Author |
Topic |
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 09:24:23
|
Skummade igenom tråden. Otroligt vad folk kan snacka skit om ett par högtalare som de ej lyssnat på.
Jag har hört pip, dessa högtalare är otroligt prisvärda. Tyvärr ingen fröjd för ögat direkt. Är man ute efter pris/prestanda så är det nog ingen högtalare som slår pip. Har lyssnat på högtalare som är mycket, mycket dyrare som inte är i närheten av så ärlig musikåtergivning. |
Edited by - Gerhard46 on 2004/07/14 09:25:00 |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 09:37:33
|
Undrar om nån hört piP i rum som inte är lika dämpade som Öhmans? Är piP kanske extra känslig för elaka rum (om nu högtalare kan va det?)? Hur placerar man dem bäst? Mot bakvägg, javisst, men Öhman hade dom ju på en helt vanlig bänk (något sviktande under alla prylar och all bråte - som allt annat i rummet) och det lät ju, om man säger.
/en john som är lite sugen på ett par och som samtidigt ska försöka räkna in övrig möblering |
Hörlursfrilla! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 09:40:05
|
Skärpning Gerhard. Vem har snackat skit om dem ? Det är väl bara säljande inlägg i denna tråd...
Jag har inte lyssnat på dem så jag vet inte nåt om de, men en tanke som slår mig är om de är SÅ otroligt bra som alla säger. Varför har inte fler folk dessa högtalare ?! Jag menar,de kostar 4000:- och spöar 100k högtalare... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 09:42:03
|
Högtalarna är ju inte konstruerade för stökiga, varken dämpade eller speciella rum.. Nära en bakvägg, där får alla sorts högtalare stöd i lågbasen.
helst med ett par separata basmoduler, då blir det riktigt bra. Saken är den, att man får sig ett riktigt fint system under 10 000:- ett par Pip, samt två 10" w104 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 09:50:18
|
NN: Tackar för infon! Varför jag undrar är för att de högtalare jag har nu var betydligt mer kinkiga än mina tidigare vad gäller placering. Däremot presterar de mångfallt bättre rätt uppställda. Och det Öhmanska krypinnet har ju en... ehm, lite speciell inrednigsarkitektur, för att uttrycka sig försiktigt, och att piP lät mkt bra just där säger kanske inte så mycket om hur de funkar i "vanliga" rum (där det bor "folk" ).
Prislistan är lite krånglig (tycker jag), vet nån om man kan få fanerade högtalare i monteringssats (förutom de standardvarianter som verkar finnas?) och i så fall till vilket pris? Och vilken leveranstid?
Man kanske helt enkelt får slå en snigel till ino...
/undrar en john som nog kan tänka sig ett par piP och uppgradering så småningom med basmoduler |
Hörlursfrilla! |
Edited by - John on 2004/07/14 10:33:16 |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 10:24:23
|
Zalve:
Skärpning!? Har du något emot Ino Audio? Säljande tråd? Kom inte och läxa upp mig utan anledning bara för att du råkar ha gråa stjärnor istället för gula. Med skit menar jag att han i den forna tråden var ute efter andra medlemmars erfarenheter, inte massa lustiga uttalanden om sekter och dylikt! En anledning till att så få äger pip är nog mycket på grund av att högalarna inte marknadsförs. Det är lång kö, har hört något om ett år eller något i den stilen. Vore pip60, eller vad de kallas, inte så fula enligt min åsikt så skulle jag köpa ett par och sitta nöjd resten av mitt liv. Fast jag gillar snygga apparater och lådor så de går tyvärr bort.
Edit Onödigt tjafs. |
Edited by - Gerhard46 on 2004/07/14 10:39:03 |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 10:27:51
|
Jag har redovisat mina erfarenheter om den produkten "rowa" frågade efter, det räcker för mig.
rowa: Jag hoppas det blir ett par. Högtalarna är makalöst bra. |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 10:43:49
|
Om de är så bra som det sägs, är det ju synd att de inte markadsförs mer och produceras i större antal. Finns de att lyssna på i Göteborg? |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 10:53:35
|
Lyssningsrummet hos Ino, är ju ganska fyrkantigt, och högtalarna står lita av.. efter långväggen, vilken kan bidra till lite mer basåtergivning.
pip stärkcer sig ganska lågt ner i frekvens, men det är inga övernaturliga högtalare, i vissa rum kan dessa låta lika basfattiga som många andra högtalare, beroende på rummets akustiska egenskaper samt placering av högtalarna.
pip verkar finnas helatiden som lagervara, däremot pi60s och många andra modeller är "väntevaror"
Ino är ju ingen heltidssysselsättning, Ingvar jobbar ju på ett vanligt 8-17 arbete..
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:18:05
|
Varför inte fler har denna högtalare undras det. Det finns nog flera anledningar men jag tror ingen har att göra med ljudet från dem. piP är, med tanke på ljudet, en mycket kompetent högtalare.
Ingvar har, förrutom obehandlade som jag köpte, även piP i klarlackad bok och svart ask i lager. Man får sätta ihop dem själv men det är inte särskilt svårt. Allt medföljer och monteringen tar en kväll eller så.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:49:26
|
Gerhard: Jag undrade vad NÅN hade skrivit emot piP i denna tråd. Iom att det inte FANNS NÅGOT inlägg som var negativt för piP så tyckte jag att du la en ONÖDIG kommentar.
Att jag råkar ha gråa ***** stället för blå **, har INGENTING med saken att göra. Så länge jag inte har hört piP så har jag ingenting emot eller för dem. Dock kan man ju få undra. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:51:07
|
Zalve: Det får du göra. Nog om det, vi ska inte förstöra den här tråden också. |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:52:58
|
quote: Prislistan är lite krånglig (tycker jag), vet nån om man kan få fanerade högtalare i monteringssats (förutom de standardvarianter som verkar finnas?) och i så fall till vilket pris? Och vilken leveranstid?
Det är inga problem att få piP:arna med valfritt fanér ur Inos urval. Pristillägget är som för en färdig högtalare även om du monterar själv och räknas fram genom att multiplicera fanérpriset med piP-konstanten (vill minnas att den var 0,7).
Dock, om du vill ha dem fanérade i nåt som inte finns hemma, går det genom snickaren och du får vänta som alla andra. Dock kan man ju alltid köpa ett par som finns hemma och använda medan man väntar på det "riktiga" paret! |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:53:12
|
gromit: Det värsta är att om man inte har någon bekant som äger ett par så blir det till att åka till huvudstaden. Synd, men jag förstår. Iden med Ino Audios produkter är att man ska ha möjlighet att köpa en "referenshögtalare" för s.k. småpengar (priset ligger strax under 4000kr utan finish om jag minns rätt). |
Edited by - Gerhard46 on 2004/07/14 11:54:21 |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 11:54:01
|
"Jag har inte lyssnat på dem så jag vet inte nåt om de, men en tanke som slår mig är om de är SÅ otroligt bra som alla säger. Varför har inte fler folk dessa högtalare ?! Jag menar,de kostar 4000:- och spöar 100k högtalare..."
De som lyssnar på dem blir vanligtvis djupt imponerade, känner inte till någon som inte blivit det. Varför fler inte har piP kanske bottnar i att många är ultra skeptiska mot att en så liten högtalare för 4000 kr kan vara en bättre återgivare än en monomental och lyxig högtalare i 40.000 kr klassen. För många går inte denna ekvation ihop alls, det blir kanske lite av en logisk kullerbytta. Eventuellt därför tar få (i alla fall långt färre än vad det skulle kunna vara) sig ens tid att lyssna på dessa mikroskopiska skapelser. Jag menar: vem skulle tro på att en kille som väger futtiga 27 kilo kan vara starkare än en man som väger in på 270 kg? Skulle man verkligen tro på det även om flera personer hävdade att så är fallet? Och skulle man ens bry sig om att få det verifierat?
Sedan kanske det finns en del folk som har hört piP men under förskräckliga förutsättningar (dålig kringutrustning, konstiga rum och/eller under besynnerliga uppställningar)och därmed avfärdat högtalarna som pure kattskit.
Utseendet på högtalare kan också givetvis ha betydelse valet man gör. piP ser ju inte så där jätte tuff, manlig och snygg ut (tycker jag alltså!). Det känns nog coolare för flera att exempelvis äga ett par JM lab Utopia Be Nova istället.
Man kan också fundera lite över att Öhman faktiskt inte gör någon egentlig reklam för sina högtalare. Hur många skulle ha ett par piP om dessa regelbundet gick att se i tidningar och annat? Vad skulle hända om inte leveranstiden vore så lång (för ett par färdigbyggda alltså) och högtalarna gick att köpa i vanlig hifibutik? Och hur många skulle köpa ett par om de kostade 40.000 kr istället?
Sedan har vi det där med smaken... piP är en mycket bra högtalare objektivt sett, men det finns ju alltid personer som till exempel föredrar svulstiga Cerwin Vega högtalare över allt annat. Själv tycker jag att de Ino Audio högtalare jag hört passar mitt klangideal närmast perfekt, varför jag själv äger ett par pi60! |
Edited by - Belindro on 2004/07/14 11:57:00 |
|
|
Style
Member
69 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 13:14:40
|
"Jag har inte lyssnat på dem så jag vet inte nåt om de, men en tanke som slår mig är om de är SÅ otroligt bra som alla säger. Varför har inte fler folk dessa högtalare ?! Jag menar,de kostar 4000:- och spöar 100k högtalare..."
förutom utseendet och att man får bygga ihop dem själv så bidrar nog följande - ingen marknadsföring överhuvudtaget, inte ens en websida med priser - bökiga att få tag i, finns endast att köpa direkt från Ino - om man inte känner nån som har en måste man åka hem till Ino för att provlyssna
Jag har hört dem och de låter mycket bra. Tycker dock de är för fula för att ha i mitt vardagsrum. |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 13:27:22
|
Det verkar svårt att hitta bilder, speciellt på piP (har bara hittat några) så det vore väldigt trevligt (och informativt!) om någon av er som har piP hade lust att fota lite och lägga upp här. Maila bilder till mig går ju också... Vore kul att se lite olika finishar.
Undrar också vad som är så fult med piP??? Ser väl ut som alla andra högtalare i den storleken? Inte så mycket detaljer (metall och dylikt), men träarbetet verkar väl ok?
/en john igen |
Hörlursfrilla! |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 13:39:54
|
Visserligen är ju skönhet något högst subjektivt, men jag förstår inte varför alla tycker piP är så fula. pi60, visst, det håller jag med om, men vad är det med piP som "förstör" utseendet? Två element och ett basreflexrör i en ganska ordinär låda. Inga problem tycker jag. |
Edited by - 10 on 2004/07/14 13:40:43 |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 13:49:43
|
Ja, problemet med att köpa dem är ju att de bara säljs av konstruktören. Att man heller inte får köpa när man är där på provlyssning gör ju inte det hela lättare. Han vill att man åker hem och funderar lite på saken innan man slår till.
För många blir nog detta lite för mycket och de väljer i stället en högtalare hos den vanlige handlaren. Där får man ju oftast handla om man vill...
För min del tycker jag inte det är så illa att behöva åka två gånger. De ljudliga kvaliteterna överväger vida det extra besväret.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 14:05:04
|
Det finns också alternativ för dem som vill jämföra småhögtalare (mätningar av NRC, från Soundstages hemsida):
Paradigm Reference Signature S2:
Paradigm Monitor 5:
Ascend Acoustics CBM-170
Energy Connoisseur C-3
Nu vet jag inte hur lätt det är att lyssna på dessa i Sverige, men dollarmässigt ligger de bra till i jämförelse med en färdig pIP (#8776;200-500 dollar).
Vad jag ville säga tidigare är att pIP nog inte är den enda högtalare som kan låta bra. Förr var det nog fler högtalare som mätte och lät dåligt, men idag har många högtalartillverkare faktiskt väldigt många väljudande små alster. |
|
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 15:04:49
|
Finns väll fler saker man kan mäta på än det dära.. Föresten är väll stereophiles mätnignar gjorda i ett ljudrum, dvs dämpat labb.. |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 15:09:25
|
Thomas,
skulle vara mycket intresant att se mätningar på spridningsförmåga, ljudtryckskapacitet och hur det ligger till med distorsionen på alla dessa högtalare du tar upp här. Ännu mer intressant skulle det fortstås vara att lyssna på dem. Frågan är om inte alla dessa högtalare låter lite tunt med tanke på att de faller av ganska mycket i djupbasen, men ed rumsförstärkning kanske det trots allt kan bli en bra klangbalans. Ascend Acoustics CBM-170 mäter ju för övrigt mycket linjärt mellan 80 och 20,000 Hz. Inom -+ 2,5 dB ser det ut att vara, men klarar nog de andra högtalarna av också.
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 15:23:10
|
NN,
jodå...spridning och dist bör man mäta på, som också är mkt viktigt. Dessa småttingar klarar sig utmärkt även där. Jag tror Ino pIP mäter likvärdigt. Den mätningen som visades tidigare på pIP visar ju att f responsen vid högre frekvenser är gjort inom ett kort fönster (eller kraftigt medelvärdesbildat för att jämna ut reflexer), dvs det "simulerar" ett ekofritt rum. pIP är säkert en bra högtalare, men färdig så kostar den en slant och alltså - jämför man priser och prestanda så är den inte unik i sin storleksklass.
Ascendhögtalare mäter ju fantastiskt rakt och skulle passa bra tillsammans med en sub, men har ingen "psykoaksutisk" dip vid 3-4 kHz. En svagare svacka 3-4 kHz finner man dock hos ex Energy och Paradigm.
Dessutom är det NRCs lab, ej Stereophile. Alltså samm ställe som Floyd E. Toole forskade vid tidigare. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
|
Niklas Nord
6152 Posts |
Posted - 2004/07/14 : 15:32:49
|
psykoakustisk dipp? hur fungerar det?