HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 sätta upp min hemmabio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2004/07/10 :  20:34:54  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
tjena, om det är någon som har lite tid över så skulle jag gärna vilja veta hur det här med hemmabio hänger ihop.
jag har kollat lite på nätet om hur man ska sätta upp sina bakhögtalare (i 5.1) o vad jag har kommit fram till är att i DD ska de vara diktade mot lyssnaren och i Pro Logic ska de vara riktade från... ett mysterium, är det någon som vill förklara bättere, kanske till och med förklara hur jag ska hänga upp dem (har soffan mitt i rummt, så allt är möjligt)

Tack på förhand //johan

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:27:45  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag hade hängt upp dom bakom ,i samma höjd som örona och på samma avstånd (bredd) som frontarna.
Pro Logic är ändå i mono så satsa på DD.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2004/07/11 :  11:14:43  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
Okej, jo det är ju en tanke, ville bara lägga till att det är Pro Logic II ja har...

men jag plockade fram bruksanvisningen till min förstärkare, där stod det att man skulle sätta som 60-90 cm ovanför och 30 grader bakom öronen... är detta nått man ska följa?? och hur ska man rikta högtalarna i så fall, ska man vinkla dem nedåt, mot öronen, då??
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/11 :  12:23:33  Show Profile Send lasselite a Private Message
Pro logic II är en metod att få två kanaler till sex, exempelvis gamla VHS-band och musik på CD. Men jag förmodar att det är DVD du framför allt kommer att titta/lyssna på, och då kan du nästan helt bortse från Pro Logic.

Med högtalarna riktade mot lyssningspositionen får du ett väldigt exakt ljud och en liten sweetspot(där det är som bäst att sitta). Med en mindre riktad placering får du ett diffusare bakifrånljud och en större sweetspot. Så det är upp till tycke och smak. Bakkanalerna innehåller ju för det mesta miljöljud som inte behöver vara särskilt riktade.

En bra film att testa med är "Rädda menige ryan". Inledningsscenen är grym!
Go to Top of Page

DJ Johan
Member

163 Posts

Posted - 2004/07/11 :  15:43:40  Show Profile Send DJ Johan a Private Message
okej,. tack så mycket för hjälpen, ska testa båda sätten och se vad jag gillar bäst..
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/07/11 :  18:51:39  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
testa alla tänkbara sätt! det är det du gillar som är intressant, inte vad DD gillar :D

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/07/12 :  00:53:45  Show Profile Send lasselite a Private Message
Njaaa, j0akim. det är mixat för att bli bäst med riktade högtalare, men smaken avgör.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000