HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1-filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/27 :  01:50:09  Show Profile Send uffe2 a Private Message
Jag vet att detta har varit uppe många gånger men eftersom det, vad jag förstår, varit många turer om filtret tänkte jag dubbelkolla innan jag beställer. Är filteruppsättningen i Artikeln Del 2 den som anses vara den optimala?

2 st 4.7uF Filter, diskant
2 st 2.2uF Filter, diskant
2 st 10uF Filter, bas
2 st 3.9 ohm Filter, diskant
2 st 4.7 ohm Filter, diskant
2 st 0.47mH Filter, diskant
2 st 2.2mH Filter, bas

Och en följdfråga. Behövs det 5 meter internkablage? Det låter väldigt mycket.

Här är iaf min preliminära order från hifikit.



Jag vet att ett motstånd saknas men jag får skaffa rätt någon annan stanns ifrån eftersom det inte fanns. Det är hifikit som gäller om man vill köpa delarna, right? jag har inte missat någon annan butik som håller billigare priser utom det där stället i holland som jag inte är så sugen på?

Elektrolytkondensatorerna är lockande med 7 :-/st. Hur dåliga är dom?

Edited by - uffe2 on 2004/07/27 02:16:01

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/27 :  06:33:26  Show Profile Send Haakan a Private Message
det där verkar stämma, för mig blev det 4m kablage mest pga att filtret är utanför...snåla inte på filtret bara

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/27 :  06:43:20  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Elfa har spolar med mer exakta värde till ungefär samma pris.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=5697.htm

Hifikit har 3.9 ohm motståndet också, artikelnummer 6112, 22:-

Mvh Mikael


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/27 :  07:32:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
HFLS1 är såpass bra att det vore dumt att ta elektrolyter. Ljudet blir en hel del sämre då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/07/27 :  10:47:05  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Jag skulle rekomendera bandspolar. Åtminstånde på diskanten.

Jag tror det var största skillnaden mellan mina och rosbackes. Och jag tror de flästa gillade rosbakes bättre. Skillnaden var att min diskant var högre och lite vassare, men den var fortfarande långt ifrån vass.

Så har du råd med bandspolar borde du köpa det.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/27 :  11:58:05  Show Profile Send uffe2 a Private Message
tack för ni står ut med mina eviga frågor om hfls-1 :)

spolarna är alltså den komponent man inte ska spara in på? det är ju bra att veta. elektrolytkondensatorer funderade jag väl egentligen inte på Bernt jag vill mest provocera så någon sa till mig att inte ens gå i närheten av dom :) Grejen är ju den att jag gärna hade köpt toppkomponenterna men då landar filtret på typ 2000 kr och det har jag inte råd med. Men audyn cap plus kondensatorerna är slöseri med pengar eller?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/27 :  12:02:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Elektrolyter är helt bannlysta från HFLS-1-filtret. Kondingarna i rätt kvalite kostar ju inget iaf så det är ju ingen reell peng man sparar.

Foliespolarna är mycket trevliga.

Känner inte till Audyn Cap men mitt tips är att har du råd - köp! Komponenternas kvalite i filtret spelar roll...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/27 :  12:28:01  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Så, ni som faktiskt har byggt klart era filter och därtill är nöjda med resultatet, vilka kondingar och spolar använde ni?

Har någon t.ex. testat tritec-spolarna som Hifi-kit säljer, den har ju påståtts vara mycket bra? Eller det är bandspolar som gäller för hela slanten?

.. dessutom så hade det i mina ögon varit förstaklassigt, stenhårt DIY'ande att själv tillverka sin bandspole

//Mikael


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/07/27 :  15:09:26  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Nu förstår jag inte, Uffe2...

Du vill INTE beställa från Holland, trots att man kan få prylarna billigare, samt att det är enkelt att få rätt filterkomponenter därifrån också, till riktigt bra priser. Och sen skriver du att du INTE har råd att lägga ut pengar på ett bra filter. Hmmm... När du är SÅ nära en riktigt bra högtalare, tycker jag det är synd att du snålar in på en av de viktigaste delarna i högtalaren, nämligen filtret.

Spara en månad till eller två, så kan du köpa riktiga grejer på en gång. Spolarna gör faktiskt skillnad, måste till och med jag som är skeptisk till komponentkvalitet i vanliga fall erkänna. Det märkte jag i mitt senaste projekt.

Och jag rekommenderar att köpa från Holland i alla fall, även om du hellre köper från sverige.

Lycka till,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/07/27 :  15:48:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det finns ju naturligtvis en gräns där det diskuteras om det lönar sig att köpa bättre saker. Att lägga sig på en rimlig nivå är dock vettigt eftersom man annars i princip slösar bort hela den övriga insatsen. Till mina kloner hade jag först en Monacor-spole från Elfa som definitivt inte är nåt fel på förutom att den hade ett rätt högt DC-motstånd. Bytte senare till en bättre spole och det var som natt och dag som det så populärt brukar heta för varje minimal ändring.

Själv jobbar jag gärna som Swede och köper en nivå bättre komponenter till en nivå mindre pengar. Dubbel lön för mödan.

Edited by - UrSv on 2004/07/27 15:53:41
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:05:02  Show Profile Send uffe2 a Private Message
så nu har jag beställt.

det blev en bandspole till diskanten som någon rekommenderade annars ungefär som bilden i mitt första inlägg. en av anledningarna till att jag inte vill beställa från holland är att jag vill börja bygga till helgen då min MDF kommer. dessutom är det roligare att skälla på svenska om något blir fel.

Edited by - uffe2 on 2004/07/27 16:05:55
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:07:20  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Och jag rekommenderar att köpa från Holland i alla fall, även om du hellre köper från sverige.




Även jag kan varmt rekommendera att beställa från Holland. Igår kom det hem ett paket med 2st XLS 12" och 2st XLS 12" slavar. Snabb leverans, väl paketerat... Och sist med inte minst runt 40% billigare än att köpa samma prylar på hifikit (alla avgifter, frakter osv inräknade).

/Freddie

EDIT: Såg precis att du redan hade beställt!

Edited by - Freddie on 2004/07/27 16:08:09
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:13:02  Show Profile Send uffe2 a Private Message
40%? oj.

jag borde nog ha undersökt saken lite närmare då. jaja, sånt som händer.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:25:08  Show Profile Send Sondek a Private Message
Är det verkligen förnuftigt att lägga pengar på en dyr spole i diskantfiltret då dess funktion bara är att avkoppla?

Säjer ni som testat att det gör skilnad så gör det säkert det..

Men kondensatorn i signalvägen på diskant filtret bör rimligtvis göra mer nytta..
Och seriespole i signalvägen på basfiltret!

Någon erfaren räv som kan uttala sig om fördelarna med att byta andra komponenter än de i signalvägen? Tycker att standard poly bör räcka om de inte sitter direkt i signalvägen.... eller svamlar jag bara?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/27 :  16:37:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Audio Gruppen Sydost hade en träff hos mig för ett antal månader sedan:
Länkt till träff
Här testades att byta en elektrolytkonding i basfiltret (parallellkonding) till en MCAp (100uF i båda fallen) och vi var 8 pers som var rätt rörande överens om de ljudliga förbättringarna. Luftigare, bättre släpp, renare och mer naturtroget är mina intryck.

Min åsikt är att prisskilnaderna i ett fall som HFLS-1 är rysligt små i jämförelse till priset. Vi är många högtalartillverkare som upptäckt detta och använder uteslutande denna typ av komponenter. Ett bra försprång!
Konkret om DU tycker det är värt det i DISKANTFILTRET vet jag inte. Det handlar enligt mig om småpengar (få hundralappar extra) och är värt det.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/07/27 :  18:15:14  Show Profile Send Haakan a Private Message
mitt filter med audyn cap plus kondingar samt bandspolar landade på 2706:- och direkt dom är inspelade å allt e klart så ska ni få veta om det e värt pengarna...kan dock tänka mig att det inte är det :) men ska det va så ska det va enligt mig

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/27 :  19:35:03  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Nu kan jag förstå dom som ställer sig tveksamma till audiocomponents.nl, betala via Paypal och en ganska rörig sida.

Jag har säkert missat det men jag hittar inga prislistor på deras hemsida och då blir det lite jobbigt..

Ni som har handlat där förr får hemskt gärna skriva en kort rad om hur man hittar vad dom faktiskt säljer

Mvh Mikael

Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/27 :  19:57:50  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
kan jag förstå dom som ställer sig tveksamma till audiocomponents.nl, betala via Paypal och en ganska rörig sida.

Jag har säkert missat det men jag hittar inga prislistor på deras hemsida och då blir det lite jobbigt..

Ni som har handlat där förr får hemskt gärna skriva en kort rad om hur man hittar vad dom faktiskt säljer

Mvh Mikael



Det är ju bara att fylla i formuläret på sidan, med de högtalarelement du är intresserad av. Så återkommer de med prisupppgifter via email. Jag anser inte att detta är så väldigt betungande!?


Edited by - Freddie on 2004/07/27 19:59:42
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:30:54  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Nä, det är sant, det är inte så betungande, då återstår ju bara frågan vilka element som dom har. Jag antar att dom har fullsortiment av resp tillverkare och hänvisar kunden till deras resp hemsidor, men en lista hade ju jag uppskattat iallafall.

Nog om det. Nu skall jag handla lite komponenter
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:34:38  Show Profile Send Mullansson a Private Message
...och övriga komponenter hittar du på Intertechniks sida. Köper du element från Audiocomponents har du 30% rabatt på IT:s sortiment. Spolar är dock ganska dyrt hos dem så där finns inte så mycket att spara. Övriga komponenter och element lönar sig absolut att beställa från dem. Lite tråkigt bara att behöva pröjsa frakt på Euro 45, känns lite i högsta laget.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/07/27 :  22:16:08  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag brukar inte köra Paypal när jag handlar på audiocomponents.nl, utan betalar förskott, direkt in på deras konto från mitt. Har aldrig varit några problem.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/27 :  22:25:27  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Allrighty :-) Då blir det en beställning där, och en på reichaldt, för dom hade billigast lytar, och sådana behövs det många.

Aleph rules, right?

/Micke


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/07/27 :  22:27:45  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Min åsikt är att prisskilnaderna i ett fall som HFLS-1 är rysligt små i jämförelse till priset. Vi är många högtalartillverkare som upptäckt detta och använder uteslutande denna typ av komponenter. Ett bra försprång!



Jag betalar gärna flera hundra lappar för ett bättre ljud och det du beskriver om att 8 personer uppfattat det som en förbättring känns rätt så övertygande!

Jag tror bestämt att jag får labba lite själv genom att montera filtrena externt och testa lite.
Kanske Mundorf Mcap Supreme oil i signal vägen och en vanlig Mcap Supreme som parallellkonding.....hmmm

När det gäller spolar så verkar en del highend fabrikanter föredra en spole med järnkärna i basfiltret istället för foliesople?
Vet att Linn favoriserar dessa och vad jag kan se i nyaste Highfidelity så enligt bilderna så har även mini utopia en sådan också i filtret? Men det här är ju 2 vägare som delar vid ca 2,5 kHz och vad jag hört vissa säja är att man endast bör använda spole med järnkärna vid delningsfrekvenser från ca 300 Hz och nedåt... Någon som har erfarenheter runt detta?

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/28 :  15:32:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Järnkärna är inte att föredra om man söker bra ljud.
Järnkärna är till för dom som skall hålla en budget.

Foliespolarna är mycket dyrare och tar dessutom mycket större plats varför dom av vissa tillverkare (slarvpellar!) inte används. Man kan bottna (mätta) järnkärnan om man lastar på (för mycket) effekt och då distar det och blir olinjärt. Trist om filterkomponenterna bottnar innan dina öron eller rummet elelr förstärkare eller...

För att balansera mitt ganska "surt riktade" inlägg så skall väl tilläggas att det kan vara förståerligt att använda järnkärnespolar ibland. Unity-filtret innehåller två st, en på 15mH och en på 30mH, båda används för impedanskompensation för imp.topparna i basområdet (pga basreflekskonstruktionen). Det ÄR självklart en prisfråga och om man tillverkar 10'000 par högtalare är självklart en 100-lapp intressant att kunna spara. Vad jag står i denna frågan vet ni säkert.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/07/28 :  16:25:29  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Unity-filtret innehåller två st, en på 15mH och en på 30mH, båda används för impedanskompensation för imp.topparna i basområdet (pga basreflekskonstruktionen)


Då är det säkert av samma anledning som det sitter en sådan i Mini Utopians filter..... för inte snålar dom väl i en sådan av recensenterna hyllad högtalare

Hur som helst så har jag förstått att spole med järnkärna är en styggelse om det inte hadlar om impedanskorrigering!

quote:
För att balansera mitt ganska "surt riktade" inlägg


Ser fram emot fler sura inlägg om de är lika informativa som detta

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/28 :  16:32:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag vet inte om det är en impedanskompensering i JM Lab'en. Tror faktiskt inte det. Jag skulle helst av allt inte ens vilja hajärnkärnor någong stans i filtret helst inte ens i impedanskompenseringar.

Vill man vara säker på om det är OK att använda järmkärna får man leta upp hur mkt spolen i fråga tål, simulera vilken effekt som läggs i spolen vid maxeffekt på högtalarelemntet och dimensionera därefter, kanske med en säkerhetsfaktor på 1.5 (va det 'neta' man använde som bokstav på säkerhetsfaktor?) dvs minsta effekttåligheten * 1.5.

Vi får se om jag kan surna till igen framöver, sondek!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000