HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hurra! Bastornen är på plats!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/27 :  11:58:28  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Efter alla vedermödor är äntligen mina tillfälliga bastorn på plats i sina hörn! Några av er har mailat och bett mig berätta närmare vad det handlar om. Jag har alltså byggt två torn, 185 cm höga, 36,4 cm breda och 45 cm djupa. De är intern uppdelade i tre lådor ā 75 liter som är bestyckade med varsin Peerless 260SWR39/115PPX-AL-4L 8 Ohms tiotums bashögtalare samt basreflexport från Hifi-Kit. Elementen är placerade in mot rummet (högst upp, längst ner och mitt emellan) och så nära högtalarväggen som möjligt (för att få bästa koppling till rummet samt minska hörbarheten av distorsion vid lyssningsplats). Basreflexportarna mynnar framåt. Jag byggde i 22 mm spånskiva och dämpade med 70 mm PADOC mineralull längs alla väggar utom baffeln. Färgen är samma vita som väggar och tak i vardagsrummet. Efter gårdagens slutmontering sattes tornen på varsitt tygstycke (kökshandduk resp tygväska från Ludvika kommun) och sköts försiktigt genom lägenheten. De inkopplades därefter till en NAD 208 (kopplad i 4-Ohmsläget) som föregås av elektronisk delning vid 80 Hz.
Jag är glad att rapportera att de, bl a av mig, påstådda teoretiska fördelarna med detta arrangemang håller streck även i praktiken. Lösningen med tre element placerade fågel, fisk och mitt emellan ger en fin ljudutbredning och minskar drastiskt mitt problem med en stående våg i rummet. De många elementen gör också att varje element rör sig ytterst lite även vid HÖG volym, vilket förstås borgar för låg distortion. Mina sidosystem Ino Audio i56s blev förstås glada av att slippa de låga frekvenserna och tackade med än mer högklassig återgivning. Och, banne mig, jag tror att det ska låta fint även när jag leker hemmabio. Dock lyckas jag inte höra någon större skillnad mellan höger och vänster högtalare beroende på underlaget - kökshandduk eller tygväska. Kanske något guldöra är berett att rycka in..?
Skämt åsido, det är en oerhört tillfredsställande känsla att ha byggt sina första egna högtalare helt från grunden - särskilt när resultatet blev så fint. Huruvida detta kvalificerar mig till sällskapet "vi som har lite finare anläggningar" lämnar jag åt andra att bedöma...
Oerhört glada hälsningar

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:19:06  Show Profile Send n00b a Private Message
fixa bilder så vi får kika =))))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:21:46  Show Profile Send pekka.j a Private Message
OK, ska försöka jaga igång digitalkameran. Har aldrig orkat lära mig den riktigt...

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:45:05  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

OK, ska försöka jaga igång digitalkameran. Har aldrig orkat lära mig den riktigt...




Jahapp,

det här måste du plåta! Om det är ditt första bygge och allt! Du berättade att du använde 75 liters volym per element - var är avstämningen lagd i frekvens? Hur grova rör använder du?

Och framförallt, vad säger grannarna!?
(När du drar på då, alltså...)


Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:45:28  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Den där anläggningen skulle Kapten vilja lyssna på.
Kanske med lite tysk marchmusik?

Grattis Pekka, kul att du är nöjd med ditt nya högtalarsystem.

Jazziga hälsningar från Kapten
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/27 :  12:46:44  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

det där är juh precis vad JAG tänkt mig också..!
BRA att någon förverkligar bra teorier, vilka visar
sig stämma, och bli nöjd!

fräsigt!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:41:38  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Fick hjälp av Hifi-Kit med att dimensionera porten, och möjligtvis har jag hamnat något högt i avstämningsfrekvens, enligt mina egna kontrollräkningar - strax under 30 Hz. Röret är 3" i diameter och 135 mm långt. Nåväl, det blir partaj här i kväll - det stora elddopet vad grannarna beträffar - så jag får återkomma med foto. Men foto blir det!
Mvh

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:47:42  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P har byggt med nämda element och snarlik volym och valde då en lägre avstämningsfrekvens runt 23 Hz kanske.
Hoppas det låter bra pj!
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/27 :  16:52:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Hehe... Låter intressant Pekka! Ljudtryckskapacitet måste det iaf finnas... Är det inte åttor som sitter i ino 56:orna också... ? :-D

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/28 :  23:09:02  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jorå, fyra stycken per sida... Fick gott betyg av icke hifiintresserade vänner som förvånades och förtjusades över respektive av dämpväggar och tjockismatta... Började med Bachs Toccata till fördrinken (G&T) och slutade med Freestyle... Tragiskt att Hasse i Noice dödde härom dagen. Nu finns bara halva Noice och halva Beatles... Oxfilén med rödvinssås och potatisgratäng smakade prima... Fick återigen dra det gamla uttjatade resonemanget om folk som lägger ner 100 papp på bil och 5 papp på stereo och varför det är mycket bättre att göra tvärtom... Läste också några stycken ur "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen", för er som är bekanta med sådan finlitteratur...

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000