HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarnas placering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:43:52  Show Profile Send krippe a Private Message
Gjorde nyligen en för mig ganska förbluffande upptäckt. Jag har tidigare aldrig funderat så mycket på placering av högtalarna utan har mer inriktat mig på att byta de aktiva komponenterna när det varit något i ljudet som jag inte varit nöjd med. Jag har därför alltid tyckt att, givet att man har hyggliga högtalare och signalkälla så är den viktigaste komponenten förstärkeriet. Genom att byta förstärkeri har jag upplevt djupare och kraftfullare bas, större djup och bred osv, mjukare/vassare diskant,...osv, de vanliga "klyschorna". Dock förundrades jag över hur dov basen (av typen pass-på-nu-trycker-vi-ut-fönsterrutorna) kunde vara när jag flyttade mig ut ur själv lyssningsrummet, och att det kom förstärkningar och försvagningar i vissa zoner. Så jag satte mig att räkna lite på våglängder och maxamplituder, och kom fram till att ett vågmax borde inträffa vid ca 8 m för mina 32 Hz avstämda basreflexrör. Eftersom de är bakåtriktade och våglängden reflekteras mot bakomliggandevägg kom jag fram till att högtalarna borde placeras ca 2,5 m från väggen för att min lyssningsposition skulle befinna sig kring detta amplitudmax.

Resultat? Uj Uj vilken bas det blev! Vilket djup i stereobilden! Vilken instrumentplacering! Det "tråkiga" (för min del eftersom jag lagt så mycket pengar på förstärkeri) är att skillnaderna mellan den billigaste och den dyraste förstärkaren inte alls är lika självklara längre. Visst, basen i den dyrare förstärkaren är snärtigare och mer separerade från ljudbilden. Man hör att ett instrument, som t ex en kontrabas, befinner sig i rummet "skild" ifrån högtalaren och den är snabbare och rappare, och man hör tydligare strängarnas vibrationer etc. Men, tyngden och djupet i basen är i stort densamma oavsett förstärkeri. Ofta hör man ju om folk som upplever "en oktav lägre bas" osv när de bytt någon komponent, men nu vete katten om jag hör så milsvida skillnader längre som jag tyckte mig göra förut när jag bytte mellan förstärkarna. Och då snackar vi ändå om förstärkeri från 7000 kr och upp till 65000 kr. Är inte längre säker på att priskillnaden är motiverad, ur mitt perspektiv alltså och utifrån min målsättning med mitt HiFi-system. Min billigaste förstärkare som jag tidgare tyckte var ok men lite tråkig, har faktiskt lyft åtskilliga nivåer i spelglädje.

Vad har ni för funderingar och egna erfarenheter kring detta?

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/25 :  13:03:48  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Grattis, och inte en krona kostade det. Placering är superviktigt, det kan man enkelt observera genom att förflytta sig i rummet och höra hur framförallt basen förändras.

Hurvida högtalarna är avstämda spelar ingen roll. Inte heller basrörets placering då basen är helt rundstrålande, under 100Hz kan man sällan uppfatta vart ljudet kommer ifrån. Det är rummets dimensioner som avgör basens karaktär.

Tänk då vad du kan göra med lite absorbenter och dylikt.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  13:57:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ofta får man ju inte ha högtalarna där dom låter bäst Men små markeringar i golvet, så man enkelt kan flytta grejerna till rätt plats när det skall finlyssnas är ingen dum idé. När folk ber om råd ser man ofta att dom skriver upp apparater å kablar, men sällan ett ord om rummet och placering, vilket är minst lika viktigt!

Grattis till uppgraderingen! Vänta tills du börjar flytta soffan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:03:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja visst, att experimentera med sin uppställning och att flytta högtalarna för bästa ljud ger verkligen effekt.

Själv har jag spelat emot alla väggarna i mitt lyssningsrum innan jag kom fram till den uppställningen jag har nu.

Micke har en del tips i HiFi-kokboken på just högtalaruppställning men också annat riktigt "bra att ha" finns att läsa i den

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:48:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hifin:s abc, lägg inga pengar innan du lärt...

Här är en annan vinkel på samma tema:
[url][/http://hificonsult.se/justera.html]

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/25 :  20:33:11  Show Profile Send pak a Private Message
har du ett stort rum,då du kan ha högtalarna så långt ut?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000