HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 På jakt efter högtalare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/21 :  20:06:53  Show Profile Send filkingian a Private Message
Är på jakt efter ett par högtalare för MAX 20000 kr, gärna begagnade. Stativare eller golvare, allt är intressant. De får absolut inte vara vassa och så ska de fungera i ett rum på 23m^2. Jag har en Copland CDA-288 cd-spelare och ett par Audion Silver Night 300b Monoblock och jag lyssnar mest på metall och blues, d.v.s. allt från Dimmu Borgir till Stevie Ray Vaughn. Några tips eller intressanta annonser?


mvh Martin


This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/07/25 23:05:48

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/21 :  21:03:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Martin!
Om du är ute efter ett par som är allround på de flesta parametrar dvs detaljerade men samtidigt mjuka och varma, blir inte vassa om du inte väljer ljus elektronik. Har en bra bas med trevlig punch och som kommer att funka i ditt rum. Köp då dessa nuu.....
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30833
Du lär inte få tag i något bättre för dessa pengar. Grymt ljud för ganska liten peng.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/21 :  22:16:20  Show Profile Send filkingian a Private Message
FBK: Har inte du ett par Sonus Faber? Hur låter de i jämförelse? Hade de passat tro?

mvh Martin

This space intentionally left blank.™

Edited by - filkingian on 2004/07/21 23:27:16
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:12:45  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Jag har testat Audion Sterling till mina SF Concerto, och kan rekommendera kombinationen Audion och SF. Annars är Totem Sttaf en riktigt bra golvhögtalare, som du skulle kunna hitta för c:a 10' om du har tur.

No hay banda
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:35:30  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
På jakt...
Hur mycket har du själv jagat? Beg-torgen är ju ganska få menar jag..
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:44:47  Show Profile Send filkingian a Private Message
Gerhard46: Jag tycker att det är svårt att veta vad som är något att ha. Var på väg at köpa ett par mosen, men säljaren slutade höra av sig och nu så vill jag finna ett par högtalare jag trivs med snarast!

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:48:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Copland+rör+SF har jag hört många gånger. Trevlig kombination.
Tror att Gpn behöver lite KRAFT,,, FBK bör veta mer...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/21 :  23:54:43  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
filkingian:
Ok! HiFi är ju i högsta grad subjektivt. Så om du inte har "någon aning" om vad du faktiskt är ute efter så kanske råd från andra medlemmar är tämligen meningslösa? Reagerade bara på att du sökte begangnat och fick iaf mig att tro att du inte gjort en ordentlig sökning själv. Thats all.

Läs på och sök dig till högtalaretillverkare som pedagogiskt kan motiviera sina lösningar/kompromisser är mitt tips.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/22 :  00:00:44  Show Profile Send filkingian a Private Message
Zalve: jo, monoblocken lämnar inte mer än 25watt styck och det kanske inte räcker till ett par GP. Har snabbsökt på nätet och det verkar som om att mitt rum är lite för litet för dem...vill ju inte göra samma misstag som Neodynium med sina Jmlab:ar

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/22 :  00:22:48  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag tror JM lab Electra borde vara något för dig. Stativmodellen eller kanske 926.
Hyfsat lättdrivna dessutom om jag inte missminner mig

Sonus faber grand piano är nog inget vidare val, med tanke på vilket förstärkeri du har. De kräver bra med kraft för att blomma ut ordentligt.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/22 :  00:33:22  Show Profile Send marens a Private Message
Dessa kanske:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21919
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/22 :  01:02:58  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej filkingian

Har en kompis som har Monitor Audio GR60, modellen över GR20 som jag rekomenderade tidigare i denna tråd. För ett par veckor sedan så åkte jag hem till honom med mina Grand Piano Home för att jämföra lite på skoj mot hans GR60 Pr.38.000kr.
Vi använde hans elektronik som består av Sat Amplifix & Vincent CD3.
Okej lite orättvis test egentligen, skiljer ju 14000kr i pris. Men Grand Piano föll med flaggan i topp konstaterade båda. Båda hade samma klangbalans i diskanten, dvs lite åt det mörka. Men Monitor Audion var mer detaljerade och lite mer öppna i karaktären, men med samma trevliga värme som Grand Piano Home. Mellanregistret var lite olika skolor, Grand Piano har ett klart fylligt mellanregister med tydlig kropp. Monitor Audio har en mycket ofärgad mellanregisteråtergivning, låter rent. När det gäller basen så var Monitor Audio klart bättre i hans stora rum, som har öppen planlösning med hål ut till kök och hall. Klarade av på ett bättre sätt att fylla rummet med en fyllig och fast bas, men det är ju inte så konstigt heller.
Vi diskuterade lite om hur står sig Grand Piano Home i Pr.klassen, elaka tungor säger att det är bara läder och design på Sonus Fabers högtalare och det är ren nonsens.
Kompisen har ägt bla. Dynaudio 1.3SE, Infinity Sigma, Infinity Kappa600 och numera Monitor Audio GR60 så han har lite erfarenheter angående olika högtalare. Och han tycker att GR60 är den mest kompletta högtalare som han har haft. Han tyckte bla. att mina var klart trevligare än Kappa 600 som han ägt.

Och jag har lyssnat och jämfört Kappa 600 mot Monitor Audio GR20 i butik och då var det stora fördelar på allt till Gr20s fördel. Okej skiljer 6000kr i pris, men jag har lite svårt att förstå att de har fått så mycket beröm i tester dessa kappa600. Tycker alltså att Gr20 är ett par utmärkta högtalare som mycket allround, varken för mörka eller ljusa, utan en lagom lutning mot det mörka.Så länge man kopplar in elektronik som är på den mörka sidan så lär man aldrig ha problem med S-ljud som du inte ville ha.
Nu så köpte jag Grand Piano Home, men om jag vetat att om att killen som hade haft ett par GR20 forfarande då inte fått dessa sålda så hade jag stått mellan två hötappar det kan jag erkänna direkt.
Men nu i efterhand så ångrar jag mig inte,men jag skulle säkerligen även vara nöjd med GR20 misstänker jag, för båda är ruggigt bra.

När det gäller förstärkare, så kan jag säga direkt att du ska inte använda för klen eller dålig elektronik till båda dessa högtalare. Sitter nu med en Sony Av-receiver, modell 333ES och den är inte så speciellt klen. Ganska hyffsad nätdel, vikt på 21kg Pr.16.000kr och visst lät det ganska bra med den, tills jag fick låna hem kompisens Amplifix.....ojdå helt plötsligt så var basen fast och dynamisk, det var den inte med Sonyn snarare svampig.... Och även de övre registren lyfte sig rejält. Så tyvärr så kan man ej fuska med elektroniken. Så jag ska handla ny stärkare till hösten.

Så slutsats är att Grand Piano Home behöver kraft för att låta bra, särskilt i basen.
PS. rummets storlek behöver du inte vara orolig för, det räcker för både Grand Piano Home och MA GR20.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/07/22 01:07:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/22 :  02:14:07  Show Profile Send FBK a Private Message
filkingian
Såg att du hade gjort inlägg i en säljes tråd angående Sonus Faber Grand Piano. Det är inte samma högtalare alls som den som har bet. Home på slutet, ville bara tipsa om det
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/22 :  10:38:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
sampix skrev:
Jag tror JM lab Electra borde vara något för dig. Stativmodellen eller kanske 926.
Hyfsat lättdrivna dessutom om jag inte missminner mig


Jag har hört JMLab med olika rörförstärkare/slutsteg. Det är en BRA kombination.

Neo testade tex Pathos Logos ihop med ett par 926'or. Det lät kalas.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:06:14  Show Profile Send filkingian a Private Message
Sampix & Zalve: 926:orna verkar bra, finns det någon återförsäljare av JM Lab i skåne, så att man skulle kunna lyssna ett par?

FBK: Jo, jag upptäckte det och slutna högtalare är jag inte intresserad av. Killen med MA GR20:na var helst intresserad av ett byte...



This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/07/22 :  13:31:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Här har du namn och telenr till JMLab-butiker i Skåne.

The Rock i Lund 046-142440
Ljudprodukter i Malmö 040-910390
Malmsjö Hifi i Helsingborg 042-242468

Läge att boka tid för en Demo kanske

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/25 :  23:13:51  Show Profile Send filkingian a Private Message
Har nu lyssnat på JM Lab 926 och 907 med någon sub (electra 900?). Lät precis som det ska låta, men så sprang (egentligen surfade) jag på en annons på ett par Von Schweikert VR-2. Verkar vara i samma klass som 926:orna, är de det? Någon som vet var det går att lyssna på ett par i skåne (malmö/kristianstad-trakterna)? De har ju rätt låg kännslighet(87dB), men av vad jag har läst mig till, så spelar impedansen in en hel del och de verkar ju inte gå under 8 ohm, stämmer det? Se: http://www.vonschweikert.com/vr2_impedance_plot.html

Mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000