HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Slutsteg - Vad tror ni om dessa bl.a ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/06/28 :  18:19:47  Show Profile Send Kero a Private Message
Hej kära forum medlemmar !

Har skaffat ett Theta Casanova bio försteg för ett tag sen. Har hittills bara kört med mitt Roksan Caspian slutsteg till frontarna och en äldre H/K receiver som slutsteg till bakisarna.
Hade stora planer för ett kommande slutstegs inköp, Krell, Theta m.fl men har börjat förstå nu att jag inte är nån höginkomsttagare.
Så då har jag börjat kika på slutsteg i lite vänligare prisklasser, fortfarande mycket pengar dock.

Några märken som jag funderat på.

Rotel - som nytt då kanske deras RMB-1075.

Parasound

Myryad - MA-500 fick bra kritik i HB när den kostade 28000:-, nu säljs den ut för 15000:-. Har haft hemma en MA-240 och den var bra.

Sherbourn - Vet av ett 1 år gammalt demo ex av modellen 5/1500 för 17900:-. Får mycket bra kritik i USA. Är uppbyggt av fem mono moduler, mycket ovanligt i prisklassen. Ska ha kostat 28000:- som nytt. Har balanserade ingångar, det har dock inte exemplaret i testen här : http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_3/sherbourn-1500-amplifier-9-2000.html

Nån som har några erfarenheter eller tips på andra slutsteg ?
Gärna oxå konkreta tips om ni vet nåt till salu nånstans.

nkascott
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/06/28 :  19:00:39  Show Profile  Visit nkascott's Homepage Send nkascott a Private Message
Vill bara säga att slutstegen i Myryads M-serie börjar bli svåra att få tag på. Funderar du på det så fundera inte för länge.

Niklas
Domestic Systems, HiFi, Hemmabio och elektronik för intelligenta hem.
www.domesticsystems.se
info@domesticsystem.se
070-7562988
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2004/06/28 :  20:42:54  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag har själv haft ett Parasound HCA-1206 THX och har bara gott och säga om Parasound. Hilma strömstarka steg är det. Varma i klangen.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/06/28 :  21:16:52  Show Profile Send Kero a Private Message
Har hittat en till kandidat.
Musical Fidelity HT-600. Helt ny med garanti för 1390 Euro från tyskland.

Ska kolla upp Myryad steget imorgon så får jag väl höra om det finns nåt kvar.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/29 :  00:01:25  Show Profile Send FBK a Private Message
Tjena Kero
Jag kan kanske hjälpa dig lite här. Har en gammal test i Hifi&Msik där de jämför dessa modeller.
Linn AV5125 27.000kr
Sherbourn 5/1500A 27.000kr
Thule Space 350B 29.000kr
Så här skriver de om Sherbourn.

Den första högtalaren som fick känna av Sherbourne var den trevliga men lite basfylliga Monitor Audio silver 8i. Om Linnförstärkaren stramade upp högtalarnas bas så lyckades sherbourn ge Monitor Audio-högtalarna några hertz mer djupbas. De fick inte fullt samma spänst som med Linn eller för dem delen också Thule, men de lät däremot subjektivt aningen större och mäktigare. Nej, Sherbourne ligger mer åt det stora och lite loudnessaktiga spelsättet och jämfört med de båda andra är klangen inte lika homogen. Sherbourne basen låter fetare, diskanten lite mer vässad samtidigt som mellanregistret kommer i skymundan.
Men nu låter vi lte knetiga för samtidigt går det inte att komma ifrån att detta är en rolig och dynamisk utlevande förstärkare som målar upp ljudet i stora, breda penseldrag. Den projicerar ljudet mer mot lyssnaren än både Linn och Thule vilket förstärker det lite plattare stereodjupet. Även om förstärkaren aldrig låter agressivt eller hårt, finns en tydlig markering i bas och diskant jämfört med båda Thule och i ännu högre grad Linn. Men som sagt, är det kraft och bas man vill ha så är Sherbourne ett starkt kort.

Ja, jag hade nog gått på Myryaden, om du även ska ha den till musik lyssning.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/06/29 :  01:37:42  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Kero
Funderade själv på HT-600 som jag hittade på en svensk hifibutik för ynka 9000kr (finns ej kvar). Det var intressant tills man läste denna recension:
http://www.smr-group.co.uk/reviews/musical_fidelity_03.html

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/29 :  10:59:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför inte Roksans 5 kanalare ???
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:21:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Kero. Både Parasound och Sherbourn är efter testerna i både Hifi&Musik och Hemmabio mycket lämpliga alternativ. Jag funderade själv på dessa båda, men valde Primare. Dock så låter inte det som något jag skulle rekommendera till Theta Casanova.

Jag tror dock att Parasound är det bästa valet,men du bör ju som så ofta, helst låna hem båda och testa.Inte minst i denna höga prisklass. mvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:23:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Sedan så är ju frågan vilka högtalare som skall drivas av nämnda kombination,MvhKristofer
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/06/29 :  17:19:19  Show Profile Send Kero a Private Message
Får börja med att tacka för alla synpunkter så här långt.

FBK: Tjena !!
Tack för att du grävde upp den hifi & musik testen, det var intressant och läsa. Även om jag nu inte värdesätter deras tester speciellt högt.
Hursomhelst så är nog Sherbourn avskriven ialla fall, den känns lite för dyr och även för "okänd" för mig personligen.

Halbermensch: Nu fattar man avrför detta slutsteg säljs så "billigt" jämfört med vad det kostade när det kom !!
Man ska ju inte gå så mycket efter tester men inte blir det olyssnat nån HT-600 efter att ha läst bl.a det här.
quote:
it is perhaps the worst supposedly 'high-end' multi-channel amplifier I have ever seen

quote:
the Musical Fidelity has all the muscle of Pee-Wee Herman

quote:
Forget about hooking up a set of Magnepan or B&W Nautilus

Och jag har ju Magnepan högtalare !
Tack för upplysningen !

MartinH: Har funderat på den men jag vill helst ha nånting i svart plus att jag gärna vill ha mer effekt.

whiskyman: Jag har provat ett Primare A30.3mkII och det tyckte jag inte alls lät bra så Primare har jag inte funderat på mer.
Parasound känns väldigt intressant men HCA slutstegen finns inte längre, det är en ersättnings serie på gång men det är tydligen en bra bit bort ännu. Däremot är det ju högintressant som begagnat alternativ. Har hittat ett Parasound HCA-1205 i tyskland och har mailat säljaren men har inte fått något svar.

Jag kör alltså Magnepan högtalare i dagsläget men det är osäkert hur länge till jag kommer köra med dom, är lite sugen att byta då jag inte har nån Magnepan center och inte är sugen att lägga 14000:- på en sådan heller och sen är den ingen lek att placera heller.

Jag funderar även på att annat alternativ vilket är att sälja mitt försteg och gå på en rejäl integrerad istället.
Jag kommer mest troligt att få prova åtminstone en Rotel RSX-1067 hemma och förhoppningsvis en Arcam AVR-300 oxå. Ska bli spännande att höra hur det låter mot min för/slutstegs kombo.
Känner jag mig nöjd med ljudet nån av desas presterar kommer jag nog lägga upp Thetan för försäljning.

Edited by - Kero on 2004/06/29 17:21:54
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/29 :  19:00:39  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Kero. Som jag skrev så trodde jag inte heller att Primare skulle passa i den kombination som du nämner.Jag nämnde den bara iförbigående.Dock så skiljer det mellan den stereoeffektförstärkaren som jag använder för stereoåtergivningen och den flerkanliga,men klangmässigt så skiljer det inte.Jag tror som sagt att du bör försöka att få lyssna på både Parasound och Sherbourn.

Efter vad jag läst mig till så skall Sherbourn ha ett varmare ljud än Parasound.

Jag tror inte att du kommer att hitta någon integrerad flerkanalsförstärkare som kan tävla mot en separerad hemmabiorigg, men det är bara min misstanke.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2004/06/29 19:02:39
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/06/29 :  19:41:56  Show Profile Send Kero a Private Message
Jo du ha helt rätt i dina aningar om Primare i min anläggning, skickligt !

Tanken är inte att t.e.x Rotel RSX-1067 ska kunna tävla med mitt försteg och slutsteg utan tanken är hur långt efter den kommer till musik och hur mycket en processor som är "up to date" gör för film ljudet.
Tanken är att komma ner på en nivå som inte gör att jag måste lägga alla pengar jag kan på endast förstärkar biten. Jag vill gärna kunna lägga pengar på annat oxå. Gillar och byta projektor rätt ofta t.e.x !

Tyvärr är möjligheterna oerhört små att få provlyssna nånting. Däremot kan det gå och lösa om det finns fler lika service inriktade general agenter som Septon som erbjöd sig att skicka upp en Rotel RSX-1067 till närmaste butik så att jag får prova.

Men ett lite billigare slutsteg löser oxå den biten hyffsat men då kvarstår problemet med en framtida uppgradering av Thetan för att komma lite ifatt utvecklingen.




Edited by - Kero on 2004/06/29 19:43:54
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/30 :  00:35:31  Show Profile Send FBK a Private Message
Kero!
Misstänkte att den testen skulle vara lite intressant för din del, och så beror det också på vem som skriver, Mats.ML tycker jag skriver bra recensioner, han har ju också några års erfarenhet också
Offtopic: Jag har lånat två ganska intressanta produkter som kan vara allternativ för min del i uppgraderingen av min annlägning, du vet Sonus Faber tråden på det andra forumet Ska ägna morondagen till lyssning och jämföra de mot varandra. Skriver ner intrycken på Torsdag i tråden eller i en ny tråd.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/30 :  10:19:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Kero, skulle du ta och lyssna på Parasound och Sherbourn, eller hur blir det?Bara intresserad av hur du skallgöra. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/06/30 :  15:56:23  Show Profile Send Kero a Private Message
FBK: Ska bli spännande att läsa vad det är du testar och vad du tycker.

whiskyman: Har tyvärr ingen som helst möjlighet att få lyssna på varken Parasound eller Sherborun i dagsläget.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/07/06 :  15:32:16  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Kero,
Hälsningar här från en gammal Magnepan ägare (SmgA+IIc)...
Ang Sherbourn så äger jag nämnda 36 kg förstärkare och tycker den spelar bra för hembio. JAg gjorde en AB lyssning mot min Accuphase E-406 och då kom den klart på korta ;-)
Fast det gör ju det mesta mot en stor Accuphase "SMILE".
Ljudet är ganska varmt och den spelar oansträngt. Transparensen är bra men inte "outstanding". En arbetshäst som man kan "glömma bort" efter att man har installerat den. Inte förstahandsvalet för 2 kanalslyssning och ultimat finlir tycker jag. Recensionen i Hifi&Musik var dock lite för negativ i klangen. Utlandet har testat den med mycket bättre resultat exvis Widescreenreview. Man fokuserar ganska mycket på det prisvärda i USA recensionerna och bara för att det är mycket "bang for the buck" behöver det ju inte vara bra eller bäst. Theta, Bryston, ML (Proceed) och Krell gör säkert stärkare som låter ett par klasser bättre. Hade hemma en Lexicon LX-7 (100kkr plus!) och då började det hända saker som transparens, luft och spelglädje! Fast mycket pengar då alltså.

Egentligen borde man inte ha en budget vid förstärkarköp ,-)

/Shaft
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/07/06 :  23:27:53  Show Profile Send Kero a Private Message
Tack för din åsikter shaft.
Jag slog dock till på en begad Rotel RB-985MKII igår. Den lät helt okej och får fungera tills vidare och så kompletterar jag den med ett bra tvåkanals steg så småningom istället. Då är jag redo för 7.1 oxå !
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/07/07 :  09:10:08  Show Profile Send shaft a Private Message
Keno,
Bra strategi - precis så gjorde jag! Jag kör 7.1 med en Lexicon DC-2 som processor. Det fungerar ypperligt med min hembiorigg (Miller&Kreisel THX-S150 system). Det såldes ju förresten en beggad Accuphase i Halmstad för en tid sedan. Vet inte om den blev såld??? Kan mycket varmt rekommendera denna stärkare med fullständigt delbart för- slutsteg och toppljud. RIAAn är också mycket fin och jag brukar "hotwira" den i olika setuper med gott resultat ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/07/07 :  12:45:13  Show Profile Send Kero a Private Message
Kommer vänta lite med att skaffa ett bättre slutsteg till frontarna, ska eventuellt byta högtalare så då är det ju dumt att gå och köpa ett slutsteg före det.

Ett begat Accuphase steg är ju helt klart ett intressant alternativ.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000