HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Byte till bioförsteg ,hur stor skillnad...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/08/01 :  14:05:39  Show Profile Send Smackman a Private Message
Tjenamors ! Jo jag har funderat en del på hur stor skillnad jag skulle få med ett bioförsteg mot min reciver i 2 kanalsljud..
Jag har alltså en HK-dvd 25 - Hk-avr4000 -Vincent-SP331 -Canton Ergo Rcl-samt silverkablage i hela signal kedjan.
Så finns det någon på detta forum med erfarenhet av hur skillnaden blir om jag skulle satsa på ett hemmabioförsteg??
Ljudet nu är väldigt bra varken ljust eller för mörkt, men men som ni alla vet så vill man gärna ha MER :) av det goda, mer upplösning,osv
Är ett bioförsteg rätt väg ? eller kanske en annan reciver ? eller är min hk tillräckligt bra i förstegsbiten ?
Mvh/


everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/01 :  19:00:34  Show Profile Send everwake a Private Message
om det är 2-kanalsåtergivningen du vill förbättra, kan det ju vara idé att leta efter ett 2-kanals försteg med Home-theater-throughput, så att du inte har din reciever i loopen alls när du kör 2-kanal.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/08/02 :  18:49:10  Show Profile Send Smackman a Private Message
ok, vilka 2-kanalsförsteg har det och vad kostar de ?


Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:51:06  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Advantage P1 har det, jag köpte ett begagnat för 7000 kr för knappt två år sedan. Kostade 20500 kr när det var nytt, plus 2500 kr för metallfjärr. Ett mycket bra försteg som rosades av hifi-press när det var nytt, jag är väldigt nöjd.
Samma funktion finns på nyare Advantage försteg, men de kostar förståss mer... P1 brukar synas i annonser då och då.

Tror att Audio Analouge har ett försteg har till skapligt pris (8000 kr?) med denna funktion).

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/03 :  09:07:41  Show Profile Send everwake a Private Message
finns tyvärr inte så särskilt många rena försteg med den funktionen, advantage, och audio research är de jag känner till.

däremot integrerade från t.ex. Arcam och simaudio är ju beskaffade med både pre-in och pre-out.

har själv köpt en integrerad rörstärk med pre-in, som då även används för att driva front-kanalerna vid hemmabio.

hembioutrustning är i dag förvånansvärt bra på 2-kanal, men att hitta en processor med samma ljud som en 2-kanalare i prisklassen 10-25' är onödigt dyrt (det är min erfarenhet iaf)
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/08/03 :  10:52:18  Show Profile Send ryst a Private Message
Med Thule PR250/350 kan du koppla förbi "biokretsarna" när du kör 2-kanalsljud, det gör jag med gott resultat.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:17:22  Show Profile Send Smackman a Private Message
OK intressant, men hur mkt vinner jag i ljudkvalite` någon som testat ??


Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/08/03 :  16:38:37  Show Profile Send Smackman a Private Message
OK intressant, men hur mkt vinner jag i ljudkvalite` någon som testat ??


Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/08/04 :  23:39:17  Show Profile Send Kero a Private Message
Gamut har ett försteg med den funktionen har jag för mig.
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/08/05 :  15:07:02  Show Profile Send everwake a Private Message
smackman: Hur mycket man vinner i ljudkvalitet är inte lätt att svara på, beror för mycket på smak, du har ju redan ett hyffsat slutsteg, så låna hem en pre och testa, skillnaderna är oftast tekniskt sett rätt små, men kan göra stor skillnad i hur man upplever 2-kanalsljudet (flummgt..jag vet).

tycker själv att de flesta bättre recievers har blivit förvånansvärt bra på senare, men det sista i form av driv och musikalitet saknas ofta, en lösning kan vara ny pre, en annan att undersöka hur din dvd låter med en annan (bättre) DAC för 2-kanal...många bäckar små

det senare har jag testat på min (iofs sony) dvd, och det gjorde mycket större skillnad för mig än att koppla förbi surrounden.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/08/05 :  20:57:16  Show Profile Send Smackman a Private Message
Everwake ok , tack för ett seriöst svar
Ska testa med en pre så småningom..
mvh


Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/08/15 :  18:22:49  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag har för mig att min reciver Yamaha rxv2400 kan koppla förbi alla bio kretsar och annan signalbehandling och köra signalen så ren som möjligt "pure direkt".
Även till ett slutsteg om så önskas.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/08/15 :  23:06:58  Show Profile Send soren a Private Message

Om det är ljudkvalitet som du är ute efter och inte har råd med tyngre hembioförsteg som låter bra, så skulle jag gå på en billig receiver med preout utgångar, köpa en Amplifix som har passthru som nämts ovan, köpa en dvd spelare med bra analogutgångar (Pioneer 668) och koppla digial ut till recivern för hemmabion och analogt ut till Amplifixen.

/Sören
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000