HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OT: definiera snabbköpshifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  15:38:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag har köpt min DVD (som oxå funkar som CD) på ICAMaxi. Alla andra apparater har jag köpt hos någon av "giganterna" helt enkelt för att dom ligger bra i pris och jag alltid får prova grejerna hemma i en månad.

Jag trodde det var intresset och att man gör mesta möjliga av de förutsättningar man har som var förutsättningen för medlemskap. Så verkar inte vara fallet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30914
Jag hoppas nån rättar mig å att jag har fel. Å har jag inte det så är min tid här slut *



* Gäller inte om jag har "rätt", för då s****r jag högaktningsfullt i vad admins och moderatorer tycker och tar mitt pick och pack å drar till ett annat forum.

Edited by - lasselite on 2004/07/24 15:46:48

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/24 :  15:44:02  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Jag förstår inte riktigt vad du menar (eller vill ha sagt) "lasselite" men stanna kvar, tycker om att läsa dina sakliga inlägg.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  15:55:20  Show Profile Send lasselite a Private Message
citat från Pac:
quote:
det handlar om ett vägskäl för HiFiForum.nu.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
HiFiForum.nu är ett mångfaldens forum för HiFi-entusiaster av HiFi-entusiaster. På HiFiForum.nu, erbjuds vi en chans att dela med oss till varandra på ett vänligt och respekfullt sätt. I och med att du hittat till oss så har du troligtvis redan en hel del erfarenheter runt HiFi och musik och har ett intresse som för länge sedan passerade "snabbköpshifi"-stadiet.
--------------------------------------------------------------------------------


Ovanstående är från vårat antagningsformulär och det kan vara rätt bra att fundera på vad det betyder.

Musikåtergivning täcker in ett väldigt brett område, vi har nischat oss emot High End och det som finns precis under High End. Vi som jobbar på HiFiForum.nu har fullt upp med att klara alla vinklingar och vrår på de nischer vi täcker idag så vi vill/kan inte bredda HiFiForum.nu emot nya nischer.

Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/24 :  17:39:02  Show Profile Send krippe a Private Message
"vi har nischat oss emot High End och det som finns precis under High End."

Stämmer väl inte alls, eller har jag missat något? Är det forumets målsättning att utvecklas på det sättet?
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/24 :  17:42:07  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Nä, det är ett lustigt statement. Jag har PM:at med Pac och blivit någorlunda klar i frågan.

lasselite:
Skitsamma? Det är ju kul att debattera.. strunta i moderatorerna och stanna kvar.
Nu förstår jag vad du menade.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/07/24 :  17:55:19  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Det handlar tydligen inte om att användarna ska ha utrusting som de själva är nöjda med, det bör vara DYR elektronik för att man ska få räknas in som en "riktig" medlem som lyssnar på BRA elektronik.

Det är lite så jag förstår texten, rätta mig om jag har fel..
På nått sätt vill man skrämma bort de som har lite billigare "snabbköps" grejjer, tydligen lyckas ni också iom att en tråd startas om ämnet, jag tycker det är väldigt tråkigt, men har man den mantaliteten här så har jag inget för att stanna mer än en sekund i onödan.

Misstolka inte mitt inlägg nu och kom med en massa påhopp !

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  17:59:58  Show Profile Send lasselite a Private Message
Prix så känner jag oxå just nu för "mångfaldens" forum, Dazzin. Vi får väl hoppas på ett klargörande. Offentligt.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:07:22  Show Profile Send krippe a Private Message
Gerhard, vad fick du för svar?

Kanske HiEndForum är ett bättre namn isåfall. HiFi är väl en kvalitetsnorm som till och med gamla kassettdäck klarar att uppfylla? Varför skulle då inte MP3 kunna vara HiFi?
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:30:35  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
krippe:
Jag kan publicera PM:en om jag får för "Pac", får jag?

Håller förövrigt med dig till 100%, att inte ha rumsakustiska åtgärder är super-low-fi, det är ju inga problem...
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:31:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Intressant topic faktiskt!

Tycker själv att det ibland blir lite för elitistiskt på forumet.

Jag tycker att ett forum skall handla om MÅNGFALD vilket för mig är ett diskussionsforum baserat på subjektiva och objektiva erfarenheter av HIFI och utrustning i alla dess former.

Tycker inte riktigt att slipstenen kan dras vid MP3 och en CD-skiva med okomprimerad musik. Inte heller vid hur mycket utrustning kostar faktiskt.

Nåja, just my point!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:32:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lasselite,

HiFIForum.nu har alltid handlat om välljud och så mycket det går av den varan! Samt att alla som delar den tanken är välkommen att vara med oavsett vad som står i HiFi-racken hemma. Vi kommer att bibehålla den inriktningen.

Mitt sätt att uttrycka "Snabbköps-hifi" handlar inte om pengarna, det är ett sätt att beskriva att man är entusiast och väljer sin utrustning med omsorg och nogrannhet. Att man lägger mycket tid och energi på att hitta just den komponenten som man vill ha och inte att man går in och köper något som om det vore en stapel vara i ett snabbköp, tex mjöl eller mjölk.

Men, precis som du påpekar är det svårt att uttrycka detta. Jag tar tacksamt emot förslag på bättre skrivningar via mail eller PM.

Om Ni har andra frågor ang. forumet och vart vi är på väg eller vad som helst som Ni vill ta med mig så ta dem gärna över PM eller mail som Gerhard tex gjort. Denna typen av "lynchnings-trådar" är inte så där jätteroliga och vi har regler emot dem...

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:39:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Snacka om att LETA saker som man kan vrida till.

Hur kan jag då ha blivit moderator med en DVD spelare för 3000:- som källa.
Lägg ner det där.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:44:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det handlar absolut inte om någon lynchning, utan om att definera vart mångfaldens forum är på väg.

"Musikåtergivning täcker in ett väldigt brett område, vi har nischat oss emot High End och det som finns precis under High End"

Jag är inte ens i närheten av high end, enligt min definition av begreppet. Trodde det var timbres nisch.

Jag får inte mångfald och nisch att gå ihop här riktigt.
Go to Top of Page

uffe2
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:49:20  Show Profile Send uffe2 a Private Message
quote:
Men, precis som du påpekar är det svårt att uttrycka detta. Jag tar tacksamt emot förslag på bättre skrivningar via mail eller PM.


Jag är ny här så min åsikt lär väl inte väga så tungt men jag tycker inte det behöver skrivas ut något om "snabbköps-hifi" överhuvudtaget. Om man tar sig tid att hitta hit och sedan skriva ett inlägg så är man förmodligen långt över den nivån redan (dvs har ett visst intresse av ljud). Hur jag visste att hififorum.nu fanns vet jag inte riktigt men jag kände på mig att det var ett ställe fyllt av människor som kan MYCKET, ett antagande som stämmer med råge. Jag kom hit och frågade om råd om en lite billigare anläggning utan att folk verkade upprörda. Utan att ens ha en tanke på det innan jag hittade detta forum bygger jag nu HFLS-1 tack vare den uppmuntran jag fick i DIY-delen. Visserligen har jag inte kommit så långt än men det är löjligt vad glad man kan bli endast av att lyckas fräsa en cirkel i en träbit.

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig när man diskuterar att stänga ute personer med mindre pengar.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:54:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lasselite,

då tar vi den också...

Med "High End och precis där under" försöker jag åskådliggöra ett ljudideal och att man gör mycket för att åstadkomma det. Jag förstår nu att det var klumpigt skrivet för återigen menar jag ljudet och inte prylarna.

Men samma sak igen, kom gärna med förslag på bättre skrivningar via PM eller mail.

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:54:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Forumet borde väl vara till för dem som är intresserade av HiFi och vad som kan göras för en viss summa pengar, hur stor summan är har inte så stor betydelse bara intresset finns.

Jag har den senaste tiden blivit alltmer irriterad på en besserwisser-attityd som finns hos några som uppenbarligen inte är särskilt intresserade och ständigt förtalar dem som försöker tillföra synpunkter på vad de tycker sig höra. Man behöver inte tro på allt vad som skrivs men sluta trakassera dem som faktiskt tar sig tid att skriva om egna synpunkter och erfarenheter.

Vi behöver inte en mängd inlägg som bara talar om att de som skriver är idioter eftersom de hör sådant som någon påstår inte är hörbart.

SKÄRPNING!!
Go to Top of Page

jokkon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/07/24 :  18:57:20  Show Profile  Visit jokkon's Homepage Send jokkon a Private Message
Ja, vad ska man skriva här dårå..

Handlar det inte helt och hållet om att forumet ska innehålla information om de högre lagren av HIFI, men att det inte finns några krav på vem som ska vara aktiv på forumet?

Fan att ni orkar hålla på med dessa "utredande undersökningar om vart forumet är påväg"... ;)

Hare så roligt!

Mvh Jocke

DnB for dance, Zappa for life!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/24 :  19:38:35  Show Profile Send Mahler a Private Message
MatsT en eloge!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  20:47:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
Bra!

Pac har gjort en tabbe å d e fortfarande intresset å inte priset på prylarna, lr vart man köpt dom som e d viktiga.

Då tycker jag vi stänger butiken.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/24 :  20:49:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Uffe2 skrev:
quote:
Utan att ens ha en tanke på det innan jag hittade detta forum bygger jag nu HFLS-1 tack vare den uppmuntran jag fick i DIY-delen. Visserligen har jag inte kommit så långt än men det är löjligt vad glad man kan bli endast av att lyckas fräsa en cirkel i en träbit.


Det inlägget gör mig väldigt lycklig. Uppenbarligen har vi lyckats med det vi vill!
Jag känner att det är värt slitet med forumet när man får läsa sådant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/24 :  21:22:06  Show Profile Send lasselite a Private Message
Precis Bernt, å d vore syd å nischa sig till en klubb för inbördes beundran.

Nu e d tack å lov inte så! D va bara grodor på tangentbordet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/24 :  21:28:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pac, dags för ett DIY-reportage snart kanske?

Senaste nytt från Pac´s källare

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/25 :  00:19:26  Show Profile Send lasselite a Private Message
18 inlägg å 2 sidor. + text som försvann från mitt förstainlägg. Jag vill minnas att det slutade med:, faktiskt.
Men jag börjar väl bli senil på gamla dar
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/25 :  12:31:41  Show Profile Send sampix a Private Message
Lasselite> Nu gräver du väl lite väl djupt i paragraferna. Du förstår nog vad texten betyder... Tror allt du kan stanna här med gott samvete

quote:
Jag har den senaste tiden blivit alltmer irriterad på en besserwisser-attityd som finns hos några som uppenbarligen inte är särskilt intresserade och ständigt förtalar dem som försöker tillföra synpunkter på vad de tycker sig höra. Man behöver inte tro på allt vad som skrivs men sluta trakassera dem som faktiskt tar sig tid att skriva om egna synpunkter och erfarenheter.



Mycket bra skrivet!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000