HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätningar: Dahlbergband och Excel i öppen baffel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:57:29  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Men då delar du inte excelerna uppåt vid 400, eller?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  17:00:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tror jag delar mellan excel och band vid 600 nånstans nu. 6dB. Håller på och labbar för fullt med filtret.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/10 :  17:03:21  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kräver banden mycket effekt?...tröghet?..impedans?...har själv lite svårt att realisera ett sånt bygge, men man är ju nyfiken...om man nån gång i framtiden skulle få tillgång till en "verkstad".

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/10 :  17:03:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Inget illa om dina gamla. men dessa var #8734;ggr snyggare :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  17:11:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ohmega: De här högtalarna är byggda i mitt kök, så den ursäkten höll inte

Känsligheten är drygt 90dB, impedans 7,1 ohm nästan helt rak hela vägen. Så de är verkligt lättdrivna. OTL-en trivs som fisken i vattnet, den är på 2x100W ungefär.

Vemsom: Det tycker jag också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/08/10 :  18:02:00  Show Profile Send linnar a Private Message
Snyggt Bernt!
Måste säga att det gått snabbt att färdigställa också.

Är känsligheten mätt på 1 m?
Har ett program som kan simulera diskanters känslighet.
Det finns två sätt att räkna känsligheten:

1. 1 volt 1 m punktmätning (vanligast)
2. 1 volt 1 m mätt över hela bandet.

Alla verkningsgrader mäts upp enligt punkt 1.
Men när man har ett långt band kommer mycket
av bandytan att stråla utanför mätmicken i avtagande
grad ju längre ut i ändarna man kommer.

Jag har matat in alla värden från "Dahbergslångan"
enligt uppgifter från "Dahlbergmannen" och får den
totala verkningsgraden till 100db 1w/1m enligt mätmetod
punt 2 här ovan.

Egentligen saknar de siffrorna intresse vid lysning men
är intressanta vid gämförelse med andra element.

Edited by - linnar on 2005/08/10 18:05:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  18:28:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den är inte mätt utan uppskattad med hänsyn till data på relaterade element. Jag hamnar någorlunda rätt i nivå jämfört med dubbla Excel (87dB) parallellkopplat vilket bör bli 93dB.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/10 :  19:06:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bernt Jansson
quote:
Ohmega: De här högtalarna är byggda i mitt kök, så den ursäkten höll inte

Fasen också

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/10 :  19:19:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skall tame--- också bygga ett par. Lite kortare kanske. För att spara pengar. Hur blir det med frekvensomfånget? Behöver gå specielt lågt hade jag tänkt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/10 :  19:55:47  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Vemsom: Snålkorv Håll dig runt metern i längd så blir du inte besviken
och kostnaden för materialet är ändå så pass låg att du kan spara
nån extra vecka i stället för att du skall ångra dig senare.
Frekvensomfånget nedåt är inte beroende av längden utan snarare
av bredden. Du får däremot andra fördelar med ett längre system.
Framför allt så tappar du inte diskanten om du ställer dig upp
och du får dessutom en alldeles lämplig resistans med en meterlång
lösning. Det går iofs att lösa det sista med ett annorlunda band.

Snyggt jobbat Bernt och snabb också Hur såg det ut i köket efter fräsningen

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:02:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Hur såg det ut i köket efter fräsningen

Det undrar jag med...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:05:00  Show Profile Send trango a Private Message

Oj vad snyggt! Vore verkligen intressant att lyssna på ett par DIY banddiskanter.

Jag trodde förresten att jag skulle kunna dämpa mitt högtalarbyggsug med mitt nuvarande projekt men jag kommer på mig själv att redan nu fundera på mitt nästa projekt, banddiskanter... Ibland blir jag ganska trött på mig själv...

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:21:39  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Trango: Jag bor i Umeå så det går att ordna

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:21:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hur såg det ut i köket efter fräsningen

Det vill ni nog inte veta...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:37:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lyssningsintryck lite snabbt nu då:

Det som man brukar kalla att ljudet "släpper" är främsta kännetecknet för de här diskanterna tycker jag. Ljudet hänger helt fritt i luften och verkar inte ha något alls med högtalarna att göra. Det här är ganska extremt, jag kan inte påminna mig att jag hört något någonsin som varit bättre på just detta.

Tydlighet! Man hör väldigt enkelt vad som artisten säger och så.

Precision! Ljudet är mycket exakt med skyhög upplösning. Jag hör saker tydligt nu som jag missat med de gamla banden som sannerligen inte var dåliga de heller.

Mjukhet! Inget domdiskantfräsande här inte, diskanten är väldigt naturlig. Är inspelningen dålig hör man det obönhörligt men det är inte särskilt störande i mitt tycke, bara musiken är bra.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:57:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Vi vill se bildbevis på fräsningen Väldigt roligt att du
gillar resultatet och jag skulle nog uttrycka mig på ungefär
samma sätt om jag skulle beskriva dom själv. Skall bli kul att
få höra fler kommentarer när du har lagt ner lite mer jobb på filtren

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/10 :  20:58:19  Show Profile Send ohmega a Private Message
det var som attan..

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/08/10 :  21:44:37  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Grattis Bernt!
Jag gläds med dig.
Ser mkt seriöst ut. Och låter säkert därefter. Dina gamla band var ju mycket bra. Och dessa är bättre som du säger. Är detta den ultimata talaren? Är det baslådor under baffeln med excelarna?
Dimitri
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/08/10 :  23:27:08  Show Profile Send linnar a Private Message
"Hur såg det ut i köket efter fräsningen"
Var det bara fräsen som fräste eller kom det ett sånt där
tråkigt efter-fräs åxå?

"Den är inte mätt utan uppskattad med hänsyn till data på relaterade element. Jag hamnar någorlunda rätt i nivå jämfört med dubbla Excel (87dB) parallellkopplat vilket bör bli 93dB."

Mitt mätprogram visar 92db vid punktmätning!

Edited by - linnar on 2005/08/10 23:28:39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/11 :  00:00:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Zed51: Tack för vänliga ord! Du får väl komma förbi vid tillfälle.
För mig känns det som att detta är så långt jag kommer när det gäller högtalarelement. Återstår att få filtren helt rätt, vilket är ett stort jobb. Lådorna under bafflarna är dipolbasar med 4 st 12" i varje, Pro Audio SW12. Elementen ska bytas ut mot Peerless SLS 12 snart.

Linnar: Man får passa på när frun är bortrest. 92dB - för Excel eller för bandet?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/11 :  00:27:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
90-91 känns mer realistiskt på diskanten men huvudsaken är väl ändå att dämpningen på excellerna blev överflödig (kanske).

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/08/11 :  00:39:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Okej Dahlberg. Jag får väll lägga en månadslön på det (är fattig student, med betoning på fattig) Har minsann inte råd med nudlar! ;)

Per G(ud) Jepsson her erbjudit sig plats i verkstaden så vitt jag vet.. Så vad hindrar en?.. mer än pengar, tid och möjlighet att ta sig till verkstaden?

Tack jag hör nog av mig har hört två av dessa band nu. Och det har varit trevligt.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/11 :  00:43:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Får väl se var vi hamnar efter lite mätningar sen.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2005/08/11 :  05:46:20  Show Profile Send linnar a Private Message
Bernt:
"Man får passa på när frun är bortrest. 92dB - för Excel eller för bandet?"
Jo, det är sant det där med fräs... frun.
Själv har jag en liten verkstad att stå i.

92db för banden var det.
Fast jag läste lite fel, 90db för banden skall det vara vid en punkt och
100db för hela bandet 1m/1w.

Det är ett simuleringsprogram jag filat på ett tag. Stämmer nästan exakt på
alla andra element jag simulerat på. De som inte har stämt har det senare
visat sig att fabrikens uppgifter varit med solen i ryggen och medvind.

Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/08/11 :  18:30:34  Show Profile Send Fimax a Private Message
quote:
Den är inte mätt utan uppskattad med hänsyn till data på relaterade element. Jag hamnar någorlunda rätt i nivå jämfört med dubbla Excel (87dB) parallellkopplat vilket bör bli 93dB.

Vid en fördubbling av ljudtrycksnivån ökar ljudet med 3dB. Detta borde väl ske med en fördubbling av antalet ljudkällor med samma ljudstyrka?

Då hamnar vi på 90dB.

Eller har jag fattat ngt fel?

/filip

Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000