HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mottagningsproblem med FM radio via ST-2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:30:18  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag har länge gått och retat mig på bakgrundsbruset när jag lyssnat på FM-radio.
Med 2 mil från Helsingborg där närmaste radiomast sänder och med signal som hämtas från kabeltvuttaget, var förväntningarna inte stora när jag bytte ut min gamla Pioneertuner till en Perreaux TU6 tuner.
Bättre ljudbild men ack, brus kvar.

Nåväl, åkte till Elfa i Malmö och köpte en St-2 antenn från Magnum Dynalab, som fått mycket god kritik världen över. Antennen är gjord för både ute och inomhusbruk men oavsett var jag sätter den låter det sämre än via kabeltvuttaget.
Monterar jag den ute på den sidan av huset(4m upp) som vätter mot radiosändaren får jag brusfri P3 och P4 men Rix/Stella/närradio blir outhärdiga. Innomhus blir det tvärt om.

Någon som använder denna antenn och kan dela med sig med råd eller tips hur jag skall lösa problemet ?

-Tacksam för svar !

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:39:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Har använt den med mycket gott resultat, med deras egna mottagare, men även direkt till en Tivoli och det fungerar hur bra som helst ?!?!

Vet du om du har dålig radiomottagning överlag där du bor ?? För kabelmottagningen kommer ju inte från ditt hus menar jag...

/Martin
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:14:06  Show Profile Send Niclas a Private Message
Radio/TV-signal tas ner via mast/parabol i området och kvaliteten är väl god överlag. Transistorradion i köket tar iaf. in alla stationer utan extern antenn.
Det finns kanske nå´t enkelt sätt att mäta upp signalstyrkan ?

Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:12:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Förmodligen så tar den helt enkelt upp närradiokanalerna FÖR bra så du får överstyrning, det är ganska vanligt på sådana kanaler...

Magnum Dynalab har en produkt som heter "Sleuth" som förstärker/dämpar kanaler och som är riktigt bra.. Men den kostar iof ett antal tusen...

Det finns mätare för signalstyrka och det borde faktiskt ELFA ha tycker jag...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:03:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
Förr kom SR och mätte upp ifall man hade problem...men servicen har väl upphört i takt med att skattepengar flyttar ut...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:12:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Om det nu skulle vara överstyrd signal (vilket jag betvivlar) så finns det dämpsatser att köpa
på någon antennfirma för en spottstyver.
Även justerbara finns och är inte så dyra.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:27:01  Show Profile Send Niclas a Private Message
Semestern är nu över så på måndag tar jag med en rulle RG59 hem från jobbet och laborerar med placeringen av antennen.
Tycker bara att det är märkligt att det inte går att få till det.

F.ö när jag har hyfsad signal och sedan flyttar mig nå´n decimeter så tystnar det helt. Skall det vara så ?

Mvh från en okunnig men vetgirig
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/22 :  17:36:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kan det vara så att du bor mitt i en sk radioskugga ?
Då kan det vara en "reflex" som du får in på din antenn.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/22 :  21:46:11  Show Profile Send Niclas a Private Message
Kanske det ? Jag bor i ett område som ligger lite lägre än sändaren.

Min granne pysslar lite med kabelförreningens antenner så jag kanske kan låna ett mätinstrument till helgen.
Han tror att lösningen heter höjd.
Lite surt om det blir bäst på vinden för då kunde jag köpt en traditionell jätteantenn för en fjärdedel av ST-2´ns pris.

Edited by - Niclas on 2004/07/22 21:47:46
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/23 :  00:28:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
En traditionell jätteantenn har bättre mottagning än ST-2, under förutsättning att den är avsedd för radio. Det kan behövas en antennförstärkare om nedledningen är lång. ST-2 är främst avsedd för situationer när man inte kan sätta upp en takantenn eller när man vill ha en snabb och enkel lösning.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/23 :  08:09:52  Show Profile Send Niclas a Private Message
Anders, gäller detta även om "jätteantennen" sitter inne på vinden ? Det blir kanske 20-25 meter nedledning av RG59.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/23 :  12:30:58  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det blir antagligen bättre med en jätteantenn på vinden, men det är litet gissning. Beror också på takmaterial, metall är nog inte så bra.

Antennerna har en specad förstärkning. Det är ca 0 db för en ST-2 medan takantenner har en förstärkning på t.ex. 6 dB och även högre med med många element. Ju högre förstärkning desto mer riktverkan, alltså bara mottagning i viss riktning. Om det skall bli maximalt skall man ha en motor så man kan rotera antennen beroende på sändarstation. Men om det bara är en sändare (eller snarare riktning)man är intresserad av så är det inget problem.

Med 20 - 25 m nedledning är det nog bäst med en antennförstärkare som ansluts i närheten av antennen.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/24 :  19:51:13  Show Profile Send Niclas a Private Message
Mitt tak består av vanliga tegelpannor så det borde väl funka ?
Jag har iaf gett upp med st-2 antennen. Kan jag inte ha den inom dom 7 meterna koaxkabel som medföljde så säljer jag den igen & skaffar jätteantennen vi pratade om.

Någon som är sugen att köpa st-2an ? Köpte den i torsdags så kvitto, garanti & förpackni9ng finns kvar. Jag har dock klippt den ena f-kontakten & ersatt den med en exlusiv PAL-kontakt för tuners.

Tack för all feedback & råd.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/07/25 :  13:03:21  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Antenner är snårigt eftersom signalstyrkan beror på avstånd från sändare men också påverkas av höjd och lokala förhållanden som kan ge reflektioner. Det är svårt att veta hur stark antenn man behöver. Om det räcker med en vanlig med ett par element eller en större. Du vill ju inte bara ha en vanlig standardmottagning utan en hög signalnivå så att bruset från tunern blir lägsta möjliga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000