Author |
Topic |
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 11:07:22
|
"För basigt, finns det?"
Eh... testa koppla ihop en feting till DENON-stärkare ā la tidigt 90-tal med ett par 12-tums Cervin-Wega (eller hur det nu stavas) så ska du få smaka på vad jag menar med "för basigt". Usch, vilket oljud!
PS. En sådan kombination fanns tyvärr i min korridorgrannes studentrum när jag pluggade och bodde i Lund. Inte nog med att dunkandet höll en vaken många nätter då man borde sova sött, det hela lät om möjligt ännu värre inne på hans rum, och det blev inte bättre av att man sänkte volymen... |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/05 : 11:07:57
|
"För basigt, finns det?"
Eh... testa koppla ihop en feting till DENON-stärkare ā la tidigt 90-tal med ett par 12-tums Cervin-Wega (eller hur det nu stavas) så ska du få smaka på vad jag menar med "för basigt". Usch, vilket oljud!
PS. En sådan kombination fanns tyvärr i min korridorgrannes studentrum när jag pluggade och bodde i Lund. Inte nog med att dunkandet höll en vaken många nätter då man borde sova sött, det hela lät om möjligt ännu värre inne på hans rum, och det blev inte bättre av att man sänkte volymen... |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 09:32:08
|
:) jodå jag vet mycket väl hur för mycket bas låter. Jag menade bara att jag gillar bra bas. Din studentkorridorsupplevelse låter mycket obehaglig... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 10:47:42
|
Blue:
Jag misstänker att det kan ha varit de kassa högtalarna i kombination med det lilla studentrummet som gjorde att det lät så, kanske även loudness/tonkontroller i maxläge. Jag har haft flera Denon-förstärkare och jag kan inte tänka mig att den kan ha haft något bidrag till den dåliga basen som du hörde. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/08/06 : 11:03:27
|
Håller med förstås, jag vill ocså ha "bra bas", men det är ju inte samma sak som "mycket bas". Håller även med om att Denons gamla stärkare var bra. Körde själv en PMA-725 (tror jag minsann det var) med Dali 104 en gång i tiden och det lät riktigt trevligt.
Problemet var ju dom hopplöst oversizade CW-högtalarna hos min granne. Stora, svarta och fula. Och tro mig, det hjälpte inte att jag kom in och tryckte in "tone bypass"-knappen på stärkaren, det lät hiskeligt ändå.
/Mina grannar nuförtiden verkar inte lyssna på musik överhududtaget, jag hör aldrig ett knyst. |
|
|
Topic |
|
|
|