HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelskeptikerns formelsamling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:46:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jämförelsen med vin haltar. Kör du två olika sorters rödvin genom en massspektrometer får du olika resultat, så det är lätt att förstå vad skillnaderna i smak beror på.

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/29 :  16:48:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Vad det du som tyckte att det var bra ljud och bild på båda ställena eller fanns det fler som tyckte det? "

Japp ! Vi var 7st som inte kunde se/höra någon skillnad.
Då detta är OT så avslutar jag med kabel-tv kabel här.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/07/29 :  17:03:29  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Nu är väl ms inte det bästa analysinstrumentet för vin

Musiclover!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/07/29 :  18:52:39  Show Profile Send matson a Private Message
Jämförelsen med vin är ju lite rolig då just vinprovare använder blindtest.("Blindteststressen" kanske avtar om man börjar med ett par glas, för dom gnäller inte över det vad jag vet)

Mvh
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/29 :  19:12:38  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har hört att det finns kända vinprovare som vägrar blindtesta.

Själv skulle jag nog bara kunna skilja rött från vitt i ett blindtest. Om ens det.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/07/29 19:13:18
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/29 :  19:26:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Eftersom storsortering av HiFi-tidningar pågår och ett nummer av Musik & Ljudteknik tittade fram så läste jag lite i det och som av en händelse fanns där ett test av kablar. Det är M&L Vintern 89. Kablarna som testas är högtalarkablar och här kommer ett par citat:

quote:
Lyssningsutvärdering har skett med både blindtest och test där lyssnarna varit medvetna om vilken kabel som varit inkopplad. Vi har i dessa test inte funnit att skillnaden i testproceduren har påverkat bedömningens utfall. Detta resultat visar att vi haft tillgång till stabila lyssnare som med säkerhet vet vad de hör

quote:
Vad har då lyssningarna resulterat i? Jo, i början tyckte vi att det var svårt att särskilja några bestämda skillnader men allteftersom testet fortskred med alltmer sofistikerad lyssningsutrustning och tid för lyssning kunde vi säkerställa att signifikanta lyssningsdifferenser verkligen existerar. Den största skillnaden mellan kablarna framhävdes med hjälp av elektrostat-högtalarsystemet med anslutna rörför- och slutsteg. Här var det ingen tvekan om att samtliga kablar lät olika med lyssningskaraktärer som också avslöjat sig vid test med elektrodynamiska högtalare.

Jag postar i den här tråden eftersom jag inte kan kalla mig kabelförespråkare, jag hör visserligen skillnader och är säker på att de förekommer men anser att de är relativt små och att mycket annat bör prioriteras innan kablar för stora pengar införskaffas. En rimlig summa att lägga på kabel ligger snarare på hundralappar än tusenlappar, detta enligt mig alltså.

Jag skall inte breda ut mig alltför mycket men jag tyckte det var intressant att läsa i den här gamla tidningen som för övrigt också innehöll en artikel om HiFi-glasögon av Ingvar Öhman, dessa ökade signifikant förmågan att uppfatta skillnader i ljud!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/29 :  21:39:05  Show Profile Send lasselite a Private Message
som för övrigt också innehöll en artikel om HiFi-glasögon av Ingvar Öhman, dessa ökade signifikant förmågan att uppfatta skillnader i ljud!

Du kan inte lämna oss där!!!! berätta mer (i en annan tråd, kanske) Teaser!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/30 :  01:15:52  Show Profile Send lasselite a Private Message
OT/Pac
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/07/30 :  08:37:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vi är OT igen...

Topic för denna tråden är samma som tidigare,
quote:
Jag vill att denna tråd håller sig till "kabelskeptikerns" argument

Jag kollar med trådstartaren hur tråden bör behandlas.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/30 :  12:04:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
MatsT:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/30 :  19:45:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/30 :  20:25:41  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bra initiativ Jorma. Varför esoteriska audio-nätkablar inte skulle fungera har vi ju knappt snuddat vid.

Vettiga kontakter i vägg, apparat och kabel samt skärmad ledare kan väl göra skillnad. Men det kostar ju max 500:- på elfa.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:03:09  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Söte Jesus.... Hur orkar ni???

Ja men kör med lampsladd då, låter det lika bra hos er så GRATTIS!!! Men just nu verkar det läggas mer tid på att diskutera kablar än att lyssna på musik på detta forum......
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:25:30  Show Profile Send lasselite a Private Message
Motion och nyttig kost. Tackar som frågar.

Lampsladd är sällan skärmad, så den skulle faktiskt kunna degradera ljudet. Men det vet ju du redan
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/30 :  23:43:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Dom flesta högtalarkablarna är inte skärmade så lampsladd kanske är ok till högtalarkablar.
Till signalkablar kanske vi skulle dra en skärm över lampsladden så är allt perfekt

Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:13:37  Show Profile Send juha a Private Message
Jorma:
Du som är lite berest i hifi världen, står tiden still i tex USA angående "to cabel or not to cabel" ???
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:18:11  Show Profile Send FBK a Private Message
""Till signalkablar kanske vi skulle dra en skärm över lampsladden så är allt perfekt""

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:33:51  Show Profile Send Frost a Private Message
Alla ni kabelskeptiker, kör ni med SSK (Sämsta Sortens Kabel) hela vägen?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/31 :  01:41:18  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorma:
Du som är lite berest i hifi världen, står tiden still i tex USA angående "to cabel or not to cabel" ???

Nej det gör den inte, men det är ungefär samma diskussioner där som här. Skillnaden är väl att amerikanerna är så många fler än vi är i lilla Sverige. Men det är ändå asienmarknaden som är den verkligt stora marknaden. Jag har börjat sälja så smått i Taiwan, Hongkong, Indonesien mfl. länder och tom. till Indien.
Men efter en kommande recension i en av dom högst renomerade hifitidskrifterna i världen kommer jag att sälja i fler länder och öka även i USA. Med enbart nordiska recensioner oavsett hur positiva dom än är så ger det inte alls samma effekt som en internationell tidskrift ger. Mer kommer om detta i slutet av oktober.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/31 :  02:16:58  Show Profile Send sampix a Private Message
Många frågor och svar har passerat här..

Jag har en fråga till skeptikerna;

(Saxat ur ett inlägg av mig i motpols-tråden, där jag ändå inte kunde få ett svar på detta).

quote:
Det största beviset som kabelförespråkare måste enligt mig vara all den respons man får från helt okända människor på kablagets karaktär hit och dit. Det slår a-l-d-r-i-g fel! Som t ex det Marbrink skrev om Nordost och Transparent. Precis de samma kommentarerna som jag själv skulle gett, om någon frågade mig hur jag uppfattade dem. (Sitter vi kabelförespråkare på en hemlig lista över olika "påhittade" egenskaper varje kabel har, ifall en skeptiker skulle förhöra oss helt plötsligt?) Givetvis skiljer sig dessa på vissa parametrar..Kan ha med olika typer av förstärkare/högtalare att göra.

Vad jag menar är; Om nu all världens hifi-press + alla som någon gång har hört skillnad på en kabel skulle ha fel, men ändå ha trott sig att "den kabeln låter si och den kabeln låter så".
Vi talar då om tidernas största och mest utspridda masspsykos.

Vad tycker ni om detta resonemang? Jag vill helt ärligt få höra era åsikter.

Hoppas det inte blir OT nu. Det är en fråga till skeptikerna, inget mer

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/31 :  02:28:27  Show Profile Send marens a Private Message
sampix, jag tycker nog att resonemanget inte riktigt stämmer. Folk tycker faktiskt väldigt olika om precis samma kabel, och då pratar jag om totalt motsatta lyssningsintryck. Ett bra exempel skulle ju kunna vara Supra Ply-kablarna i andra tråden som jag drogs in i lite. Jag kan personligen inte fatta hur man kan tycka att de ger blöt och icke-djup bas, jag tycker inte alls att de gör detta och jag har ägt Tara-labs kablar (Omni). Har även läst intryck om att den skulle vara beslöjad/avrullad i diskanten, det tycker jag inte heller. Jag skulle snarare misstänka någon slags slumpmässig suggestiv förvirring än en masspsykos, det finns det ju iaf ganska bra psykologiska belägg för. Att det skulle handla om systemmatchning tycker jag verkar rätt långsökt. Mina åsikter och tankar.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/07/31 :  02:38:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Att det skulle handla om systemmatchning tycker jag verkar rätt långsökt

Jag håller med dig Marens i detta om systemmatchning.
Att använda kablar till att rätta till fel i den övriga anläggningen är fel väg att gå. Det blir som att försöka ta bort distorsion med motdistorsion. Detta fungerar inte. Det blir dubbel distorsion och en färgning av ljudet som jag inte tycker om.
Att tillföra missljud åt ena eller andra hållet ger i slutändan resultatet att vid minsta byte av någon del av anläggningen så måste även kablarna bytas ut för att anpassas till den nya delen i anläggningen.

Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/31 :  06:27:38  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tillhör nog kabelskeptikern men vem vet jag kanske ändrar mig när jag blivit lyssningstränad, vilket fall har det inte så hög prioritet.
Jag har ju inte tid för sådana fjanterier, jag är upptagen med att välja metall till chassit för den blivande rörförstärkaren...
Få se nu; Edstraco har Renium, Hafnium, Nickel, Volfram, Tellur, Indium, Tantal, Titan,Molybden, Koppar mm.
Hafnium låter mystiskt och bra dessutom skyddar den mot neutronstrålning i kärnkraftverk, det måste vara bra!

Skämt åsido så försöker jag vara öppen och flexibel och lära mig mer.
Nu har jag mest Vivanco-kablar men är sugen på att uppgradera till något med silver för den har ju bra ledningsegenskaper.
Önskar jag hade mer tid till kritisk lyssning.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

cd
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/07/31 :  07:40:43  Show Profile Send cd a Private Message
Matchning av många små faktorer som kablar i en ljudanläggning gör att högra hjärnhalvan måste ta över från den logiska vänstra. Problemet är att den inte är verbal, så dom som vet bäst i frågan har sämst argument Så om du vet nåt om hifi har du FEEEEL /zen and the art of dunka dunka
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/31 :  09:59:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett par länkar som ger vatten på kvarnen för den hängivne skeptikern:
http://sound.westhost.com/cables.htm
http://sound.westhost.com/cablewhitepaper.htm

(På samma site kan man läsa att kondensatorer inte heller går att höra skillnad på, så här finns pengar att spara, helt klart!)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000