HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AAC+ för Windows
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/14 :  00:23:38  Show Profile Send JonasV a Private Message
Eftersom jag är en datanörd som fastnat i Hifiträsket tänkte jag tipsa om det senaste i ljudformat för era PC-burkar.

Jag har följt MPEG4(AAC) enda sedan Quartex dagar.
Då funka det inte så bra men sedan dess har mycket hänt!
Pga. brist på Encoders/Decoders har jag fått nöja mig med Freeware AAC(FAAC) och liknande men tack vare att Ahead Nero annamat den nya tekniken så har möjligheterna ökat för var och en att prova.

Svenska (Vad trodde ni) Coding Technologies har utvecklat en tecknik som hetter SBR(Spectrum Band Replication) som ni kanske hört om på radio som gör att man kan återskapa mycket av det som försvinner vid låga bitrates.
Så istället för det vanliga 96 - 160KBps som används hos MP3 så klarar du dig med 24 - 48Kbps.

Jag kodade 54 låtar (vilket gick väldigt fort) med Nero 6.
Inställningarna var 32Kbps HE PNS.
HE betyder High Efficiency vilket krävs för kompatibilitet med AAC+.
PNS är en funktion för att substituera brus i musiken, jag måste testa den för jag hade problem med den i FAAC förut.

Först testade jag att spela upp resultatet i Winamp 5 vilket lyckades, men det märktes att trots att systemet tydligen är bakåtkompatibelt så har den inte stöd för SBR, suck.
Efter att nappat på ett tips om spelaren Foobar2000 så hämtades den och ett nytt försök gjordes.
Vilken överraskning jag fick!
Det är det här jag väntat på, människan är ett geni!
Genast så kryllade musiken av detaljer, atmosfär och högre toner.
Gospel remixes gick rätt smärtfritt att spela igenom.
När jag dock kom till mina Skinny Puppy samplingar som består av mera komplexa stycken avslöjades en svaghet jag inte uppmärksammat förut, den saknades LIV i inspelningarna, den griper inte tag om hjärtat som att den var på Valium.

Men om man är så funtad att man absolut måste ha 45 album på en disc så rekommenderas AAC+ till er!
Men tänk så här, nu kan vi få CD-kvalitet i nallen

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/16 :  14:52:32  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag noterar att låten The chamber med knivarna som dras mot varandra i skivan The dragon experience INTE låter trovärdiga.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/24 :  12:26:00  Show Profile Send JonasV a Private Message
Kan rapportera att Realplayer 10 också har fullt stöd för AAC+ vilket jag läst om men först för någon dag sedan haft chans att prova.
Som betalande ägare till programmet så vill man ju dra nytta av utvecklingen eller hur?

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

ypolt
Member

91 Posts

Posted - 2004/07/24 :  13:56:42  Show Profile Send ypolt a Private Message
Borde inte iTunes också ha stöd för AAC+ ? Med tanke på att alla låter i
iTunes Music Store är av .aac-format.
Dessutom är iTunes en extremt mycket härligare spelare än något som någonsin
kommit till PC.. Enligt mig iaf :)

Men, du vet säkert bättre än jag om aac+ är något special som apple inte
viljat anamma.

Frågar man inget så får man ingenting veta.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/24 :  14:17:45  Show Profile Send JonasV a Private Message
iTunes får säkert också stöd för detta format eftersom det mer är en extension av AAC men man får tänka att det fortfarande är så nytt att Coding Technologies just har börjat med licensieringen.
Sitter nu och lyssnar på AAC+ och tycker det är fanstasiskt vilken behållning man får av lyssningen trots att det är i ynka 32kbps.


Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2004/07/24 :  16:47:49  Show Profile Send Rhino a Private Message
Har du prövat högre bitrates också? 32 kbps Låter så lite eftersom jag är van vid mp3s utrymmensslukande komprimering men det är ju ljudet som räknas.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/25 :  02:09:36  Show Profile Send JonasV a Private Message
Dom rekommenderar 24 - 48kbps och när vetenskapsradion tog upp AAC+ det så testade dom med 24kbps; jag prövade helt enkelt en medelväg.
Det står en ju fritt att välja högre bitrates och som jag skrev så lät knivarna i låten "the chamber" inte verkliga.
Så i framtiden kör jag nog säkert med högre bitrate.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/07/25 :  03:34:10  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag har tagit del av medlemmarnas syn på komprimering och vill belysa min syn på saken.

För mig är det en fascinerande vetenskap som kan avslöja musikens eller ljudens innersta samspel mer en bara en "förstörande" teknik!
Om man vill uppnå större komprimering så krävs det också större insikt i ljudens och musikens uppbyggnad vilket i framtiden kan innebära vägar till större "Fidelitet".
Komprimering är här för att stanna men kan vi göra det på ett sätt som lämnar musiken opåverkad, det ser jag som ett mål
Och som ni ser av mina tidigare inlägg är AAC+ ett steg i rätt riktning men når inte enda fram.
En ytterligare artefakt som jag upptäckt är "dropouts".

Pga. min syn på komprimering visste jag inte att jag var fel ute så ni får väl ta denna tråd dit ni vill, jag har iallafall fått mitt sagt.
Och komprimeringen kommmer vi inte att slippa, ni har väll hört talas om bandbredd och dynamik?
MVH Jonas Viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000