HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätningar: Dahlbergband och Excel i öppen baffel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/08 :  09:21:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå, dom också...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/08 :  20:43:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Idag har jag fixat lite med bandkontakter, inte färdigt ännu men det blir en variant där jag klämmer fast bandet mellan två små träplattor. På den undre plattan ligger ett lager tjockt galon för att få något som fjädrar upp mot kontakttrådarna.

Jag har köpt tyll för skydd åt bandet och ett något tätare tyg för baksidan av elementet, tack Dahlberg för det tipset!

Det börjar dra ihop sig för montering...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/08 :  21:09:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Varsågod Det något tjockare tyget kan vara bra att ha
där som ett litet skydd mot eventuella korsdrag. Mest en
praktisk detalj men nog så bra att ha om det finns risk
för drag.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  17:25:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu spelade första diskanten precis och sen var man tvungen att åka till jobbet.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/08/09 :  18:39:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ibland kan jobbet "komma i vägen"...

Nu är jag allt bra nyfiken på det du pysslat med ett tag Bernt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  18:48:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du får väl komma över och kolla nån dag.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/09 :  20:42:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Nu spelade första diskanten precis

Nått intryck? Hur låter det???

Detta är läskigt spännande!

Edited by - Circlomanen on 2005/08/09 20:43:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/09 :  21:36:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite högre - är allt jag vet just nu. Det var bara så jag fick kopplat upp och konstaterade att det funkade innan jag åkte till jobbet.

I morgon ska jag testa med båda banden och rigga upp dem i rätt position så får vi se.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  03:09:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu har jag två diskanter som spelar i vardagsrummet! De spelar så pass mycket starkare att jag äntligen kunde ta bort dämpningen på basarna.

Mycket lyckat! De här banden gör ALLT bättre än de gamla verkar det.

Nu är det dags att sova och sen blir det frukost framför stereon. Då ska dipolbasarna ställas upp lite också.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/08/10 :  08:01:42  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
03:09:34

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/08/10 :  09:41:47  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ser riktigt trevligt ut.
Får nog snart ta o boka in ett studiebesök

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:09:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Mycket lyckat! De här banden gör ALLT bättre än de gamla verkar det.

Det låter väldigt lovande!!!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/10 :  14:28:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det ser väldigt trevligt ut... kan jag säga!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:44:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp. här kommer först ett par byggbilder:

Skyddstyget (tyll) på framsidan av bandet försökte jag först sätta fast i träet, men det blev inte bra.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:47:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I stället satte jag dubbelhäftande tejp på diskantelementet och sen tyget ovanpå. På den här bilden syns även internkablaget av kat5-kabel.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:51:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En annan vy:

Allt sitter i framsidan. Fyra pinnbultar för att dra fast baksidan, och anslutningsterminalerna sticker ut genom hål i baksidan.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  15:56:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så här står det just nu:

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:10:25  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Det ser riktigt snyggt ut!

Har du fräst ekskivorna med vanlig handöverfräs (de ser hårda ut)?

Recension av ljud skulle sitta som en säl i en hörnsoffa

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:29:59  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Gediget!
Vilken frekvens delar du nedåt, efter excelerna?

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:38:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hur mycket väger den där bandenheten egentligen...inga smågrejer ju..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:40:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Deerhunt: Tackar! Det är mahogny, inte ek. Jag har fräst allt med vanlig överhandsfräs ja.
Jag ska se till att kommentera ljudet under kvällen, är på jobbet just nu.

Beat: Delningen neråt Excel/Dipolbas är vid 100Hz. Basarna skärs uppåt med 24dB aktivt före ICE-slutsteget och Excelerna skärs neråt med seriekondensator (6dB alltså) före OTL-slutsteget.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:42:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ohmega: Hela "plankan" väger 19 kg, varav magnetsystemet väger 11kg. Rörlig massa ett gram!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:45:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ännu en bild:

Svarta skruvar till excelerna är beställda.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:50:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kanske ett annat tyg till dipolerna ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/08/10 :  16:55:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Zalve: Så är det tänkt ja. Något ton i ton med de ljusa i mahognyn.

En sista bild nu, bakifrån. Tätare tyg på den sidan.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000