill alltså ha fjärr. :)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/28 :  19:07:28  Show Profile Send marens a Private Message
Fjärren på HK 670 är så pass dålig att det är ingen idé att köpa den för att få fjärrkontroll. Har haft en 670 i ett år men tröttnade på den genomgående dåliga kvalitén och sålde den.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/28 :  19:18:51  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
rotel 950 som har tuner och fjärr


Hmm,..jag kan inte uttala mig om detta försteg egentligen. Men det låter inte som en värst bra idé får jag allt säga.
Modellerna över 980,..990 el 995 tror jag de heter vore nog isf en bättre idé. Tror även dessa två är fjärrkontrollerade.

Rotel rc/rb 980 är mycket prisvärda enligt mig om du klarar dig utan fjärren. Sålde själv mitt set för 3200:- inkl en Nordost Solarwind-signalare

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/28 :  22:54:51  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har RC995 försteg och RB970 slutsteg och är mycket nöjd. 995'an har fjärr, även till signalvalet (vilket inte alla har, vissa kan du bara styra volymen remote med). 970'an är på futtiga 2x60W men fyller trots det upp mitt 30m2 stora rum helt OK. Känner man sig inte nöjd med en 970 är det ju bara att bryggkoppla och köpa en till (gäller förstås även 980)

H/K'n har jag inte lyssnat på, så där kan jag inte säga nåt alls. :) 995-fjärren styr även min TV (philips), det är en sån multifjärr dock ej programmerbar, utan med förbestämda koder.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:18:48  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vad får man ge för ett 995 beggat då?
Sampix, det låter som ett bra pris, hade gärna slagit till på det... :)
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/29 :  00:27:45  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Sampix, det låter som ett bra pris, hade gärna slagit till på det... :)


Ja, det blev lite av ett kompispris
Det var ganska länge sedan, så priserna har säkert gått ner ytterligare efter detta.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/29 :  01:57:28  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det vet jag inte, vad jag sett verkar priserna ligga ungefär där om inte högre... men nu är det väl sommar och lågsäsong för hifi... ;)
Sampix, du känner inte till slutsteget 890 då? 2x160 watt, kan få det billigt...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/07/29 :  08:40:34  Show Profile Send Calle G a Private Message
Titta på http://europe.rotel.com/support/pdfs/manuals/rb890.pdf vet jag.. :)

Rotel har en utomordentligt föredömlig sajt, tänk om alla kunde vara så bra. Nog faktist bästa jag sett... _Allt_ finns där.

Minns inte vad jag gav för 995'an, möjligen kan det varit 3000kr eller därikring.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/07/29 :  08:51:50  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Det var värst vad mycket "heja Rotel" det blev här då!

Som lite motvikt kan jag säga att jag är mycket nöjd med min 670. Rotel har jag inte lyssnat på men HK:n passar mig perfekt. Ljudet är rent, bra dynamik och tajt bas. Den driver ett par QRS Callisto.

Vad gäller fjärren så kan jag hålla med om att den inte är helt perfekt (den är riktningskänslig och volymen tar gärna lite för stora kliv) men den funkar. För mig är det inget större problem, har en Pronto, tröttnade när fjärris nr 7 hamnade på bordet... marens, menar du att det är dålig kvalitet på förstärkaren eller fjärren? Om du menar förstärkaren så håller jag nog inte med dig, min har fungerat problemfritt i snart 3 år.

Med tanke på vad förstärkaren kostar nu för tiden så anser jag den vara ett kap.

/P
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/07/29 :  09:05:22  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag skulle ha satsat på HK670... (som är ett riktigt kap för de pengar den nu säljs för som ny...)

Jag har haft Rotel 980 slutsteget och jag måste säga att den har ett väldigt "skramligt" och hårt ljud... det gäller gamla rotelmaskiner överlag...
Nyare Rotelmaskiner, typ 991 med syskon, och absolut dagens modeller, låter riktigt bra...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:03:33  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
marens, menar du att det är dålig kvalitet på förstärkaren eller fjärren?


Jag har nog nämnt det ett par gånger tidigare här på forumet att jag tycker förstärkaren har vissa brister i kvalitén. Tex smällar vid på-/avslag, pluppar när man byter ingång, fjärrens seghet, att volymkontrollen på båda de exemplar jag har haft hemma hade mycket dålig balans på låga till medelhöga volymer (man fick vrida ganska högt innan det var samma volym i vä/hö kanal), förstärkaren "hängde sig" en gång och en annan gång stod volymen på kl 10-över när jag kom hem(ingen musik på som tur var), hörabart brummande trafo när det är tyst i rummet osv. Själva apparatlådans byggkvalitet och ljudkvaliteten var det inget fel på egentligen och förstärkaren var ju inte "trasig". Jag tyckte det var mycket bra för pengarna, det var de andra bristerna som fick mig att tröttna på förstärkaren.

edit: har idag en rotel ra-02 och är mycket nöjd. Den har inte alls de brister som HK:n hade. Volymen tex är extremt linjär ända ner i botten så det går att lyssna hur svagt som helst i princip och fjärrvolymen känns både snabb och lätt att höja i små steg. Ljudet är jag också 100% nöjd med.

Edited by - marens on 2004/07/29 12:10:44
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:09:22  Show Profile Send svanbo a Private Message
Marens, du kanske fick ett måndagsexemplar..? Sånt kan ju alltid hända.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/29 :  12:13:01  Show Profile Send marens a Private Message
svanbo, i så fall fick jag två måndagsexemplar för det var exakt samma sak på båda förstärkarna jag hade hemma. Jag tyckte att det var fel på den första jag hade och fick en ny (oöppnad kartong) från affären.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/07/29 :  13:19:39  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
marens: hur upplever du skillnaden ljudmässigt mellan 670 och ra-02? är det stor skillnad på ljudet eller är det "bara" de praktiska skillnader du beskriver?

/P
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/29 :  15:30:20  Show Profile Send marens a Private Message
Skillnaden mellan RA-02 och HK670 upplever jag inte som särskillt stor. De låter väldigt bra båda två.
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/29 :  21:03:37  Show Profile Send Mad a Private Message
Passar också på att lägga en liten röst på HK670, har precis bytt ut min men har alltid varit mycket nöjd med den. Visst har den sina brister, framförallt fjärrkontrollen, men även detta med knäpp i högtalarna känner ja igen. För övrigt är den till salu för tillfället.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/29 :  23:51:06  Show Profile Send svanbo a Private Message
Mad, till vilket pris och var?
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/07/30 :  00:30:21  Show Profile Send Mad a Private Message
Hade tänkt mig 2000:- för den, den finns i Linköping.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/07/31 :  12:24:13  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Har själv haft HK 670 men tröttnade på den. Har aldrig lyssnat på Rotel men jag tycker personligen att HK 670 har en mycket dålig byggkvalité. Dessutom upplevde jag ljudet som något ljust och s och tj-ljud blev överbetonade. Detta försvann när jag bytte förstärkare till Primare I20 vilket jag inte ångrat för en milliskund. Tycker det verkar som om Rotel är ett säkrare val med tanke på vad andra har skrivet om HK 670 på forumet.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/04 :  11:01:56  Show Profile Send Blue a Private Message
Även jag har ägt en Rotel 980-kombi. Var aldrig sådär jättenöjd med den faktiskt. Visst finns det kraft så det räcker och blir över, men ja, ljudet kändes för hårt och basigt iför mina öron och för mina högatalare och sådant tycker jag nog är viktigare än ren råstryrka. Men jag tror mycket på nyare Rotel-modeller, dom får bra recensioner i princip överallt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/08/04 :  23:11:50  Show Profile Send svanbo a Private Message
Blue: Hm ok, fast nu kommer det nog vara en typ 980-kombination, inget nyare... för basigt, finns det?

peter_gbg: primare är väl ett par snäpp dyrare va? Då borde det ju låta bättre också...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.2 sekunder. Snitz Forums 2000