HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel 1090
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:22:34  Show Profile Send sella a Private Message
Är det någon som har någon uppfattning om ljudklangen?

dynamik!!!

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:06:20  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Dom är neutrala, mäter bra med låg dist. Steget saknar karaktär.
Precis som det skall vara ;)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:39:54  Show Profile Send palm a Private Message
Har haft 1090 och tycker att det spelar som ett slutsteg i 10000:- klassen fast med MYCKET MER EFFEKT dock så upplevde jag att det gav en platt ljudbild "dålig 3D" samt att den aldra lägsta basen var ganska klen jämförde med naim 135 och Goldmund Mimesis9.
Dessa ligger ju i en helt annan prisklass så jag måste säga att 1090 är grymt prisvärt...

Palm
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:42:00  Show Profile Send sella a Private Message
Okej tack,det får nog bli en 1090. Har lyssnat på andra förstärkare, låter lite segt jämfört med rotel, trummorna låter svuuung. Med rb971 låter det mera pang! Men den saknar ju lite kraft.

dynamik!!!
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/07/22 :  18:53:32  Show Profile Send sella a Private Message
Hej Palm, får man fråga vilka högtalare du har.

dynamik!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/22 :  20:11:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Palm
hur kan ett slutsteg som på pappret mäter bra, ha de dära dåliga egenskaperna som du säger?
Det är inte några övernaturliga saker vi talar om här.
jag tror det finns mycket få riktigt snuskdyra slutsteg som kan mäta sig med 1090.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/22 :  20:11:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

PS
Synd bara att det är så jäkla fult bara...
fyyy

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/23 :  00:31:49  Show Profile Send palm a Private Message
Sella jag körde ihop med Dynaudio 1,3SE och Infinity RE90

NN man brukar få kritik om man kan höra skillnad på olika kablar fast dom mäter lika... ska man inte kunna höra skillnad på olika förstärkare bara för att dom mäter lika bra Jag beskriver bara hur jag har upplevt en produkt!!!! om du är så övertygad om att det slår allt annat på fingrarna så hoppas jag du har ett stående hemma
Själv så förlitar jag mig inte på mätningar utan lyssnar men det har jag nog sagt förut Tycker personligen att mitt rörsteg låter bättre och det mäter inte så värst bra om man jämför med 1090

Sella Lycka till det är ett bra steg för pengarna om man behöver mycket effekt, annars tycker jag att det finns många alternativ.

Håller med Niklas Nord att snygg är den inte

Palm
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/23 :  09:40:22  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


NÄ precis, den e riktigt ful. Och nån rotel kommer aldrig kröna
NN´s hem, jag gillar inte Rotel, vet inte varför.. Men Rotel gör
mig lätt illamående.. Jag behöver nog gå på en hypnotisering för
jag skulle gärna vilja gilla dom, det är ju sjukt bra grejor.

Kanske det är tråkigt varumärke.
Kanske för en sunkig butik i den lilla hålan Söderhamn haft just
Rotel som sin vapendragare i mitten av 90-talet.
..jag vet faktiskt inte


Jag vet ju att www.studioblue.se bytt till Rotel, och dom är
rätt seriösa med sitt ljud kan jag säga.


Gillar du rör så förstår jag att du är ute efter annat än
ofärgat ljud då ! Det är jag med, men jag fixar det med
EQ faktiskt...


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/23 :  10:05:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan mycket väl relatera till att ljudet kan vara olika och ibalnd sämre på en förstärkare som mäter bättre, siffror har inte mycket med ljudkaraktären att gör, det ger fingerviningar om hur dom potentiellt klarar att driva en högtalare i olika nivåer, men ser man tex på Naims slusteg så är det oftast inte så imponerande siffror, men dom klarar att driva en högtalare utan problem bättre än setg som har betydligt mer effekt och strömstyrka....

Så jag gör som alltid, pratar mindre teknik och lyssnar mer....
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/23 :  10:09:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jasså, jag utgår alltid från bra konstruktioner, mätningar osv.
Och hur Naim kan driva högtalare bättre än kraftigare steg har jag svårt att förstå mig på..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/23 :  11:21:32  Show Profile Send palm a Private Message
Kanske beror på att naim kan leverera mer stöm och då klarar att driva högtalarna med bättre kontroll... och därmed ger mer dynamik och tryck i musiken sen är dom nog ganska underspecefiserade när det gäller effekten, tror nog att dom mäter mer än på pappret om man skulle mäta upp effekten på ett naimsteg

Palm
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/23 :  11:28:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är nog så Palm...

NN, visst ska man inte ta mätningar som nått helt oviktigt, men dom säger inte ett dugg om hur det kommer låta, utan bara vilka elektriska värden produkten har..

Och ett ganska enkelt steg för 4000:- kan på pappret ge bra effekt, strömkapacitet, men det ger inte några indikationer om vilka komponenter som används, hur dom har används i produkten när det gäller kretskortslösningar, kabelkvalitet/skämrning, dragning osv. osv.. Ta sen ett steg av BRA kvalitet så kan det vara ganska snarlika värden, men det kan låte mycket bättre...

Och Naims produkter är konstruerade för att ge så bra ljudkvalitet och driv i musiken som möjligt, bra konstruerade helt enkelt och då presterar de där efter oxå...

Man har ibland snackat om "Naim watt" vilket är både snat och osant, visst är watten inte olika, men hur Naim levererar dom är annorlunda än många andra så de verkar räcka till bättre...

/Martin
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/23 :  11:37:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Vadå ström, ström är watt i en given last.
Naim Watt, aha.. sånna saker

En kubmätning brukar ge bra syn på hur steget klarar laster.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/07/23 :  12:36:13  Show Profile Send markih a Private Message
Jag vet inte om Roteln mäter ovanligt bra? Vad har du sett eller hört det NN?

Mvh Mårten

markih
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/23 :  12:38:56  Show Profile Send palm a Private Message
Japp det är det. Alla högtalare har mer eller mindre ojämn impedans, endel väldigt ojämn. Dessa högtalare klarar strömstarka förstärkare av bättre. Kuben är ett utmärkt sätt att mäta detta med.

Palm
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/07/23 :  12:41:20  Show Profile Send patrikf a Private Message
Vi menar kanske inte samma sak här?
Låta rätt och låta bra är inte nödvändigtvis detsamma.
Rätt och neutralt däremot borde väl vara samma sak enligt mitt språkbruk.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/23 :  13:04:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Precis, en mätning säger väll inget om hur det låter ?!?! Och en kubmätning visar hur bra den klarar svåra laster, men det säger inte så mycket mer, varför det inte ofta är speciellt relevant..

NN, näe det finns ju inget som heter Naim watt, men man har använt ordet för att förklara varför Naims slusteg har så pass mycket mer ork på mindre watt än många andra steg...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/23 :  13:12:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nu verkar ni glida off topic...

Sella - vad har DU för högtalare? Vad vill du uppnå genom att eventuellt koppla in Roteln?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/23 :  13:26:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är nog sant...

Jag har upplevt Rotel som steg med bra effekt, men som sagt lite tråkiga och livlösa.. Men vill man har mycket effekt så visst...
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:03:33  Show Profile Send Belindro a Private Message
"Jag har upplevt Rotel som steg med bra effekt, men som sagt lite tråkiga och livlösa.. Men vill man har mycket effekt så visst..."

Tycker att du (och flera andra) gör det alldeles för enkelt för dig genom att konstatera att det är just Rotel steget som låter tråkigt och livlöst. Hur kan man egentligen veta att det är just Roteln som felar (om man inte gjort F/E test förstås)? Kan lika gärna vara högtalarna, rummet osv som bidrar till den klangen.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:17:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har lyssnat på Rotel och det är nog inte så svårt att få fram den åsikten om man har någorlunda koll på saker och ting.... Det är bara att byta till en annan förstärkare och se, vilket jag gjort....
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:23:33  Show Profile Send markih a Private Message
Det är inte bara till att byta till en annan förstärkare. Det blir bara en jämförelse mellan dom, vilket inte säger något om hur förstärkarna i sig låter. Förvisso kan det vara intressant, men i mina ögon bör man då vara medveten att man bara lyssnar på skillnaden mellan två förstärkare.


För att göra en liknelse. Om man jämför varmt mot jättevarmt, så betyder detta inte att varmt är kallt, om man så säger..

markih
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:27:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jaha, och hur får man då fram hur en förstärkare låter om man inte ska byta mellan olika och jämföra ?!?!

Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:28:43  Show Profile Send Belindro a Private Message
"inte så svårt att få fram den åsikten om man har någorlunda koll på saker och ting.... Det är bara att byta till en annan förstärkare och se, vilket jag gjort...."

Koll på klangkaraktär är just svårt att ha om man bara kopplar in en förstärkare en signalkedja på detta sätt. Det blir ju riktigt klurigt att veta vilken komponent som står för vad i ljudet. Men problemet löses förstås förnämligt med F/E-test...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:30:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men som jag sa så kan man jämföra med en anna, det verkar som folk inte riktigt läser innan man svarar här...

Men man kan ju mäta den så får man väll fram karaktären !! *ironi*
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000