HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ino Audio pip
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/07/12 :  16:12:49  Show Profile Send rowa a Private Message
Jag har letat efter info om dessa högtalare nu, men hittar inte spec mkt. Har förmodligen fått jobb efter sommaren och då står högtalare +förstärkare på prioriteringslistan och dessa högtalare är klart ett hett alternativ.

Ni som äger dessa, har ni jämnfört de med nå andra stativare i liknande prisklasser eller högre? Eller kanske tom HLFS ????
Vad sitter det för element i dem ?, tänkte om man kunde klona dem och komma undan lite billigare.

Kan man köpa högtalarna på postförskott ? Eller är det som jag befarar att man måste åka till han som gör den för att få köpa ett par, har för mig att jag har läst det någonstans...

Vad är föresten en lämplig förstärkare till dem ?

MVH/ Niklas

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/12 :  17:14:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lite trådar jag hittade i arkivet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=3851

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=26347

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=26059

Kan finnas mer info på faktiskt.se

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/12 :  17:16:58  Show Profile Send Belindro a Private Message
Det sitter inga standardelement i piP så klona går inte. Köper du element, filter och dämpmaterial av Ino Audio kan du åtminstone göra lådan själv och möjligtvis vinna någon krona. Jag tror inte det funkar med postförskott, men det är nog bäst du talar direkt med Öhman istället.

Dom låter mycket neutralt och är bättre (enligt mig och vissa andra) än de mycket dyrare högtalare (Canton Digital 2.1 som kostade kring 30.000 kr) jag hade innan. piP utgör en mycket enkel last för slutsteget.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/07/12 :  18:20:52  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
piP utgör en mycket enkel last för slutsteget.

Det där är en halv sanning... piP är inte speciellt snäll mot rörförstärkare. Jag har provat att driva den med 12 single end Watt, vilket inte alls gick.

I övrigt kan jag bara instämma, mycket bra högtalarna för de pengarna.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/12 :  19:45:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

pip, sjukt rak frekvensgång, och faslinjära..
men kanske inte en högtalare till för större rum..

Finns större modeller från Ino också

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/12 :  20:24:19  Show Profile Send Belindro a Private Message
Nä,

rörförtärkare med så låg effekt går nog inte så bra med tanke på att känsligheten är 86 dB/2,83v och impedansen 5 ohm. Men någorlunda stabila förstärkare som ger över 30w i 8 ohm borde funka fint.

Öhman demonstrerar ibland piP med sin minimala Denon D-M31 stereo (som ger strax över 20 w/6 ohm). Det går förvånadsvärt bra även om några större ljudtryck förstås inte går att skapa.

Edited by - Belindro on 2004/07/12 20:25:00
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:34:41  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
"pip, sjukt rak frekvensgång, och faslinjära.."

Hum..."sjukt rak" är det väl ändå inte...±2.5 dB. Faslinjär är nog bara tillskrivet pI60 och däröver...men bra är de nog ändå.
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/07/12 :  21:46:56  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Hum..."sjukt rak" är det väl ändå inte...±2.5 dB. Faslinjär är nog bara tillskrivet pI60 och däröver...men bra är de nog ändå."

±2.5 dB är ju ändå långt bättre än vissa högtalare för långt över 100 000. Jag tycker det är sanslöst bra med tanke på priset.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:43:55  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Jovisst, jag tror att de är utmärkta och de är specade -3 dB vid 35 Hz, vilket är lite unikt (fast om det specat i bostadsrum så blir det annorlunda ekofritt...). Fast tittar man sig runt så finns det en del märken som lärt sig göra små högtalare som mäter och låter bra och är billiga. Paradigm, Energy, Amphion etc.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:52:02  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Fantastisk högtalare! Finns ingen bättre under 100.000:-.

Skämt åt sido.. Rowa, har Öhman inte en krona avsatt i reklambudget?
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2004/07/12 :  22:58:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

2.5hz plus minus noll, det är bra det, jag har sett en mätning i rum där dom verkligen mäter
så bra, så det är inget bullshit som i många andra reklamblad för högtalare.

att dom kostar 3900:- får ju ses som nått lätt overkligt

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:12:18  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det var ett väldigt bra rum!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:15:23  Show Profile Send David A a Private Message
Dom presterar över all förväntan för den prislappen.... men måste stå mot bakvägg för att inte tappa energi under 100hz. Med basstöd kan dom tävla med bra mycket dyrare saker
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:16:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Extremt bra högtalare för pengarna! Montera man själv så klarar man sig undan med ca 4000 (Mdf finish). De spelar väldigt rent, detaljerat och neutralt, basen gräver väldigt djupt för att vara en stativare.

Vill man spela lite högre bör man ha en lite starkare förstärkare pga den lite låga känsligheten. Kan säga att de spelade väldigt bra ihop med Pass Labs X350 (350w) och ML39

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/07/12 23:17:15
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:50:12  Show Profile Send David A a Private Message
Så här mäter Pip i ett helt vanligt rum utan några märkvärdigheter.
Som man ser på mätningen står högtalarna en bit ut från bakväggen(80cm),vilket avspeglar sig i basen. I detta fall används de nämligen med basmoduler. Mätning från lyssningsposition på ca 4m

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:54:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag tippar på att dippen där, är en utsläckning i lyssningsplattsen,
dvs rummets inverkan..

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:56:37  Show Profile Send David A a Private Message
oh yes... fast det blir bättre när högtalarna placeras närmare bakvägg.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:57:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan nån hjölpa ROWA med det han söker... Tror inte att det beövs "säljas" in så mycket mer

NN:
"2.5hz plus minus noll, det är bra det, jag har sett en mätning i rum där dom verkligen mäter
så bra, så det är inget bullshit som i många andra reklamblad för högtalare."

2.5Hz plus minus noll,,, Då går dom lågt i frekvens.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:01:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
ja db skulle det då vara

Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:03:32  Show Profile Send rowa a Private Message
ojdå, 17 replies inte dåligt =)

är nu ganska övertygad om att det blir ett par pip, så småning om.

vilka högtalare spelar de lika med, ev. bättre? har förstått att det är mkt ljud för pengarna, men det är endå mycket pengar för en som inte tjänar spec mkt.

enda sättet att kontakta personen som säljes dessa högtalare är alltså via hotmail ?

MVH/ Niklas

Edited by - rowa on 2004/07/13 00:08:38
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/07/13 :  00:28:16  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
vilka högtalare spelar de lika med, ev. bättre?
Jag tycker inte man kan rangordna en bunt högtalare i objektivt bättre och sämre. Eftersom högtalare har olika ljudkaraktär beror bedömningen en hel del på tycke och smak.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/13 :  11:03:41  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
vilka högtalare spelar de lika med, ev. bättre? har förstått att det är mkt ljud för pengarna, men det är endå mycket pengar för en som inte tjänar spec mkt.

Om man använder sökfunktionen så hittar man..
Det fanns tidigare en tråd där pip jämfördes med alla möjliga högtalare. Den var klart underhållande att läsa

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:05:30  Show Profile Send rowa a Private Message
får väll ta och söka lite mer då, hittade dock inte så spec mkt sist jag sökte..

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:23:07  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det var meningen att jag skulle lyssnat på piP med en kompis hos Öhman men jag fick halsfluss så jag kunde inte följa med.
Kompisen var där iaf och lyssnade och han verkar helt såld på dom. Enligt honom låter dom mycket bra även jämfört med dyrare högtalare.

Ska nog själv föröska ordna en demo på som. Är mcyket nyfiken då vi har samma ljudideal och han gillade piParna såpass mycket.

Mvh / Christian

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:53:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
rowa: Kryssa för rutan "Archived Posts" så hittar du nog mera.

Som jag sagt i flera av de andra trådarna är jag intresserad av att lyssna på Inos produkter. Tyvärr har jag aldrig fått napp, kanske någon vill demonstrera denna gång. Innan jag hört är det fullständigt ointressant för mig att diskutera. Skicka PM i så fall.
Men provlyssna vill jag, som alltid. Helst i Göteborg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/07/13 :  12:57:48  Show Profile Send rowa a Private Message
Bernt Jansson: Ska testa det
Plöjde precis igenom en 15 sidor lång tråd, fanns en del vettigt att läsa där, men alldelles för mkt skitsnack..

MVH/ Niklas

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000