HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 jag är i malmö, vart ska jag gå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:45:53  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag är i malmö centrum nu och tänkte gå en runda på stan... har ingen aning alls vad det finns för hifi affärer här. så kan ni tipsa mig lite? affärerna ska ligga i gångavstånd till centrum :)

tack på förhand

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:49:28  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hifi Center vid Triangeln ett tips.
Hifi Skåne vid högskolan längs med vägen från järnvägsstationen är ett annat kort!!
En bra bit att gå dock eftersom dom flyttat!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:49:45  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Här hittar du en del butiker och även ifrån Malmö (sortera efter postort tex):
http://www.no-gravity.com/stores/

Lite utdrag ur sajten:

Hifi Center Djäknegatan 2 211 35 Malmö 040-230072 info@hificenter.se
Hi-Fi klubben Västra Skrävlingevägen 4B 212 31 Malmö 040-494350 malmo.v@hifiklubben.se
Hi-Fi klubben Trelleborgsvägen 14 214 32 Malmö 040-974840 malmo.c@hifiklubben.se
Hifi Skåne Spångatan 4c 211 44 Malmö 040- 127290 mail@hifiskåne.se
Ljudklippet Ehrenssvärdsgatan 4 200 22 Malmö 040-189947
Ljudprodukter Mariedalsvägen 45b 217 45 Malmö 040-910390
LP Mariedalsvägen 45b 217 45 Malmö 040-910390
Mediacenter Järnvägsgatan 14-16 595 51 Mjölby 0142-369797 info@mediacenter.se

Driver sajten component.se.

Edited by - tober on 2004/07/22 13:51:30
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:50:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Finns en Hifi affär nära triangeln, är kass på malmö, men mot burgerking... Tror jag!.. Om du ser någon sådan.. :D
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:06:48  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej Joakim,

prova Hifi Skåne som ligger på Spångatan vid Triangeln köpcentrum (Mahler blandade ihop Hifi Skåne o HifiCenter). Kan verkligen rekommendera Hifi Skåne med mycket trevlig personal, Berndt o Lasse.

Häls.

Patrik
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:10:29  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
tackar så mycket! :D nu går jag en sväng och kollar lite affärer... ha det bra! :D

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:18:13  Show Profile Send Mahler a Private Message
Pewe har rätt!!

Får skylla på att Mahler inte längre bor i Skåne!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:49:11  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Ja kolla Hifi-skåne!! Jag är fd. malmöpåg och kan säga att det är den trevligaste butiken i malmö IMO. Ligger mycket riktigt snett mitt emot Burger King vid Triangeln. Så om du kommer upp längs gågatan och hamnar på triangeln så ska du gå till snett framåt mot vänster tills att du ser burger king på vänster sida.
Hoppas att det hjälper lite i alla fall.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:13:25  Show Profile Send matså a Private Message
Jag kan verkligen också rekommendera HifiSkåne. Trevligare personal får man leta efter.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:18:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mjaaa,

Visst är dom trevliga men dom blir lite purkna bara om du nämner att du tittar och funderar på även andra märken än de de har att erbjuda. Har hänt mig 2 ggr i samma butik och slutade tyvärr med en massa insinueringar om hur fel jag har.

Jag vill slå ett slag för Stereo i Karlstad & Ågrens i GBG ja!!

Trevliga grabbar må ni tro!!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:19:08  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hmmm.. det var ju utanför ämnet!! :)

Man kanske skulle döpa om tråden till rekommenderade hifi-handlar i sverige?? :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/22 :  19:56:25  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ok, snabb recension:

jag gick först till hifiskåne (vid triangeln?). gick runt kanske 15 minuter, fick ingen hjälp, men det var en ensam kille där som stod och hjälpte en kunde så det är förståeligt. sortimentet var ju ganska tunnt tycker jag.

sen gick jag till hificenter, där fick jag direkt hjälp av en kille som pratade kunnigt om lite produkter jag tittade på. priserna var bra och utbudet var bra tycker jag, hade inte så lång tid på mig bara för att lyssna på allt jag ville lyssna på.


tack för hjälpen! :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/22 :  22:00:18  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Hifi skåne ger jag inte mycket för.. Inte direkt "high end" prylar precis... Det mesta ligger i 3000-15000kr klassen.. Visst kan dessa prylar spela helt ok (dessutom trots jag var berädd att inhandla de största Audiovector M6 Arrité eller vad dom heter fick jag inte låna hem först och testa med min egen kringutrustning.. ), men om man tänkt sig en "hifi-dag" med lite spännande jämförelser kan jag varmt rekommendera Malmö Hificenter. Hificenter har hela spektrumet och mycket trevlig och hjälpsam personal!
Och det finns många trevliga restauranger och kaféer bara ett stenkast därifrån! Aldo på saluhallen tex. blen 3a i VM i "espresso making"..

Hifi-Center Djäknegatan 2 040-230072 www.hificenter.se

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/23 :  09:35:14  Show Profile Send matte76 a Private Message
Håller ej med er ovan, tycker HiFi Skåne är mkt bra, till skillnad från HiFi Center. Jag lyssnade på Dynaudio 52SE i sistnämnda butik, när jag sedan gick utan att köpa dem gav de i butiken ett surt "hejdå" när jag lämnade butiken, ungefär som att jag borde skämmas som ej köpte något. Har lyssnat på flera högtalare på HiFI Skåne utan samma bemötande.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/23 :  12:21:13  Show Profile Send pewe a Private Message
Tilläggas angående Hifi Skånes sortiment som någon beskrev som "lite tunt" är att de kan ta in i stort sett vilket märke och modell som helst, förutom HifiKlubbens grejor. De har inga barn med någon som de själva uttrycker det.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/23 :  13:27:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Precis, de har ju inte resurser att ha ett hur stort sortiment som helst. Hur som helst tycker jag de är klart trevligare och mer service-minded än tex HiFi Center eller HiFi-klubben. Jag nämner ej Ljudprodukter AB, han som jobbar där är både otrevlig och icke service-inriktad.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/07/23 :  13:48:22  Show Profile Send pewe a Private Message
matte 76,

han är för rolig på Ljudprodukter! En riktig hifinörd , man kan bara skratta...Inredningen och stilen går bara inte att beskriva...Riktiga värstinggrejor som kanske inte alltid presenteras optimalt. Jag har bott i Malmö hela livet och har alltid trott att Ljudprodukter var en slags 2handaffär...Snacka om att inte locka kunder. Har dock hört att han skall flytta till nya lokaler, kan behövas. Hans bemötande är lite speciellt, om man säger så...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/07/23 :  13:49:17  Show Profile Send marbrink a Private Message
Håller med matte76 om allt!
Hifiskåne är en väldigt trevlig liten affär, på Hificenter är de väldigt ointresserade och inte speciellt trevliga. Ljudprodukter har mycket roliga produkter men calle är tyvärr ingen vidare trevlig prick...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/07/23 :  14:57:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Marbrink har koll! Helt rätt! Första (och sista?) gången jag gick in på Ljudprodukter (skulle lyssna på JMLabs Chorus-serie) så såg jag ingen i butiken, stod där typ 5 min, men ingen kom...så jag fick själv gå in bakom disken, där han höll på med något inne på lagret...det hördes en signal när jag gick in, så han borde varit medveten om att en kund kommit in...sen var han rät otrevlig mest hela tiden, allt verkade besvärligt, typ "ok då jag får väl koppla in den högtalaren då..."

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2004/07/23 :  21:52:45  Show Profile Send aaight a Private Message
ja, man kan ha olika uppfattningom saker och ting..
min är att ljudprodukter är den klart bästa hifibutiken i stan med bra sortiment och bra personal. calle har oftast tid att snacka en stund och är mån om att man ska få saker som man blir nöjd med. har lyssnat på mycket hifi där utan att någon blivit otrevlig på något sätt. sen att man kanske någon gång får vänta 5min innan man får hjälp (har aldrig hänt mig) tycker jag inte är så farligt. det har säkert varit något han inte kunnat släppa på sekunden. kan ju vara så om man är ensam i butiken.
Go to Top of Page

YggE
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/07/23 :  22:40:05  Show Profile Send YggE a Private Message
Utan att jag gör mig skyldig till personligt påhopp, så kan jag återminnas en historia från Ljudprodukter från ca 6år sedan.
Jag var student och hade precis flyttat ner till Malmö för att plugga.
Jag undrade om det fanns högtalare i 3-5tusen klassen.
Då fnysde "calle" som han nu verkar heta och pekade ut mot gatan: "Här säljer jag bara fina (dyra)produkter och inget skräp. Du har nog kommit fel. Prova Onoff på Mobila, eller Konsum"

He, idag har jag ett hyffsat kompetent(dyrt) system.

Trots att jag bara bor ca 400m ifrån Ljudprodukter och Audiofili är en åkomma jag lider av från tid till annan skulle jag ALDRIG gå längre än att titta på TivoliAudio prylarna han har i fönstret...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/23 :  22:54:01  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Ljudprodukter är Malmös Hifi-stället (GBG), om man säger så.

Jag gillar fina prylar, och dem båda. Men lika egna är de.

Viktigaste stället att besöka i Malmö: MANDO! (Restaurang.) Blir sugen på att åka ner bara jag tänker på deras pepparstek (och murriga inredning).

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/23 :  23:20:02  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
För mig är det mindre intressant om en butik kan "ta hem" en produkt.. Jag ser mycket hellre att dom har intressanta saker i butiken man kan "känna på", lyssna på och låna hem under en längre tid så man kan göra ett bra val.. Det är ju ofta inte småpengar vi talar om när det gäller hifi, och jag vill definitivt inte köpa "grisen i säcken" som vissa affärer tycks tro. Har aldrig varit med om att en produkt spelat på samma sätt i butik som när den väl är hemma i en "riktig" omgivning...

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:33:59  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Intressant diskussion denna,, hmm,

Ska sammanfatta mina åsikter och erfarenheter lite.

Ljudprodukter;
Calle, som killen heter som jobbar där, är väldigt kompetent och duktig och en verklig entusiast. Han kör mycket med prylar som inte är så lätta att få syn på annars. Som säljare är han bedrövlig, Han verkar mest vara ointresserad, nonchalant och överlägsen i sitt tillvägagångssätt vilka naturligtvis alla är dåliga egenskaper när det gäller att sälja något. Han har också en attityd som innebär att allt som han säljer är enormt bra, och allt annat = rent skräp. Man ska inte gå till Calle såvida man inte vet vad man vill ha helt enkelt. Jag personligen tycker att han e ganska kul på sitt eget lilla vis Plus att han tycker nog inte att det är så jobbigt att koppla upp något som han vill ge sken av.

Hifi Skåne;
Denna butik har jag näst intill endast goda erfarenheter utav. Har alltid fått seriös hjälp när jag kommit dit, tycker att utbudet är alldeles utmärkt då jag ändå inte handlar prylar som ligger över deras prissegment, som dock knappast begränsar sig upp till 15000:- som någon påstod innan utan väl det dubbla och därtill. Sortimentet kunde väl knappast vara större utan att skaffa större lokaler såvida man vill kunna röra sig därinne överhuvudtaget. Både Bernt och lasse är kompetenta och mycket tjänstvilliga enligt min åsikt. De har lånat ut grejor tidigare men har blivit mer restriktiva med det då de haft lite problem med kunder som "misshandlat" grejorna under hemlåningstiden. Och detta gäller alla hifibutiker i Malmö inkl, hifiklubben, man får låna hem på öppet köp.. inte annars..
På supportsidan så har jag fått god hjälp och tjänstvilligheten har det inte varit nått fel på trots att jag fick lämna in samma pryl mer än en gång, var visserligen leverantören själv som utförde reparationen.

Hifi Center;
Helt okej butik med ganska brett urval, dock väldigt mycket hemmabio. Personalen helt okej men inte lika trevliga som hifi-skåne. Totaldissar ens grejor om de inte faller dem i smaken. Har ett "High End"-rum som kan bokas innan, har dock aldrig lyssnat på prylarna. Har bara köpt en DVD-spelare där så jag har inte haft så mycket behov av support osv men brorsan lämnade in en förstärkare han köpt där som hade glapp i en kontakt som kom tillbaka precis lika krånglig som när den lämnades in.

Hifi-klubben;
Inte mycket att säga där, gillar inte deras sortiment, men när det gäller attityd/service och engagemang så är det fullt betyg. Aldrig blivit besviken när det gäller det. Tummen upp!

Summa sumnmarum;
Vem man ska gå till är nog rätt svårt, jag säger nog Hifi-skåne, men skulle inte låta mig styras av det i slutändan. Den som har produkten jag söker handlar jag hos..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000