HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi på kontoret?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/07/17 :  11:45:39  Show Profile Send pontus a Private Message
Spenderar f.n. 70-80 h i veckan på kontoret, vilket (bl.a.) får till följd att halva skivsamlingen också gör det. Större delen av ens musikkonsumtion sker således med en Sony Walkman (med Mega Bass...) och ett par Koss The Plug. Jag har lagt mer än 1000% mer på anläggningen hemma än den på kontoret, samtidigt som, i bästa fall, någon procent av total musiklyssning sker hemma.

För att uttrycka sig milt, en uppenbar snedfördelning.

Min fråga: hur har ni andra arbetsnarkomaner tacklat detta? Fler som sitter på kompetenta men tämligen oanvända anläggningar medan man under större delen av dygent plågar öronen med "Mega Bass" och radioapparater från Siba; eller finns det någon gjort slag i saken och införskaffat en godtagbar kontorsanläggning (och isåfall -- hala upp kameran!)?

Har själv funderat på att lägga en 10k på ett par ok hörlurar med tillhörande förstärkare och CD-spelare (vilket jag iofs. gjort de två senaste åren utan att komma till skott).

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:02:10

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/07/17 :  13:00:41  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Vi har en rätt värdlös aktustik på kontoret med ca 6m i takhöjd och ingen akustikbehandling ännu coh får se senare hur det blir. Vårt gamla trogna soundsystem annars är utrustad med en gammal vinylsvarv och en NAD förstärkare efter ett inbrott så tog dom våra lite trevligare produkter. Vi har nu ett par gamla stora Cerwin Vega i den åka "old-school" andan också. Blir eventuellt ett nytt inköp av allt men det spelas mycket musik iaf vilket är bra.

Annars är det mycket hörlurar för att kunna skärma bort alla stress etc omkring sig och har även det vid hemmakontoret när jag jobbar. Just nu tjänstgör Sennheiser HD580 lurar som jag ev tänkt att byta till HD650 och ev en rörförstäkare etc istället. Bra lurar är smidigt och har även just fördelen att du kan skärma av dig lite under en extra stressig dag.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/07/17 :  13:45:27  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag har en creative jukebox 30Gb nästan full med MP3:or, ett litet hembyggd rörsteg på 2x5W och några gamla hembyggen till högtalare som har sett bättre dagar, men det funkar att poppa på, nån vidare hifi är det ju då inte..
MP3-spelarn följer mig vartän jag går så den har man enorm glädje av, dessutom låter den förvånansvärt bra, ett köptips om ni går i dom tankarna 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/17 :  15:36:05  Show Profile Send dali a Private Message
Det här är väl inte det önskade svaret, men jobba mindre kanske är bästa alternativet? Lägger man 70-80h på jobb så har man knappast ett liv ...

En sliten klyscha, men den är trots det tänkvärd: "Man ska jobba för att leva, inte leva för att jobba".

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/17 :  15:37:06  Show Profile Send molsson a Private Message
Hmm, hfls-1, nad 3020 och walkman. Hifi så det räcker på kontoret.

No hay banda!!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/17 :  20:02:13  Show Profile Send matså a Private Message
dali, han är förhoppningsvis ledig än längre stund när han är ledig.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/18 :  01:09:09  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
"70-80h på jobb så har man knappast ett liv "
Tja, eller så har man sin hobby som sitt jobb.. Som jag lyckligtvis har :-) Trivs man och har kul är det i min mening bättre än att sitta passiv hemma framför TV:n som de flesta tyvärr gör...

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/18 :  14:24:14  Show Profile Send drpatrik a Private Message
På jobbet har jag en Corda Porta II med AC strömförsörjning samt ett par DT831 som lurar. Sedan plockar jag med mig min IPOD 40GB eller min MD, Sony MD-N1 och pluggar in den. Jag har dessutom ett par ETY4P som jag använder på pendeln men även på jobbet (med en S-konverter till). Tandläkaren drog ut mina visdomständer och efter det har jag svårt att använda vanliga lurar (får ont i kinden) och då är ETY ett utmärkt alternativ funderar även på att komplettera med ett par Shure (antigen 3Ec eller 5Ec. Priserna på Shure är lika bra i Sverige som i USA (nästan) till skillnad från ETY där priset skillnaden är 2000 kronor.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2004/07/18 14:26:56
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/18 :  17:09:37  Show Profile Send matså a Private Message
Ot. Det är rätt viktigt att koppla av från sitt jobb. Man kan hålla på och jobba stenhårt en tid men inte alltid. Kroppen tar ut sin rätt. Man behöver väl inte sitta på soffan väl när man är ledig??

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/07/18 :  17:09:39  Show Profile Send pontus a Private Message
Corda Porta med ett par DT831 -- låter som en kompetent kontorsanläggning. Ni som sitter på högtalare, vad säger kontorsgrannarna? Hade själv en gång i tiden en nätverkstekniker som rullade in ett par monster till hemmabyggen på rummet, och sen tecno på full volym -- mkt uppskattat av övriga anställda...

Ang. arbetssituationen så är det väl som Resolution säger, har man lite mer okonventionella tider så ser man nog oftast inte sitt jobb som just ett "jobb" utan även som en hobby/ett intresse och en integrerad del av ens liv, vilket, iallafall jag, upplever som positivt snarare än negativt, och som förhoppningsvis också är självvalt.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/18 :  17:33:00  Show Profile Send matså a Private Message
Pontus jag vill inte vara dum, menar bara att det är positivt att komma bort från det roliga för annars kan det roliga bli tråkigt till sist.

Jag hoppas verkligen att du har valt det själv.
Ha det gott

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/07/18 :  17:44:35  Show Profile Send pontus a Private Message
Jo Mats, det har du rätt i, och jag ska faktiskt ta efterlängtad semester om en vecka!


Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/18 :  20:42:24  Show Profile Send dali a Private Message
Hmmm ... det var många som hade skitkul under "dotbomb"-tiden i IT-branschen runt -97 till -01. Ingen av dem trodde att de skulle gå in i väggen, för det var ju trots allt j-vligt kul, man kunde knappt ens se det som arbete ... låter det bekant?

Tyvärr håller det resonemanget inte i längden, alla behöver vila och aktiviteter som INTE är arbete. Att jobba 70-80h/vecka funkar ett tag, men förr eller senare säger kroppen stopp och då är det inte så kul längre. Jag kan garantera att en normal arbetsgivares första reaktion inte är "gå hem och vila", det är "men du hann väl klart?" ...

När man får svårt att skilja på jobb och fritid är man i farozonen, att fundera på att köpa stereoanläggning till jobbet för att man ändå är där dygnet runt är en stor fet varningssignal.

Alla gör givetvis som de själva vill ... men ingen kommer att tacka er för att ni jobbar ihjäl er.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/07/18 :  21:00:51  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Även jag får väl bjuda till på en redig moralkaka i sammanhanget. Jag har själv ett jobb jag gillar som är delvis en hobby också men även en hobby och där projekt som tar väldigt mycket tid. Vi funkar väldigt olika som personer vad det gäller stress och långa arbetspass men som jag ser det blir enda skillnaden i resultatet tidsmässigt och inget annat. Musik på jobbet är för mig lugn i stressen och visst det finns väldigt mycket att göra för att klara av en eller några månader med enorm stress och i stort sett jobba all vaken tid. Det är extremt svårt att tacka ner till nåt som du verkligen gillar att göra och extra svårt om du är duktig på det du gör och får väldigt bra betalt. Men i slutändan blir det samma sak iaf, det tar bara olika lång tid innan det händer. Själv är jag väldigt duktig på att dra ut på tid men så sent som i år så kom det ifatt och tog ut sin rätt med ofrivillig semester och akut rehab.

Idag är det stora omprioteringar och fortfarande händer det att man kör långpass om det inte är jobb så är det kanske nåt annat projekt. Försöker hålla sig nere på en 10h per dag och musiken och film är en väldigt stor del mitt sätt att slappna av när man vill ta det lungt.

Köp nån nytt som hörlurar som du kan ha till annat också istället för att planera en ny komplett anläggning så du trivs för bra på jobbet =)

Enkelt att säga men väldigt sant iaf. Försök omprioritera för att få tid att vara hemma och tex lyssna på anläggningen istället för att ta med allt till jobbet. Efter nåt år eller några år på sin höjd så är det inte värt nåt i närheten iaf.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/18 :  21:14:13  Show Profile Send matså a Private Message
Tober och dali. Ni borde få pris. Mycket bra sagt och tänkvärt mina vänner. Tänk på Tobers och dalis ord innan det händer nåt med er själva.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/19 :  06:39:05  Show Profile Send JonasV a Private Message
Mycket tänkvärd tråd;)
Kommer ihåg att min bror hade en bärbar stereo och ljukort i datorn när han jobbade med ordrar och inköp på Technotronic i Ljusdal.
Då kunde han spela MP3 och kassetter.

Själv har jag förmånen att jobba som personlig assistent åt min fru.
Jag skriver på för sju timmar men är igentligen aldrig ledig utom då en annan assistent byter av tre timmar i veckan och då jag slappar.
Därför har jag höjt livskvaliteten stort genom Hemmabion.
Jag arbetar ju hemma oftast och har en JVC KD-LHX502 i bilen när man gör något av dom många ärenden och långresorna i tjänsten.

Det är rätt påfrestande att alltid vara tillgänglig så jag tar mig frihet genom att resa bort på egen hand någon timme i månaden eller genom att köpa något jag tycker om.
Det är imponerande att man kan jobba 70 - 80 h i veckan och jag undrar hur det funkar i längden, men det viktiga tycker jag att man trivs och att man ALLTID lyssnar på sin kropp och inte bränner ut sig.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/19 :  10:20:05  Show Profile Send matså a Private Message
De som arbetar 70-80 timmar per vecka är förhoppningsvis singlar

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/07/19 :  11:02:45  Show Profile Send pontus a Private Message
Kanske borde förklara det här med 80h/vecka: det är ju inte så att arbetsdagarna är så långa året runt, utan endast under vissa perioder (som t.ex. just nu), och under långa perioder försöker jag hålla ca 8h/dag. Vidare, så säger jag inte emot er -- tror säkerligen att om man upprätthåller ett arbetstempo såsom beskrivits, så finns det en uppenbar risk för utbrändhet.

Samtidigt, bara för att det finns en hälsorisk förknippad med högt arbetstempo innebär väl inte det att man inte får förhöja kvaliteten på sin arbetsplats med t.ex. ett par kompetenta hörlurar?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/19 :  11:56:32  Show Profile Send matså a Private Message
Pontus köp du fina kompetenta lurar och var glad. Tycker det är helt underbart själv att lyssna på musik på jobbet.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/06 :  05:22:47  Show Profile Send Frost a Private Message
Skaffa en Ipod och ett par bra hörlurar, Ipoden låter bättre än många CDspelare i samma prisklass enligt mig. Om du har möjlighet att köra med högtalare på jobbet skulle jag rekomendera en NAD 3020 (ca 1000kr beg.) samt ett par Acoustic Pro Monitor från HiFiKit (2000kr) och med samma Ipod som signalkälla. En svårslagen kombination.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/08/06 :  11:30:22  Show Profile Send Blue a Private Message
Eller klipp till på Denons lilla minisystem, awardvinnaren av awardvinnare, och ett par Sennheiser till mellanpris. Smidigt, snyggt och välljudande!

Min jobbutrustning är sådär halvsnygg men låter faktiskt okej: Denon cd-spelare och hörlurar (tidigt 90-tal), Pioneer receiver (70-tal), små Ortofon högtalare (70-tal).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000