HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Chiro Energetics?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Edla
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/10 :  15:39:02  Show Profile Send Edla a Private Message
Hej,

Har nyss köpt ett Chiro Energetics slutsteg modell C-500 (THX).

Gav 2000:- för det och det känns väldigt gediget (har inte hunnit koppla in det ännu).

Nu till min fråga, är det någon som vet något om denna apparat? Det enda jag vet är att det var Laserföreningen som sålde märket för några år sedan. Energetics verkar ha försvunnit numer. Det finns inte mycket att läsa på nätet, verkar heller inte som att det kryllar av dem på begmarknaden.

Fick inte med någon manual är det någon som kan ha denna och scanna den till mig, betalar gärna en slant för det...?

Mvh

/Edla

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2004/07/10 :  23:23:47  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hejsan Edla ,
Namnet är lite fel, företaget hette Kinergetics Research och dom lades ner för 4 år sedan tyvärr.
Och deras gamla officiella hemsida www.kinergetics.com är nu en reklam/söksida.
Men sök på Kinergetics ,Kinergetic Chario C-500 ect ,så hittar du säkert något.
Förresten, 2000 pix var verkligen ett pangpris!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/07/11 :  11:03:50  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag hade det slutsteget för länge sedan det var bra och mycket snyggt!
Har även nån test av det i 1-2 amerikanska tidningar tror jag.
pm:a om det låter intressant så ska jag leta så länge!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Edla
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/11 :  19:08:06  Show Profile Send Edla a Private Message
Tackar för responsen, verkligen kul och höra att jag gjort ett bra köp. Pinsamt bara att jag inte hade koll på det riktiga namnet "Kinergetics", men i det här läget får även jag rätta dig StefanL, det ska vara Chiro och inte "Chario" :-) Vad anser ni att det egentliga prisläget "borde" vara på denna?

Kopplade in det igår kväll till min Yamaha 2400 och första intrycket blev att mellanregistret kändes något "murrigt" eller dovt. Efter ett tag tyckte jag ändå att det släppte (inbillning?). Gjorde ett A/B test där jag kopplade tillbaka frontarna till receiverna och det var stor skillnad framförallt på bas och mellanregister där steget verkligen ger en mycket skön pondus och kropp till dessa bitar. På kvällen blev det film och där jag tidigare tyckte att min center låtit något tunn och lite intetsägande blev nu rösterna betydligt fylligare.

Räven, skulle uppskatta om du kunde ge dina intryck av stegete eller tweaks av något slag (vad du kommer ihåg), förresten varför sålde du det? Kan man bryggkoppla? Har även PM:at dig om testerna.

p.s
La ut samma tråd på prisjakt och component och inget reply där inte. Verkligen kul med hififorum som är aktivt värre!

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/07/12 :  11:16:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vi får se om jag hittar något och kan scanna det och maila det till dig, annars kan du få tidningen.
Var bor du?
Jag bor i sthlms området!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2004/07/12 :  11:32:24  Show Profile Send StefanL a Private Message
Ojsan, Chiro var det ju
Andrahandsvärde på den borde kanske ligga på 5000-7000:- ,beroende på skick osv.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Edla
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/07/12 :  12:20:04  Show Profile Send Edla a Private Message
Räven, det vore toppen att få tidningen i handen, bor också i Sthlm. Kan du svara på mitt mail för detaljer?

Lite lustigt, sent igår kväll vid halv tolv ringde det en kille från Malmö och bjöd 5000 spänn för steget! Tyvärr är jag inte beredd att sälja det trots det generösa erbjudandet, börjar bli ganska fäst vid den. Lovade dock att hålla ögonen öppna åt honom, vet ni någon som vill sälja?

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/07/12 :  23:15:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Du har mail tillbaka!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000