HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 kan någon förklara de olika formaten? spa20
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:50:26  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag börjar nu få en mer och mer komplett utrustning här hemma...
men när jag läser på specen på min Primare SPA20 så blir jag inte riktigt klok.. stärkaren klarar följande format:

Modes: Dolby ProLogic, Dolby ProLogic II, Dolby Digital 5.1, Dolby Digital Surround EX 6.1, Dolby Digital Matrix 6.1, DTS Neo:6, DTS 5.1, DTS ES 6.1, DTS ES 6.1 discrete, "Surround EX 7.1"

varav dessa:
Dolby Digital Surround EX 6.1, Dolby Digital Matrix 6.1, DTS Neo:6, DTS ES 6.1, DTS ES 6.1 discrete, "Surround EX 7.1"

jag inte förstår. jag vet att förstärkaren har 5 inbyggda slutsteg så jag kan köra 5.1, men om jag nu köper ett slutsteg med 2 kanaler till och jag vill tex lägga till en bakre center + en till surround, hur går man till väga då? så som jag förstått det så använder ingen av dessa:

Dolby Digital Surround EX 6.1, Dolby Digital Matrix 6.1, DTS Neo:6, DTS 5.1, DTS ES 6.1, DTS ES 6.1 discrete, "Surround EX 7.1"

en bakre center utan bara ännu flera surroundhögtalare?
kan någon vänlig själ ge mig lite klarhet i detta . det är en djungel utan dess like

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/08/05 :  01:23:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den extra kanalen i 6.1 formaten är för en extra bakre kanal (som man skulle kunna kalla "center").

På många recivers går det dock att använda två bakre kanaler istället, med samma information i bägge. Syftet är att ge ett bredare och mer "diffust" ljud, men även om man använder 7 högtalare finns det alltså inte något äkta 7-kanals format.

För att göra det extra knöligt går det på de flesta recivers att interpolera fram en extra kanal (eller två om man kör med 7 kanaler) från ett vanligt 5.1 spår.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/08/05 :  08:22:35  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har ingen aning om hur du just din spa20 fungerar men här kan du hitta lite förklaringar om de olika formaten "direkt från källan":

http://www.dolby.com/consumer/Technologies/
http://www.dtsonline.com/consumer/overview.php

Hoppas det hjälper...

/P
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/08/05 :  12:32:24  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
oki, då förstår jag! :) tack, jag trodde man körde olika signaler till varje högtalare där bak, alltså 4 olika signaler om man hade 4 bakre surround.. så då räcker det igentligen bara med en extra där bak tills det finns äkta 6,7.1 alltså... då är det alltså ingen brådska som det ser ut nu :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2004/08/06 :  00:56:30  Show Profile Send Rhino a Private Message
Av dem du rabblade up har ju t.ex. DTS ES 6.1 Discrete 6 "äkta" kanaler, så det finns allt. Vad jag vet så finns inget med 7 än.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/08/15 :  13:59:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om man talar om kanaler så finns det som sagts tidigare i denna tråd inget format som har just mer än 6.1. Dock så verkar både hemmabiotidningarna och en del affärer tala om sk 7.1.

Dvs det här är fel och kan tyvärr vilseleda köparen eftersom det ju kanalmässigt inte finns fler än 7 kanaler, dvs 6 plus en baskanal.

Sedan om man väljer att kalla systemet för 7.1, 14.2 eller vad som helst annat, så är det inget som kanalmässigt ännu finns, och frågan är om vi någonsin kommer att ha något behov eller användning av det.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/08/15 :  14:06:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nu vet jag inte om det är på samma sätt med spa 20, men i varje fall på Sp 31.7 så använder man när man kör 5.1 de bakre kanalerna.Men det kan ju som sagt skilja mellan förförstärkaren Sp 31.7 och Spa 20, men om jag minns rätt så är det så. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2004/08/15 14:07:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000