HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 center till Carlsson OA 52.2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/07/24 :  14:49:28  Show Profile Send Merry a Private Message
är det nån som kan tipsa mig om en center till mina frontar som låter så lika som möjligt???

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/31 :  14:59:52  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sök på DIY, har för mig att någon byggt en Carlsson center. Där kanske du får tipps
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/08/01 :  02:20:26  Show Profile Send Merry a Private Message
wiihooo!!!!!! äntligen nån som har nåt att säga,lasselite tyckte väl synd om mig.
ärligt talat så började jag känna mig som tom hanks i cast away....
ialla fall så är inte hemma bygge min grej så jag vill nog köpa färdigt och beprövat.
mitt problem blir ju att jag är så ruskigt nöjd med ljudet ifrån
OA 52'orna annars så hade jag skaffat ett nytt högtalare system men dom låter ju bra dom rackarna!!!
men vad säger ni om -kappa 600 center -dynaudio Contour S Center -Aurum cantus MR-C Mk2 center ?????
kom gärna med andra förslag bara ni kommer med nått förslag!
jag tycker ju riktigt bra om att köra en live dvd i dts så den måste hålla måttet.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/01 :  11:29:00  Show Profile Send lasselite a Private Message
Har tyvärr inte provat så många centrar då jag sitter "nöjd". Så tebax ut på ön med dig Du vet hur det gick för Tom, efter tillräckligt lång tid började han bygga själv
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/08/01 :  11:50:27  Show Profile Send Merry a Private Message
åhhhhh...
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2004/08/01 :  16:25:07  Show Profile Send LJN a Private Message
Finns inga genvägar Här är den ultima lösningen för dig!

http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1105&highlight=0a51 center centre

/Lennart

Edited by - LJN on 2004/08/01 20:17:48
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/08/02 :  11:22:15  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Det kan gå att använda 2 st Carlsson OD11 som du stackar brevid varandra ( eller någon annan carlssonhögtalarvariant för all del, dock inte OA4/5/6 då dessa är mera kuriosa än seriösa alternativ). Detta kräver dock att du kör med projektor alternativt vägghängande plasmaskärm.

Jag vet att Anders "Naqref" håller på att pyssla med en Carlssonvariant av EPS-högtalaren, men jag vet inte riktigt statusen på det bygget eller när det skall vara klart.

Annars kvarstår det svåra och pilliga jobbet att bygga en egen center precis som Stefan har gjort i länken ovan.

Det har även ryktats om att Carlssonstiftelsen håller på att arbeta fram hemmabiogrejjer att komplettera utbudet med, men med tanke på hur fort OA60 går så skulle jag se mig om efter andra alternativ innan de är klara då det nog kan ta tid...


Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/08/02 :  22:22:26  Show Profile Send Merry a Private Message
jag tänker låna hem en kappa 6oo center och testa , jag kör projektor 100 tum , om man paralell kopplar 2st centrar 1 st ovan duk , 1st under duk hur kan det bli tro ?? nån som har testat??
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/08/03 :  15:44:56  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag hade inte en över å en under, utan bara en över (har oxå proj), blev inge vidare kan jag säja

Med en över å en under kommer du få en viss avståndsskillnad som du inte kan kompensera för, å det borde inte bli någe bra.
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/08/12 :  15:10:55  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Denna kanske kan vara något...?



http://www.infit.se/septon/?id=0&m=1&sp=1&p=0&md=154


Har inte provat den själv men tankarna fanns innan jag byggde min OA51-center...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/08/12 :  16:09:10  Show Profile Send Conan a Private Message
wacko.wonder, klart du ska ha en Carlsson- eller carlssonliknande center - allt annat tycker jag låter som en jättekompromiss (eller bara miss!). Centrar med dubbla mellanregister brukar funka sådär lagom bra, med olika klang i olika lyssningsvinklar i horisontalplanet, och man får väl förmoda att Kappa-centrarna är av den typen? Sen när du har projektor & duk behöver du ju en högtalare som inte direkt "låser" dialogen till en punkt, vilket blir fallet om ljudkällan är alltför punktformad. Klangmässigt tycker jag också det låter lite tokigt att mixa Infinity med Carlsson i frontsystemet.

Nej, till dina fina OA52:or med sitt speciella sätt att återge musik, behöver du en center i samma anda. Jag tycker byggprojektet på Carlssonplanet verkar vara en hit, alternativt hitta en vanlig OA52:a till.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/08/12 :  17:30:06  Show Profile Send avr7000 a Private Message
eller varför inte 2 OA52 till "rygg mot rygg" i mitten under duken...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/08/13 :  14:03:26  Show Profile Send Conan a Private Message
avr7000, njaaa... hur kommer belastningen på centerkanalförstärkaren att se ut för två parallellkopplade OA52 och hur påverkas spridningen från högtalaren? Eftersom OA-serien är avpassade att ha stöd av väggen bakom finns kanske risk att klangen också påverkas om man kör dom "rygg-mot-rygg".

Hade jag själv varit ute efter en center till ett par OA52 skulle jag nog ha köpt ett par OA52 och sedan annonserat efter en annan carlsson-entusiast och sålt den andra högtalaren också som center.

Exempelvis: http://www.carlssonplanet.com/radannonser/detalj.asp?annonsid=635

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/08/17 :  00:05:51  Show Profile Send jonte0 a Private Message
2 oa51:or rygg mot rygg !!

(jag säljer ett par - PM?)

/

Qui habet aures audiendi audiat
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000