HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ino Audio pip
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/14 :  15:40:28  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
NN,

det är de nog.

Om jag minns rätt så är örat mer känsligt för direktljud vid 3-4 khz än för reflekterat ljud vid dessa frekvenser. Om man sänker responsen något vid dessa frekvenser så uppfattas högtalaren "mindre som en högtalare". Dvs stereosystemets fel minskas man får bättre ljudbild. Oftast brukar högtalare med toppar vid 3-4 kHz uppfattas som aggressiva och man hör precis var högtalarna står. Så från en spridningskurva så är det bättre att ha en liten dip i nollgradersriktningen men kanske jämnare mot ökade vinklar för att rumsenergin ska bli ok.

Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/14 :  15:47:10  Show Profile Send Belindro a Private Message
Intressant Thomas,

en annan sak som skulle vara kul att veta är hur nogrannt matchade elementen och filterkomponenterna är i högtalarna du tog upp. Öhman matchar sina element extremt noga, mina pi60 är exempelvis matchade inom cirka 0,3 dB mellan 20-20.000 Hz. Denna nogranna matchning är ett av flera skäl till varför hans högtalare kan prestera en så illusorisk ljudbild.
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/14 :  15:50:44  Show Profile Send Belindro a Private Message
NN,

jo (alla tror jag) Öhmans högtalare dippar någonstans kring 3-4 KHz.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/07/14 :  16:09:19  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har följt denna tråden och blivit lite nyfiken på pip-ht.
Var finns dessa att köpa undrar jag ?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/07/14 :  16:32:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Intressant, jag ska testa o korrigera mina K2 med en sådan dipp,
men jag tror faktiskt de ligger 1db -just där mellan den frekvens
du säger nu...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/07/14 :  16:48:36  Show Profile Send rowa a Private Message
Hrmm, många svar blev det i denna tråd, men inte spec många svar på min frågorna som jag stälde..

Känns som om tråden är påväg att gå hyffsat mkt offtopic..

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/14 :  17:38:51  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Belindro,

pI60 är en helt annan högtalare både till kapacitet och till pris. Ser man till pIP så finns det nog ändå några konkurrenter. Jag tycker inte högtalare/högtalarkonstruktörer är något direkt magiskt, det går att göra DIY som låter bra också. Matchning vet jag inte hur kritiskt det är, har inte själv upplevt att köpta element skulle variera så pass mycket från ex till ex att det blir hörbart med musik. Nåväl några exempel finns säkert, men huvudsaken att hålla reda på är rimlig tonkurva, något trix här och där på rätt ställe i tonkurvan, spridning, och dist. Och med dagens digitala filter kan man ju trixa hur mycket som helst för att få fram den optimala responsen.

rowa,

sorry för detta, men det kanske ger en inblick i att det finns andra småhögtalare om man nu själv vill jämföra ljud mellan pIP och andra, något som var del av din fråga (?)

NN,

prova dippa 2-3 dB mellan 2.5-4.5 kHz, jämför med att toppa 2-3 dB på samma ställe. Undvik vitlöksdip och akta öronen
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/14 :  18:00:08  Show Profile Send Belindro a Private Message
"Nåväl några exempel finns säkert, men huvudsaken att hålla reda på är rimlig tonkurva, något trix här och där på rätt ställe i tonkurvan, spridning, och dist. Och med dagens digitala filter kan man ju trixa hur mycket som helst för att få fram den optimala responsen.".

Jovisst är det så, men jag skulle lägga till ljudtrycksförmåga som en viktig parameter också.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/14 :  22:14:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Enligt Öhman finns det otroligt många faktorer som spelar in när man konstruerar en högtalare, inte minst de faktorer som handlar om högtalares dynamiska linjäritet.

I en lång intervju med Öhman berättar han om några saker som är väldigt viktiga att tänka på när man skall konstruera ett dynamiskt linjärt högtalarelement. Följande rader är tagna ur intervjuen:

Man kan tro att det bara finns en eller några få distorsionsmekanismer i ett högtalarelement, men verkligheten är den att det finns åtminstone ett hundratal olika. Vid olika frekvenser är det olika fenomen som bestämmer hur distorsionen yttrar sig, och det är viktigt att förstå att det hos ett högtalarelement är helt andra fenomen som dominerar distorsionen vid höga ljudtryck än vid låga.
Man bör också ha klart för sig att endast en minoritet av de distorsioner som de flesta högtalare ger ifrån sig är av typen harmonisk distorsion, eller intermodulation. Många distorsionstyper är av annat slag, ofta omöjliga att mäta med köpbar mätutrustning som alltid inriktar sig på spektralkomponenter med definierbar relation till musiksignalen.

Alla studier på högtalarelementdistorsion man har kunnat läsa om i vetenskapliga sammanhang behandlar några få, oftast bara en enda distorsionsmekanism. Nästan alltid är det dessutom bara lågnivådistorsion som avhandlas, och bara sådan som är av elektromagnetiskt, elektromotoriskt eller elektromekaniskt ursprung, och samtliga betraktas ur ett förhållandevis DC-nära perspektiv.

När jag utformar ett högtalarelement får det tidiga prototypelementet till att börja med genomgå en serie undersökningar avseende lågnivådistorsionsbetydande parametrar. Det finns många, många fler än de få som omtalas i litteraturen.

Att få lågnivådistorsionen låg och godartad är inte speciellt besvärligt även om det naturligtvis är en väl så viktig del i elementdimensioneringen. Men det är inte lågnivådistorsionen som skiljer mest mellan olika högtalarelement. Lågnivådistorsionen har i själva verket knappt några samband med de distorsionsfenomen som har mest betydelse för en högtalares dynamiska förmåga.
Det som ger de stora upplevda dynamiska förbättringarna är definitivt insatser för att minska "storsignaldistorsion", med reservation för att begreppet storsignaldistorsion är lite krystat.

Om man bortser ifrån de allra lägsta frekvenserna så är mekanismerna som har betydelse för storsignaldistorsion till övervägande delen mekaniska. Det handlar för det mesta om lokal mekanisk överstyrning, det vill säga att delar av elementens rörliga system vid lite kraftigare signalamplituder fjädrar olinjärt, eller till och med extremt olinjärt.

Dessa problem uppstår främst vid de frekvenser som uppvisar antingen resonansfenomen, eller reflektiva interferensfenomen. Märk väl att det inte behöver vara "öppna" resonanser, det vill säga sådana som syns i tonkurvan, utan det är ofta dolda resonanser, som inte ger några synliga effekter i tonkurvan, ibland inte ens i impedanskurvan. Men som likväl smalbandigt ger elementet utomordentligt bristande dynamisk förmåga.

Två estetiskt identiska bas-/mellanregisterelement kan skilja sig åt flera 100 ggr vad avser förmågan att hantera dynamiska fenomen. Mäter man det som "man brukar mäta" på högtalare kan de vara till förväxling lika varandra, men spelar man musik och lyssnar kan man bli varse att det ena elementet har ett antal "svaga frekvenser" där katastrofal distorsion uppstår redan vid några få watt så det låter bluddrigt och oartikulerat eller öronpinande orent - medan det andra klarar att hantera transienter på tusen watt och låter fortfarande obesvärat och luftigt.
Skillnaden är enorm när programmaterialet är krävande.

Det är därför, menar jag, viktigt lyssna noga, och att mäta på klokare sätt än såsom "man brukar mäta". Inte minst viktigt under lyssningstest är att veta vad man gör så att man inte blandar ihop fel på inspelningen med fel i återgivningen. Vissa dynamiska fel hos högtalare kan få fula ljud på inspelningar att höras mindre, och det får man inte missta för en förbättrad återgivning.
Även filter- och låddimensioneringen har stor betydelse för en högtalares förmåga att obesvärat kunna hantera svåra insignaler, men elementets grundläggande mekaniska egenskaper är ändå det viktigaste.

Intressant läsning tycker jag!

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/07/14 :  22:38:45  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Det torde räcka med att konstatera:
Ingen reklam
Ingen hemsida
"Du får tänka igenom köpet, återkom i så fall"
Ägarnas omdömen

För att varje spekulant på stativare ska ta sig en funderare.
Dimitri
(som hört pi60 och reflekterat)
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/07/14 :  22:51:31  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
HifiRocker,

Ino's element är bra, men jag tror en stor del av I.Ö. utveckling är att han vill ha väldigt exakta och definierade småsignalsparametrar för sina konstruktioner. Han bygger säkert in elementen som en del i filterkedjan för att filtren ska bli så enkla som möjligt (vågformsåterskapande). Jag tror säkert det finns element på marknadensom han tycker har låg dist och bra tonkurva , men de skulle aldrig passa i hans konstruktioner.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000