HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vilken volym, minus, noll lr plus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:05:25  Show Profile Send lasselite a Private Message
Min stärkare går från minus 70? tror jag (spelar ju aldrig där så jag vet inte så noga:) via noll till +20.

Spelar stärkaren optimalt på noll? stryper man den på minus å gasar på för myket på plus, lr vad?

Stärkaren är en pioneer blablabla 938rds, så frågan kan ställas på flerkanal, men d har ju lixom inte med kanalerna å göra.

Kan tilllägga (e d 3 l i tilllägga, skulle int tro d) att dåliga inspelningar avslöjas direkt vid nollspelning (d e ruskigt högt) medans en bra inspelning verkligen kan komma till sin rätt.

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:38:10  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Har du inte funderat på att ställa in volymen så att du får bäst ljud för den skiva du lyssnar på?
Dina funderingar om hur förstärkare fungerar verkar väldigt hemsnickrade och lär mest leda till dåliga upplevelser, t.ex. att lyssna på volymläget 0 dB för att detta skulle ge bättre ljud. Det blir inte bättre, bara ruskigt högt.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:28:11  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag brukar inte spela på 0. Som du säger så leder d inte till nått gott. Men "The Wall" exempelvis e som klippt å skuren för 0-spelning, med krafiga dynamikutbrott å bäcksvart tystnad.

Jag undrade bara allmänt om nån vet hur pioneer, å ev andra, tänkt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/25 :  15:36:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Frågan är vad som menas med "optimalt" lasselite (lasse light?)! Optimalt så är ju THD+N oftast lägre och lägre ändå tills "knäcken" på distkurvan vid ökad effekt (brusgolvets inverkan tro?). Men å andra sidan så minskar peak headroom med ökat effektuttag...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/25 :  16:01:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
+ 20 är väl ingenting.
Min förstärkare är graderad från 0 till 90, så den kan spela mycket högre än din!
Hahaha!


Hälsningar från sandlådan.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/07/25 :  17:42:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är faktiskt inte helt enkelt.

Anledningen till att graderingen går från negattiva skalan upp till noll beror nog på att man vill härma analoga stärkare, där sänker man ju oftast volymen genom att dämpa signalen ett antal dB med hjälp av en potentiometer, dämpning=>negativ dB.

Din recevier har med all sannolikhet en digital volymkontroll så följande gäller inte den. MEN
I vissa förstärkare så finns det faktist en "optimal" volym, det beror på att volymkontrollen sitter på sånt sätt att förförstärkarens utimedans ändras när man ändrar volymen, eftersom utimpedasnen är en vikitg egenskap hos en förstärkare kan man alltså få olika ljud beroende på volym.

Det fanns en lång tråd om detta på diyaudio.com appropå volymkontollen i Pass Zen-förstärkare.

Men det är ju inte mycket man kan göra åt det själv, man får hoppas att konstruktören "optimerat" förstärkaren för rimlig volym om man nu råkar äga en förstärkare där det spelar "stor" roll.




Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  18:08:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tack f95! Tänkte väl att d borde finnas en förklaring, å din låter rimlig. Nu är nivån inte särskilt optimerad (på tok för högt för vardagslyssning som sagt) så d vore ju synd om stärkaren presterar "bäst" vid noll. Kan vara svårt att testa då man riskerar trummhinnefladderdist

(Nej anders, inte vara orolig, jag kommer inte lyssna högre än vad som e behagligt även om FÖRSTÄRKAREN kanske presterar "bäst" då)

B-O: men min kan spela mycke lägre än din å noll e ju så förbaskat högt!
*kastar en spade sand i ögonen på dig å springer d fortaste jag kan till mamma*
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/25 :  21:25:52  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Skönt att veta att du inte offrar öronen för någon bråkdels procent THD eller en liten impedansförändring, om du nu skulle skaffa en analog förstärkare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000