HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jordplan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/27 :  08:29:03  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Har den senaste tiden tittat mycket på kretskort och kretskortsdesign då jag håller på med kretskortet till mitt slutstegsbygge då det slog mig att jag hittils inte sett någon design med ett jordplan, d.v.s. då hela undersidan av kretskortet jordas och allt som skall jordas kopplas direkt dit, och dom genomgående komponenter som inte skall jordas fräser man ut en ring i jordplanet så kontakt ej uppstår.

Då ingen använder det finns det säkert en god anlendning till detta, jag antar att stjärnjord har bättre egenskaper än jordplan men jag blir lite nyfiken på varför.

I den värld som jag är van vid, digitalteknik, så använder man slaviskt jordplan för att undvika störningar, på samma sätt drar man alltid minst en jord med sig i signalkablar, ibland drar man varannan jord för att ha både hängslen, livrem och någon som går bakom och kollar att byxorna sitter som dom skall.

Mvh Mikael

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/07/27 :  18:26:31  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Det kan vara lämpligt att separera återledare höga strömmar, såsom högtalarjord och avkoppling. Till resten tycker jag jordplan passar utmärkt.

/Jesper
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/27 :  20:45:08  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
I radiosammanhang används jordplanet bl.a. för att hålla kapacitanserna låga och därmed minska risken för oavsiktliga kopplingar med instabiliteter som följd. Jag har uppfattningen att jordplanet i digitala sammanhang har en liknande funktion.

Jag brukar säga att det finns tre typer av jord: skyddsjord, strömförsörjningsjord och signaljord. Efter mer än 30 års byggande (både radio och audio) har jag lärt mig att man inte ska blanda dessa jordsystem. Det är jätteviktigt att störningar från exempelvis brumfält, ripple från likriktningen eller pulser från 230-V-nätet inte blandas med signalströmmarna.

Det kan till och med vara viktigt i vilken ordning jord från olika förstärkarsteg kopplas till den gemensamma signaljorden. En felaktig ordning kan skapa gemensamma impedanser som ger oönskad koppling mellan stegen. Dessa kan i sin tur orsaka brus, brum eller till och med instabilitet.

Det här är lite svårt. Därför kan vi se olika jordningsfilosofier i olika förstärkare. Några konstruktörer föredrar en "bus" att jorda i. Andra använder system av "stjärn"-jordpunkter. Och ytterligare andra använder jordplan, (även om jordplan inte är så vanliga i slutsteg - de förekommer oftare i mikrofon- och förförstärkare för låga nivåer).

Jordplan kan alltså mycket väl användas, men inte för all jordning. Min point är att de tre jordsystemen jag snackar om inte bör blandas, utan kopplas var för sig. Däremot ska de kopplas samma i någon punkt (men bara en!) någonstans på chassiet.

Edit: Glömde: Det här är viktigt när man ritar kretskort. Om du tittar runt lite kan du se att jordsystemen på olika kretskort kan variera mellan allt från uppenbara till obegripliga.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2004/07/27 21:15:44
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/07/28 :  00:48:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
Undrar om jag får skjuta in några jordningsfrågor, när det nu finns så mycket expertis här i ämnet.

Ska jag tolka det som att jag inte ska koppla ihop signaljorden med jordblecket på xlr chassihonan, utan låta den gå tillbaka till förstärkarkretsen och jorda den där istället?

Jag har en kraftig kopparskena mellan filterkondingarna i nätdelen som jordplan, men om jag fattade det rätt, så kan det ha betydelse var på skenan jag kopplar in likriktarbryggorna (dubbla bryggor)?

/Roland
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/07/28 :  08:09:10  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Ok, det där var ju klart som korvspad när någon väl förklarade det för nämnda digitalingenjör som är van vid antingen av, eller på.


Analoga kretsar är konstiga, men dom låter bra.


Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/07/28 :  09:49:13  Show Profile Send zahnn a Private Message
Digitala kretsar är också konstiga, men kan också låta bra...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/28 :  12:56:41  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag kan ju passa på att rekommendera min "bibel" i dessa sammanhang.
(jag nämner den med jämna mellanrum i olika trådar, den ÄR bra).

"Noise Reduction Techniques in Electronic Systems" av Ott.

Tar upp det mesta man behöver veta (och lite till) om både jorning och skärmning, både i digitala och analoga system.

Med lite tur går den att beställa hem på bibiloteket.



Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/07/28 :  14:27:04  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
paradigm:
1) Visst kan du koppla signaljorden till jordblecket i kontakten. Det är vanligt att man gör så. Jag utgår ifrån att signaljorden inte ansluts till chassiet någon annanstans.
2) Nejdå - det har ingen betydelse var på skenan du ansluter bryggorna. Vill möjligen rekommendera att anslutningen sätts mellan kondingarna. (Mitt snack om ordning gäller signaljord från förstärkarsteg).

f95toli:
Tack för intressant boktips!

/Lennart

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000