HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad skall man ha för hifi i bilen ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:00:32  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Allt eftersom intresset för hifi ökar så vill jag nu ha bra ljud i bilen också.
Behöver inte vara något extremt dunka dunka.
Väljud prioriteras ! (om det nu går att få det i en bil?)
Nu till frågan ! kan någon rekomendera vad man skall köpa ?
Bör inte kosta mer än max 10 papp.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:04:23  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Det enklaste är nog att åka till en butik och be dem bedömma utifrån din bil.
Glöm stora element om du inte ska spela tokhögt.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/23 :  15:20:31  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Allt eftersom intresset för hifi ökar så vill jag nu ha bra ljud i bilen också.
Behöver inte vara något extremt dunka dunka.
Väljud prioriteras ! (om det nu går att få det i en bil?)
Nu till frågan ! kan någon rekomendera vad man skall köpa ?
Bör inte kosta mer än max 10 papp.
Nummer 1 att göra är att riva ur alla orginalhögtalare och byta ut högtalarkablarna. Till och med i lite lyxigare bilar sitter det skithögtalare, ofta bredbandkoner utan delningsfilter. Högtalarkablarna är sällan så tjocka som 0.7mm²

Nummer 2 torde vara att lägga in asfaltmatta i dörrarna. Helst både mot plåten, men viktigast mot inredningen. Kan du inte lägga in en hatthylla av MDF bör du överväga asfaltmatta där med.

Nummer 3 En bra EQ.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/07/23 :  19:19:34  Show Profile Send big-olle a Private Message
Hifikit har ett par olika SEAS alternativ.
Sen vet jag att Focal tex har "car-fi". Men det blir kanske lite dyrt.

Som tidigare blev sagt, inte för stora saker. Bättre kvalitet än kvantitet eligt mig.

Som radio/CD har McIntoch den coolaste av alla med analoga mätare precis som på deras steg. Den analoga mätare kan köpas separat och kopplas till befintlig stereo - glädjer mer ögat än örat kanske.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/23 :  20:41:37  Show Profile Send Nitram a Private Message
Som det stod ovan... låt någon butik sätta ihop en uppsättning åt dig, borde kunna få ett hyffsat paketpris...

Sen beror det ju förståss på hur mycket energi du tänkt lägga ner på bygget... men se till att få diskant och mellanregister monterat högt... helst på instrumentpanelen...

Finns ju massor av utbyteshgt. om du bara vill byta... annars gör man som jag... dvs river ur precis hela inredningen för att kunna dämpa, dra kablarna rätt, bygga och placera allt precis som jag ville ha det

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/07/23 :  22:53:56  Show Profile Send Allison One a Private Message
Akta dig för att ha bra saker i bilen synligt!
Det går jättefort att bli av med dem och har du otur så slår de sönder en sidoruta och klipper sönder hela instrumentpanelen med en plåtsax för att komma åt sakerna.
Jag nöjer mig med orginalstereon fast den bästa de levererar, det låter inte så bra (Saab) men ingen snor den, då den inte funkar i någon annan bil.
Tyvärr är orginalstereon onödigt dyr i förhållande till vad man får!
Men man vill ju slippa inbrott i bilen så....

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/24 :  00:32:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Allison One har rätt. Försök att undvika synliga saker. I min bil behöll jag orginal-gallren ovanför högtalarna i hatthyllan till exempel. Blev tvungen att klippa lite på undersidan för att få det att sitta bra.

Satsa inte för mycket av pengarna på extraordinära CD-spelare eller förstärkare, bilen kommer ändå alltid att väsnas så mycket att man inte kommer att märka av om man har ett slutsteg som har 0.001% dist eller 0.01%. Själva akustiken: högtalarnas placering kan ju knappast ändra som i vardagsrummet/lyssningsrummet. Det man kan göra är att kompensera med en bra högtalare och EQ.

Vad har du för bil?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/07/24 :  00:37:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Allison One, jag glömde en sak om SAABen...
När jag snackade med en kille på bilradiolagret om ljud i nya bilar, berättade han att han hade sett att även SAABs värsting-stereo hade sunkiga bredbandskoner i sina högtalare. Mitt tips är att dubbelkolla... Det kan göra enorm skillnad på ljudet.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/24 :  10:15:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Eftersom jag byter bil ungefär en gång per år så vill jag nog inte lägga ner alldeles för mycket jobb.
Gaffa: rattar en MB.
Hade tänkt att sätta något på instrumentbrädan som någon tipsade om, samt kanske "lådor" i hatthyllan därbak,just för enkelheten skull, men det kanske inte blir något bra med lådhögtalare i en bil ?
fnv sitter det en gammal pioneer deh-435 och spelar på orginalhögtalarna, och det låter inget vidare.
Överväger att åka till någon som säljer bilstereos och få tips och råd om vad som behövs.
Tack alla för era synpunkter och råd !



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/07/24 :  10:25:17  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
MB har 4tum på panelen va? Hur ser dörrarna ut?
Sedan? Kombi?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/24 :  11:07:46  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jensevik: Japp 4-tummare sitter det i panelen, och det är sedan modellen.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/07/24 :  11:21:22  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
6tum i dörr?
I så fall blir mitt föslag:
CD ca:3000:-
Schyst 3vägskit ca:3000:-
Stärkare ca:3000:-
Kabel ca:1000:-

Då hamnar vi på ca 10000:-

Sen kan man komplettera med en sub om man tycket det behövs, men man ska nog se till att ha ett vettigt framststem först.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/24 :  11:32:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jensevik: hade inte du en polare som sysslar med billjud ? eller har jag fattat fel ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/07/24 :  11:41:49  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Jag har många polare som pysslar med billjud. Vi är ett tävlingsteam i Kristinehamn. Tyvärr är inte så många aktiva just nu. Roger som var med på strandgården och har butik här i stan borde du tala med om du har vägarna förbi. Han kan rekomendera bra prylar. Du når PR Ljud & Tele på 0550-39797

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/07/24 :  12:02:17  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har hållit på en del med bilstereo. Jag tycker man vinner förvånansvärt lite på att köpa fina högtalare, slutsteg, huvudenheter mm om man inte även gör ganska stora och målmedvetna ingrepp i bilen. Det är nästan bättre att lägga pengarna/energin på själva installationen om det är bra ljud man är ute efter och köpa mer standardmässiga komponenter. Classic-serien av högtalare från DLS och de enklaste pioneer huvudenheterna har jag bra erfarenheter av.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/07/24 :  12:16:15  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Stämmer! Men mercan tror jag har förutsättningar för att kunna låta om man bara ser till att skruva fast grejerna ordentligt. Bilen är bra rent aukustiskt och har bra orginaluttag för högtalare. Slarv med montering är dock alltid att slänga mycket pengar i sjön.

Ett fabrikat jag vill förespråka är Impact. Låter riktigt bra och har ett vettigt pris. Har blivigt väldigt vanlig i tävlingsbilar.


"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/24 :  13:21:19  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej, jag har sålt bilstereo i ett tidigare liv och anser att det är oerhört dyrt att få bra ljud i bilen, varför jag nöjer mig med orginalgrejerna nu förtiden. Men om man absolut vill, tycker jag att man ska satsa på en huvudenhet med inbyggda elektroniska delningsfilter och tidskompensering och sedan en förstärkare till varje högtalarpar. Samt nya högtalare såklart. Tipset om att dämpa kaross och annat är också riktigt. Men även på begagnatmarknaden blir detta en dyr lösning med många!! timmars jobb. Byter man orginalhögtalarna till bättre och kopplar in slutsteg får man ett lyft men inte hifi, enligt mig. Varning för subwoofer, detta kräver extra mycket tänk i en bil där resonanser och stående vågor lätt blir problem. Senast jag intresserade mig skulle baslådan isoleras från bilen med någon form av SD-kuddar. Kolla nätet om det finns info om basljudbygge i bil! EQ är också ett hett tips eftersom bilen är knepig ur akustisk synvinkel.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/07/24 :  15:41:19  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Visst blir det dyrt om man jämför med hemhifi. Min hemanlägning för ca 10000 slår bilstereom jag hadde för 30 på alla punkter utom suben.
För 10 lök får man en helt OK bilstereo men visst, hifi är det väl inte riktigt. Huvudenhet med tidskomp och filter är inte fel men då blir det dyrt eller ger avkall på ljudkvaliten. Behöver man inte absolut få till en korekt ljudbild så är det inte riktigt nödvändigt. Aktiva filter finns inbyggt i många fyrkanalsslutsteg. Håller verkligen med om att man bör ta det lugnt med sub. Det kan va väldigt marit att få till och blir aldrig bra om man inte har en bra anläggning för övrigt.

Gillar du musik ,åker mycket bil och har 10 loppor över är det inget att snacka om. Skaffa bilstereo!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/07/24 :  16:36:58  Show Profile Send Roq a Private Message
reeltoreel: Jag letade en bilstereo med bra ljud för ett tag sen. Jag fastnade till slut för den stilrena Pioneer DEH-P77MP där man lagt mest tonvikt att få ett så bra ljud som möjligt och sparat in på "lull-lullet". Har MOSFET 50 och DAC från Burr Brown. Jag är mycket nöjd med ljudet!
http://www.pioneer.se/se/product_detail.jsp?product_id=3176&taxonomy_id=25-121
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/07/25 :  00:09:54  Show Profile Send Peter J a Private Message
Är ni intresserad av seriös bilhifi så kan ni ta er till Barkaby den 8/8. Då är det en billjudstävling där tillsammans med andra fräna bilar. Jag skall då dit och tävla med min gamla Saab. Bas och mellanregister är gummiupphängt samt jag använder Chord kablar från Lasses Hifi, Rumor och Odyssey högtalarkabel samt för tillfället Chameleon Silver Plus signalkabel. Dessa skall nog bytas ut mot Anthem kablar istället. Dessa funkar ytterligare något bättre. Självklart så är delar av kupèn dämpad. Jag använder för övrigt ett 6"kit samt en 10"bas. Det är allt!

Javisst ja! Peter Jansson heter jag och tävlar i Proffs klass.

ha det
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/07/25 :  00:37:45  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
Hej!

Om du funderar över basen så skulle jag vilja föreslå Focal.
Focal har (iaf haft, nu med tanke på att dom kanske slutar sälja element) riktigt fina 5,25or som funkar riktigt fint som bas. har en kompis som kör med 3 st Focal 5W 4211 under instrumentpanelen. Dom går kanske inte så djupt i frekvens men å andra sidan så kan man ju aldrig få till djupbasen i en bil då det är för litet utrymme. Dom låter iaf riktigt snärtigt och fint om man inte ska "tokdunka".

MVH :)
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/25 :  02:38:05  Show Profile Send JonasV a Private Message
När jag skulle till att skaffa min första bil för några månader sedan så hade jag blivit avskräckt av att se farsan leta bland millimeterstora knapparna på sin bilstereo.
Som en skänk från ovan damp det ner 2000:- extra i lönechecken så jag hade råd att beställa en högklassig stereo som förhoppningsvis skulle befria oss från samma problem
Valde JVC KD-LHX502 som fullmatad med funktioner fortfarande är en barnlek att sköta.
Tack vare LCD-Touchpanelen så ryms allt man kan tänka sig blott ett fåtal tryck iväg, den har till och med röstbekräftelse
Den kommer ihåg på sekunden var man senast spelade på skivorna och klarar MP3 samt WMA. En mycket avancerad digital radio gör att man alltid får bästa återgivning för den signal som finns.
Allt är integrerat i ETT chips!
Min blinda fru som inte kan se Touchpanelen använder istället den enkla lilla fjärren.
Med följer ett program till datorn för att konvertera och lägga in animationer och bilder i bilstereon, har själv lagt en bild på våran bil, enkelt bara man ser till att "avsluta" skivorna man bränner.
Man kan också använda detta för visa bilder på artisterna när man spelar MP3.

Priset för JVC KD-LHX502 hos BRL är ca. 4600:- kronor.



Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/07/25 :  09:58:36  Show Profile Send dali a Private Message
Byter du bil varje år och kan tänka dig en Volvo så rekommenderar jag en provlyssning av deras större stereopaket. Har haft en V70 med "Premium Sound"-paketet och det lät riktigt trevligt, om än med en del brus i tysta partier.

BMW har också rätt bra ljud, deras harman/kardon-paket lyfter ljudet en hel del - inte den urkopplingsbara rumseffekten, men högtalare och förstärkare. CD-växlaren som monteras från fabrik är en Alpine med BMW-logga på (var det på mina två E46 i alla fall).

Audis större stereopaket har jag inte hört, namnet Bose avskräcker lite ... men man ska väl inte döma på förhand, det kanske är bättre än man tror.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

Edited by - dali on 2004/07/25 09:59:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000