HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Klangmatchning av surround, viktigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/06/29 :  09:35:59  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Hej på er!

Hur stor vikt lägger ni vid klangmatchning av surroundhögtalare. De ljudeffekter som levereras via dessa kanaler är ju väldigt sporadiska och som sagt mest effekter. Köpte för ett tag sen ett par snorbilliga surrondhögtalare som jag tänkt prova när jag äntligen kan koppla upp mitt system, vilket just nu ligger nerpackat pga husbygge. Anledningen till köpet var att dom med fördel skulle kunna gå att väggmontera. WAF:en är ju inte helt oviktig när man fått igenom att göra en stor hemmabio i vardagsrummet.

När jag pratade med en person på Hificonsult fick jag intrycket att även flerkanalsmusik har en bra bit kvar innan det lönt att sträva efter optimal klangmatchning av systemet!?

Skulle dessa högtalare inte ge önskad effekt kan dom ju göra sitt på altanen eller nåt.

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/06/29 :  10:07:55  Show Profile Send Gebex a Private Message
Flerkanalsmusik har en hel del kvar innan den blir riktigt bra. Det stämmer. Men att säga att det innebär att man inte skall klangmatcha sitt system är enligt min mening felaktigt. Skall man inte optimera sitt system och få så bra ljud som möjligt för att det kommer bättre system i framtiden?

Jag tycker att klangmatchningen är mycket viktig. Att ha ett system som inte är klangmatchat kan få motorcykeln att börja låta som en moped når den kör förbi och försvinner bakom dej.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:32:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst flerkanalsåtergivning torde ha en bit kvar, men jag tycker helt klart att man vinner en hel del på att ha ett klangmatchat system.

Men det här är bara saker som jag upplevt när jag bytt ut delar av min högtalaruppsättning.Man får en helt annan upplevelse när man har klangmatchat. MvhKristofer
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/29 :  19:43:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Inte bara klangmatchat, man behöver lika dynamiska bakhögtalare som fram för att få en total upplevelse. Högsta möjliga ljudtryck måste stämma överrens.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/30 :  13:15:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst Harry up, men det trodde jag var underförstått.
Mvh Kristofer
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/07/05 :  12:32:29  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Klangmatchning får du knappast med mindre än att du har samma högtalare både fram och bak. Knappt ens då om du inte har ett optimalt rum eftersom själva placeringen av högtalaren påverkar klangen i hög grad. Många centers har ju samma element som större frontar fast i mindre låda - blir det klangmatchat? Knappast.

Tusan vet om det inte är bättre att ha en klangmatchning som regleras av hembiostärkaren typ större pioneers. Då mäts frekvensomgången vid lyssningspositionen och kan i viss mån kompensera för placering/klang.

Till hembiofilm anser jag att det bästa är ett par bra dipoler/tripoler. Skal det spelas musik i mångkanal så kan man vinna på direktstrålande högtalare som placeras lägre i rummet. Fast då blir det inte lika bra på hembio. OBS! Min egen blygsamma åsikt.

Gör så här: Kopppla in dina snorbilliga högtalare och testa med några olika filmer och musik DVD. Låter det bra då är det bra. En bra musik DVD kan vara den något uttjatade "Eagles Hell freezes over" som har riktiga instrument i surround DTS.
/Shaft
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/07/05 :  15:06:33  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag är av uppfattningen att det primära inte är att klang- (eller på annat sätt) matcha surroundhögtalarna mot frontsystemet, utan att välja högtalare som på bästa sätt fullgör sin uppgift - nämligen att återskapa känslan av rymd, kontinuitet och närvaro i ljudbilden. Att en förbiswichande moppe låtern annorlunda i bakkanalen är kanske viktigt om man lyssnar primärt på skojsiga program av Pontus Enhörning, men för återgivning av seriösa multikanalsinspelningar är det klart mindre viktigt.

Det viktigaste för bakkanalerna är (eller i vart fall borde vara) att täcka in hela ljudfältet samt att de ska ha tids-, spridningsmässiga och effektmässiga egenskaper som gör dem lämpliga för det system som används. De bäst fungerande system som jag har avlyssnat (inkl. mitt eget) har varit med flera surroundhögtalare kopplade parallellt per bakkanal samt en placering av dessa uppe på vägg vid sidan och bakom lyssningsplatsen. Det är såklart då viktigt att surroundhögtalaren är klangligt anpassad att sitta på vägg.

System med endast en fristående högtalare per bakkanal har alltid risken att man hör bakkanalseffekterna i endast en högtalare (särsklilt om man inte sitter exakt i mitt mellan bakhögtalarna) och därmed förlorar känslan av rymd och omslutande ljudbild.

Jag tycker shafts förslag verkar bra. Koppla in dina billiga surroundhögtalare och njut på av filmer & musik. Köp ett eller två par till vettja och häng upp dom också på väggen! Skulle du sen bli riktigt biten av multikanal finns det (som alltid) prylar att köpa. Att köpa klangmatchade bakkanaler (= samma högtalare som i frontsystemet?) är ingen bra lösning IMHO.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Ximilian
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/07/07 :  14:52:13  Show Profile Send Ximilian a Private Message
Tack!

Nu börjar det närma sig inflyttningsdags i huset och det innebär att prylarna åker fram igen med en rasande fart. Ser fram emot att återigen kunna njuta av film och musik från min egna anläggning. Skall bli intressant att testa dessa snorbilliga surrounder, men det bästa av allt är att det inte svider i plånboken om jag skulle bli missnöjd. ;-)
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/07/08 :  09:52:16  Show Profile Send shaft a Private Message
Lycka till!
Sitt nu inte ´bara och detaljlyssna ;-) i det nya hemmet. Försök också få surrounderna till att bli "diffusa". Be gärna frugan eller motsvarande hjälpande hand (inte din egen fy!) att hålla upp högtalalarna i lite olika höjder och positioner. Undvik närhet till hörn och tak i möjligaste mån för att ljudet färgas där (=surrounden gör sig påmind).
Ibland kan "billiga" komponenter låta förvånandsvärt bra med rätt setup och lätt överglänsa dyrare varianter som är uppsatta mindre bra.
/Shaft
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/07/13 :  15:51:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om det just är klangen som man talar om här, så ändras inte den så länge som det sitter samma element i högtalarna. Sedan att större kan hantera ljudet lättare utifrån att de har högre känslighet är som jag ser det en annan sak.

Men klangmässigt ändrar det sig inte. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/07/13 :  15:56:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Sedan att surrounderna skulle vara diffusa ser jag i varje fall inte, som ett särskilt viktigt krav.

Sedan har jag inte hört något särskilt billigt system som låtit riktigt bra jämfört med separata delar i hemmabion.

Men det här är mina åsikter om klangmatchning. MvhKristofer
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/07/16 :  01:14:59  Show Profile Send matson a Private Message
Det krävs andra spridningsegenskaper för bakhögtalare då dom har ett större fält att täcka in. Alternativet är att använda många bakhögtalare.

Fasegenskaperna bör stämma mellan alla högtalare, men klangmatchning är omöjligt att uppnå då placeringen är olika.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000