HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Driva HFLS-1 med rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:41:32  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Har läst en hel del om att HFLS-1:orna kräver en hel del effekt för att prestera väl. En del säger 100 W eller ännu mer. Hur funkar dom då med rörförstärkare. Det är ju ganska sällan dessa levererar så pass mycket.

Ni som har hört HFLS-1 med rörförstärkare, hur tycker ni det har funkat?

Kör fn mina HFLS-1 med 2x50 transistorwatt. Det låter bra men visst känns det som att de skulle må bra av lite mer kräm ibland. Har dock funderingar på att köpa en rörförstärkare, därav min undring.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/26 :  22:43:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vilken rörförstärkare undrar jag.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:00:13  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Vi körde mina och rosbackes HFLS-1:or med rörsteg hos MickeY. Det var pse300b som hade med sig stegen. Det lät bra vid låga volymer, men när man drog på lite försvann mycket detaljer.

Kolla efter bildrepotaget från HFLS-1 träffen hos MickeY, det står lite mer där.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:03:14  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Engelholm:

Jag har ännu inte bestämt mig för någon speciell modell utan mest kikat runt lite för att se vad som finns på marknaden. Känner helt enkelt att det vore kul att testa på rör. Dock kommer högtalarna inte att bytas ut och därför vill ja helt enkelt veta om det är någon ide att fortsätta letandet av lämplig rörförstärkare eller om det är en olämplig kombination.

Edited by - Mullansson on 2004/07/26 23:03:44
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:05:47  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Jon:

Jo, jag har läst tråden men jag fann inte så mycket info om just rörförstärkaren. Därför lite svårt att dra några slutsatser.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:07:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag skulle undvika rör om du inte har nåt som kan producera över 2*100watt minst

hfls-1orna kräver mycket effekt för å blomma ut, kändes som det när vi lyssnade på rör samt på mickeYs zapp... zappen spelade ut rörförstärkaren med råge

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:25:05  Show Profile Send OlaH a Private Message
Är man basnarkoman så är det som Haakan skriver.
tycker man om dynamik så är 300b:na klart bättre.
Micke och jag spelade senare på ett par andra
högtalare med 90 db känslighet och då lät det
klart bättre även i basen,så HFLS-1 med dubbla
6,5" element vore nog rätt(men då är det ju inga HFLS-1).
Sedan kan man ju undra varför man bygger billiga högtalare
som kräver förstärkare på 100W(=dyra)?

mvh/ola
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:28:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
pse300b det e lite som du säger...så länge man inte vrider upp volymen så spelar det klockrent! inge snack, menade inget illa om ditt rörsteg:) med en känslig högtalare låter det garanterat ljuvligt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/26 :  23:39:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har hört HFLS1or drivna av Audio Reserch. Lät Väldigt trevligt. Ingen aning om hur många rör watt PAC har i dem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:05:16  Show Profile Send OlaH a Private Message
Haakan
Du som nästan bor brevid mig får väll komma hem
och testa dina HFLS-1:or hos mig i ett rum
som inte är så väldämpat som mickes.
(nej föresten,då kanske man måste bygga ett par själv)

mvh/ola
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:05:34  Show Profile Send Mullansson a Private Message
pse300b:

Hur mycket effekt levererar ditt steg?
(visst, man ska inte stirra sig blind på "watten", men det vore ändå intressant att veta)
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:13:13  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har själv HFLS-1, samt likadant steg som Haakan mfl. hörde hos Micjke Y ett Zapsolute med 2*80w klass A transistorwatt. Och ibland känns de som att detta inte räcker till. Just nu ser jag på en integrerad med specad 2*250W...

Har också sett på rörförstärkare och hittat en som är väldigt intressant, avvaktar en köpares åsikt om denna innan jag bestämmer mig vilket som ska satsas på.

Jag har inte gjort något med rummet mm. så sådana faktorer kan spela in också.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/07/27 00:14:47
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2004/07/27 :  00:21:36  Show Profile Send OlaH a Private Message
c:a 17W
Har själv ett par slutna lådor med ss9300 och Eton 5",
och kan spela bra högt,inte med samma bas som HFLS-1
men med stöd av ett par baslådor som delar vid c:a 100hz
med tillhörande stärkare så tror jag att det går att
spela lika högt som med HFLS-1.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/27 :  08:00:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört HFLS1 med Audio Research Classic 60, BAT VK75 och min egen OTL. Alltihop lät alldeles utmärkt. BAT VK75 var nog bäst
till HFLS1 av de tre. Det är stor skillnad mellan rörsteg (liksom transistorsteg) så man ska nog inte generalisera alltför mycket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:07:33  Show Profile Send primere a Private Message
Om man nu vill ha rör så kan man väl köra rör i diskanten och transistor i botten eller köra det dyra alternativet köra med 4 mono rörblock på en 80w det borde ge kräm eller!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/27 :  11:13:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja men då är det väl inte mycket HFLS1 kvar längre...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:54:36  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Är det någon som har koll på vad känsligheten hos HFLS-1 kan tänkas ligga på. 85-86 db, eller ännu lägre??
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:23:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

jag har kört/hört HFLS1 med Edison 60, Edison Triod, ARC Classic 60, BAT VK75, Zapsolute(både 42W'aren och 78W'aren), Copland CSA515, Perception Audio Fatang, BAT VK150SE, Engelholm's integrerade Rotel, TEAC A-H500, Thule IA250B och en integrerad Accuphase.

Alla förstärkare har klarat av att driva högtalaren, men visst hörs det skillnader mellan dem. Vore lite underligt om det inte var det med tanke på att det är förstärkare/slutsteg mellan 1500 Skr och nästan 300.000 Skr i den listan...

Den enda förstärkaren av dessa som jag klarade av att få att klippa innan jag själv kände att det blev olidligt högt var Edison Triod. Men på normala ljudvolymer var det inga problem med den heller.

Det var förövrigt Engelholm's Rotel och en Edison Triod som drev HFLS1 på DIY-Göteborg första gången.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/27 :  21:53:14  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Pac, den Trioden har nu hamnat i ett hem där den trivs .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/27 :  23:34:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Den trivdes rätt bra här med

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Sebbe
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/07/28 :  00:23:52  Show Profile Send Sebbe a Private Message
Jag kör HFLS1 med edison 60 och upplever inte det som nåt problem så länge man håller sig inom rimliga volymer. Jämförde den mot en thule IA350B, som lämnar 350watt i 2kanalsläget, och föredrog ljudet från min edison vid lägre till normala volymer.

/Sebbe
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/28 :  09:55:16  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Pac skrev:
quote:
Det var förövrigt Engelholm's Rotel och en Edison Triod som drev HFLS1 på DIY-Göteborg första gången.

Inte för att det spelar ngn teater, men jag tror mig minnas att hfls-1 drevs då förutom Edison singleended 300B triod förstärkare som Pac hade med sig (som typiskt torde lämna 9W per kanal*) och en Proton (520?).
300B kom till korta i mera sammansatta passager, där både bas och diskant drabbades. Däremot lät det skimrande vackert med t.ex kvinnligröst och gitarrackompanjemang. Protonen klarade dessa högtalare galant i en stor sal. Jag vet inte hur många watt den ger men inte så värst många, 30-50?
En typisk PP el34 stärkare (ex Edison 60) som ger mellan 30-40 W per kanal, den vanligaste rörstärkartypen, torde klara dessa utan problem, som Pac ju också säger.
Fantastiska högtalare, det stod klart redan då.
Dimitri
*i idealiskt fall, i praktiken betydligt mindre vid olika frekvenser under arbete med sammansatt musiksignal.
(inte lätt att vara besservisser, svårt att hålla truten)
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/28 :  15:30:39  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Som någon antydde vore ju en HFLS-1 med dubbla baselement rätt fräckt. Kanske nuvarande bas i dubbel uppsättning tillsammans med Vifas ringradiator i en D'Appolito konfiguration. Tror nästan mer på den lösningen än att tillsätta en sub. Då trillar ju dessutom känsligheten upp, vilket gör att riktiga förstärkare kan användas . "HFLS-2" - visst låter det rätt schysst

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/28 :  15:56:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
zed:
Dra inte för stora växlar på det ljud du hörde på DIY-träffen. Maken till dåligt rum får man nog leta efter. Det var f.ö. min slit-å-släng-Rotel som var med på träffen. En Rotel 931 mk II som jag vill minnas lämnar 35 watt en solig dag.

Mr Ekan:
Japp. Man får se upp med impedansen bara så inte den blir hel omöjlig för "riktiga" förstärkare (som verkar ställa krav på högtalarna...). D'appolito är inte min favvo...men andras!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/28 :  18:07:56  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Pär
tvärtom, hfls-1 visade sina enorma kvaliteter redan då, med icke optimala* lokaler och en mainstream förstärkare (konstigt med minnet, skulle kunna sätta en krona på att det var Proton, måste ju ge med mig, då förstärkaren var din). Det är också det jag säger i inlägget. Så jag drar inte för stora växlar, åtm imho.
Eller tycker du att jag drar för stora växlar iom berömet? Det tycker jag inte.
En annan femma som jag berör är att SE triod kan ha problem med att driva vissa högtalare, dit hfls-1 får räknas, utan att det drar ner betyget till högtalarna det minsta.
Problemet med SE finns analyserad på
http://www.worldaudiodesign.com/forum/showthread.php?t=16689&highlight=2A3PSE
Där är det en 2A3 parallel single ended (PSE) förstärkare som avhandlas. Vilket belyser vikten att välja läpliga högtalare till sins SE klenoder, både med snäll impedans och hög känslighet.
Detta som sagt har inget att göra med hfls-1 utan med SE-problematiken.
Dimitri
*jag tyckte att högtalarna glänste i dessa "usla" lokaler

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/28 :  18:40:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Nejdå...jag ville bara vinkla det hela lite...
quote:
300B kom till korta i mera sammansatta passager, där både bas och diskant drabbades.
Detta är ett uttalande som jag tror du upplever som lite annorlunda i ett bättre dämpat rum även det självklart är en begränsning med 10 watt och en HFLS-1'a...

Peace.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000