HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den enda nytta en kon kan göra...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:28:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
...borde vara att utgöra en effektiv friktion mot underlaget. Apparaten står still och glider ej i sidled!
Om den är fastskruvad i konen, vill säga.

Detta kan vara nog så trevligt, om apparaten är lätt och trycknapparna går trögt.
Jag tror emellertid inte ens att ett försteg på glid orsakar ett "sämre" ljud.

Vi får sålunda nöja oss med att värdera konerna utifrån den rent estetiska, men dock aspekten.

:-)

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:33:05  Show Profile Send dole a Private Message
Jag är ledsen att jag absolut inte förstår vad du talar om.
Är det fortsättningen på något annat inlägg???

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:40:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Jag är ledsen att jag absolut inte förstår vad du talar om.
Är det fortsättningen på något annat inlägg???

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright




Ja, det är en fortsättning.
Eller snarare en överskådlig samlingsutgåva kring mina teorier om koner och dessas påstådda egenskaper som akustiska/mekaniska dioder. (Jag tror jag har skrivit "akustiska" tidigare. Men vill naturligtvis rätta det till "mekaniska".)

Strmbrg,

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:43:00  Show Profile Send dole a Private Message
Varför inte hålla sig i en och samma sträng? Det är lätt förvirrande med en ny som börjar mitt i ett resonemang.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  15:50:35  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Varför inte hålla sig i en och samma sträng? Det är lätt förvirrande med en ny som börjar mitt i ett resonemang.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright




Jag vet!
Och jag har blivit tillrättavisad angående detta tidigare.

Dock:
Upprinnelsen till mitt kon-svammel skedde långt inne i en sträng som har rubriken "Bråka inte i mina strängar".
För eventuellt nytillkomna läsare, så kanske inte den rubriken direkt avslöjar att strängen även innehåller (intressanta?) resonemang kring koner!

Det var alltså av rent läsarvänliga skäl som jag tog upp en ny sträng den här gången.

Strmbrg,

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:17:18  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
en fortsättning i en annan tråd som du alltid gör strbrg, å gör så att alla trådar rammlar ned till sidan två.. mkt frustrerande.. varför fortsätter du inte i den egen tråd som du startade? där var ju diskussionen i full gång redan!!!1

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:25:00  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Hos mig gör koner STOR nytta!
De flyttar sig fram och tillbaka i takt med en elektrisk signal. Då uppstår ljudvågor som jag kan uppfatta med mina öron.
Till stor glädje.

/K
Som tror att högtalarkoner är de enda konerna som är av värde i HiFi-sammanhang.

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:38:49  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kon ger mjölk. Mjölk är nyttigt.

Varför inte en pyramid? De har i alla fall visat sig vara mycket stabila.

T

"Varför har du svarta äggkartonger på väggen?" - okänd röst
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:49:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Äh,


en kon kan liksom en gungbräda's infästning ge fasta punkter eller noder, och kan därav minska amplituder. För att maximalt koppla kan man dock lägga gungbrädan på marken.

Swedac's vibrationsdämparkassett:






Thomas

"Varför har du svarta äggkartonger på väggen?" - okänd röst
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:51:37  Show Profile Send Timbre a Private Message


Vi får inte alls nöja oss med att värdera konerna utifrån den rent estetiska aspekten.

Hur många koner har du testat under dina apparater Strmbrg?
Du måste ju ha en väldig erfarenhet.
Om inte, är det rent pladder och skitsnack du håller på med.

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/26 :  21:18:03  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Koner är ett alldeles utmärkt sätt att koppla en apparat till dess underlag med. Om man skruvar fast konerna i apparaterna så kan man tillse att apparaternas inbördes avstånd blir stabilt, vilket kan vara bra vid arbete med optiska instrument.

Hur dessa koner hamnat under hifi-apparater är för Kapten en gåta.
Speciellt olämpligt är det att placera koner under rörförstärkare, då dessa är känsliga för vibrationer pga rörens mikrofoni.

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/26 :  21:22:55  Show Profile Send Timbre a Private Message


Gåtor är till för att lösas.
Det gör man bäst genom att testa själv.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/26 :  22:11:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Materialet i konen har stor betydelse för vilken nytta den gör.
Kolfiberkompositkoner fungerar bra. Dom säljs under namnet Black Diamond Racing. nr3 är avsedd för transistorapparater. nr4 till rörapparater.
nr3 är bra till högtalare också. Den som uttalar sig tvärsäkert i negativa ordalag har förmodligen aldrig provat detta. Eller provat med koner i andra material.

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/26 :  22:15:04  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Gåtor är till för att lösas.
Det gör man bäst genom att testa själv.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.





Med gåta avspg Kapten i detta fall det faktum att konerna har hamnat under hifi-apparater lite här och där runt om i världen.

Lösningen till gåtan skulle kunna vara att någon för Kapten okänd filur har påannonserat att koner skulle fungera som en "mekanisk diod", viket de ingalunda gör. Det kan man visa både empiriskt och mer analytiskt. Kapten har undersöt konerna med båda tillvägagångssätten och funnit dem koppla apparaten till underlaget.

Vill man empiriskt undersöka konerna kan man medelst ett stetoskop undersöka transmissionen genom konen.

Vid ett analytiskt förfarande får man tillämpa bland annat Newtons första lag.

mvh\Kapten A

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/26 :  22:25:19  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om man vill koppla, kan man välan ha en slät yta under sin apparat och lägga den mot en slät yta till det man ska koppla till. Sedan dra fast allt med tvingar eller skruvar. Se där - ingen diskontinuitet = optimal koppling.

F.ö. kan en oändligt liten kontaktyta överföra energi? Ja menar, om den perfekta kulan vilar på det perfekt plana ytan, så finns ingen kontaktarea längre. !?

Jag undrar också vad som anses om Aurios?



Skulle de fungera under högtalare?



Thomas






"Varför har du svarta äggkartonger på väggen?" - okänd röst
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/09/26 :  22:58:28  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Jag har inte följt de sk debatterna så noga på sista tiden.

Om koner är bra under högtalare vet jag inte. Jag har helt andra material än vad som brukar nämnas i sådana här sammanhang.

Tomas A har en poäng i sitt resonemang som är riktigt.

Vad som är intressant är också med vilka förluster som vibrationen överförs till underlaget. Lyckas vi snabbt göra värme av vibrationen får vi en liten vibrerande yta på underlaget.

DrM



Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/26 :  23:28:01  Show Profile Send mag a Private Message
OT:
quote:
Vid ett analytiskt förfarande får man tillämpa bland annat Newtons första lag.



Kan du bevisa den* får du nobelpriset

*Newtons 3 lagar avses

//Magnus
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/09/26 :  23:34:55  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
En liten tanke... De vibrationer som nu överförs via rummet till högtalaren borde rimligtvis även överföras till lyssnarens fåtölj. Borde då inte det bästa vara om man anpassade "högtalarfötterna" efter lyssningsfåtöljen så att vibrationerna relativt lyssningsposition blir minimala?
Alltså: Mjuk fåtölj - kuddar. Pinnsoffa eller köksstol - spikes.
Vi kan ju även blanda in den mycket underskattade möbeltassen i diskussionen.


Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/27 :  00:21:17  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ytterligare funderingar kring koppling. Jobbar bl a med sonikatorer, en probe som vibrerar >20 kHz som används för att bla preparera proteinprov från celler.

Intressant när man byter probe ibland, när man inte dragit fast den ordentligt. Då fungerar den nämligen inte. Det är två hyperjämt slipade ytor som ska dras fast mot varandra (transducer + probe). Och det hårt! Annars kopplar de inte högt nog i frekvens för att kunna överföra 20 kHz.

Det är väl kanske tanken bakom att Linn rekommenderar att dra fast pickuperna till tonarmen så hårt att man riskerar både pickup och tonarm. Dvs att pickupen inte ska kunna vibrera i det "hörbara" området. Men men... tror inte på att pickupen behöver dras åt så hårt ändå. Vad tror ni? Kan man beräkna kopplingsfrekvens mellan pickup och tonarm?

Thomaas



"Varför har du svarta äggkartonger på väggen?" - okänd röst
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/27 :  01:19:56  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
F.ö. kan en oändligt liten kontaktyta överföra energi? Ja menar, om den perfekta kulan vilar på det perfekt plana ytan, så finns ingen kontaktarea längre. !?


Materian skulle kollapsa och bli svart-hål-material eller nått eftersom trycket skulle bli oändligt stort.

John
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/27 :  06:46:40  Show Profile Send n00b a Private Message
skall man inte ställa vardagsurumsbordet, hyllan och soffan på spikes/koner ??? kanske skall man sätta saker unde mattan med ???

=))))))))))))))))

för mig känns det väldigt avlägset att man skulle kunna höra skillnad på 2st olika grafit material under ett försteg/slutsteg iaf.....

därmed inte sagt att man inte kan göra det, jag har ju faktiskt inte provat =)))

//jonas

......
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  08:04:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

en fortsättning i en annan tråd som du alltid gör strbrg, å gör så att alla trådar rammlar ned till sidan två.. mkt frustrerande.. varför fortsätter du inte i den egen tråd som du startade? där var ju diskussionen i full gång redan!!!1

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*



Hej! Mitt motiv till övergreppet var det svar jag gav till Dole högre upp i DENNA sträng.
Men det finns naturligtvis motiv för att göra som du säger också!

Mvh
Bo-Ingrid Samlingsfaktura
Ljudexpert, specialité: åderlåtning
:-D

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  08:10:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Kajsa

Hos mig gör koner STOR nytta!
De flyttar sig fram och tillbaka i takt med en elektrisk signal. Då uppstår ljudvågor som jag kan uppfatta med mina öron.
Till stor glädje.

/K
Som tror att högtalarkoner är de enda konerna som är av värde i HiFi-sammanhang.

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.



Damned!

Fan, jag tänkte att trälådan runt om, bara var en skyddande transportförpackning! Såg inte ut för mycket mer än så.

Jag trodde man skulle skära ut konerna och lägga dom under apparaterna...

Nåja, "Det viktiga är ju inte att ha rätt. Det viktiga är att utvecklas." Har jag ju råkat säga tidigare, så det får jag väl klamra mej fast vid även denna gång.

Mvh
Kurt-Ahmed Lårbensnacke
Inredningsexpert, specialité: Sängvetare



Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  08:14:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Vi får inte alls nöja oss med att värdera konerna utifrån den rent estetiska aspekten.

Hur många koner har du testat under dina apparater Strmbrg?
Du måste ju ha en väldig erfarenhet.
Om inte, är det rent pladder och skitsnack du håller på med.

Timbre

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.





Bäste "Klangfärg"

Jag baserar alltid, mina uppfattningar på för-uppfattade meningar! Därest tar jag med stor skepsis hem exempelvis några koner, skär ut dessa ur trälådan, lägger en trave apparater på och lyssnar mej fram.

Mvh
:-)

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/27 :  08:15:47  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Jorma

Materialet i konen har stor betydelse för vilken nytta den gör.
Kolfiberkompositkoner fungerar bra. Dom säljs under namnet Black Diamond Racing. nr3 är avsedd för transistorapparater. nr4 till rörapparater.
nr3 är bra till högtalare också. Den som uttalar sig tvärsäkert i negativa ordalag har förmodligen aldrig provat detta. Eller provat med koner i andra material.

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Hur fungerar dom?

Mvh
:-)

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/09/27 :  08:32:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Nä gubbs, detta går inte.
Vi har tröskat ämnet framlänges och baklänges på båda forumen dessutom. Om Strmbrg vill ansluta sig till de dogmatiska så gör det för all del men jag önskar nog att vi bryter denna ändlösa diskussion här.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000