HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Från CDspelare till multimaskin i budgetklassen ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/27 :  17:51:48  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag behöver en ny dvdspelare snarast.
För runt 10.000:- får jag tex. Denon 2900 alt. Pioneer 868. Men vad händer om jag lägger till 10.000:- ? Kan jag då sälja min älskade Cdfix & enbart anv. dvdspelaren som cdspelare ?
CD-ljudet är klart prioriterat men jag är nyfiken på SACD & DVDA.

Hur står sig då ex. Primare dvd30 i CDljudkvalitet mot cdfixen som jag tycker väldigt mycket om i ljudkaraktär ?
Bildsidan har jag inte brytt mig särskillt mycket om, men en LCD/plasma väntar runt hörnet så det är önskvärt med vettiga bildutgångar .

Vad satsa på ? Tips & tankar mottages tacksamt.

Övrig kringutrustning är B&W samt Advantage Thor.
Mvh

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:00:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
Arcam DV89 kanske? Kostar strax under 20k-strecket ny, och imponerar både vad gäller bild och ljud!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:26:13  Show Profile Send ryst a Private Message
Slår ett slag för Thule DVA250 Digit II, man får visserligen inte SACD men väl DVDAudio ocp MP3 .

På bildsidan har du Component/VGA/S-video ut, självklart klarar den av progressivt i PAL/NTSC

Spelaren går loss på strax under 20.000sek

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/06/27 :  19:56:34  Show Profile Send Mahler a Private Message
Bra tråd Niclas!!

Går i exakt samma tankar själv. Har en sopig gammal Technics CD som jag vill byta till en Meridian G07. Men för samma peng, dvs ca 25-30 000 kr får jag en sjuhelsikes multimaskin!! MEN!!! Mäter sig CD ljudet med en CD dito för drygt 15 - 20 000 kr?? Klart intressant fråga som Hifi Musik inte lyckats svara på även om dom gång på gång testar multimaskiner som CD spelare.

Primare DVD 30 låter klart intressant. Men vet ej hur den låter. Vet om att det var snack på forumet om ett test av denna maskin men det verkar vara lagt på is?? Nå, lycka till Niclas!! Antar att det är våra respektive öron i slutändan som får avgöra. Alltså bör du ta dig en tripp till närmaste seriösa hifi handlare och testa och låna hem.

Good luck!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/06/27 :  20:21:05  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
köp hem en och testa! måste ju gå att köpa på öppet köp någonstans..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/27 :  21:24:09  Show Profile Send Niclas a Private Message
Förmodligen behåller jag Cdfixen & köper en DVD runt 10.000:-
Följdfrågan var kanske " hur mycket mer SACD/DVD-A ljudförbättring" får jag om jag säljer cdfixen för, säg 8-9000:- & satsar dom pengarna på DVDspelaren UTÖVER dom 10k som ligger i potten. Givetvis vill jag ha cd-kvalitet i samma/bättre klass isf.
Jag har idag en Pioneer DVD 646a & DVD-Audio från denna låter knappast bättre än samma titel på cd i Cdfixen.
Nog har det hänt en del sedan 646 kom ut men hur mycket hörbar skillnad är det mot idag?
DVD-spelare har tydligen väldigt kort "butiks"livslängd, då toppspelarna för nå´t år sedan är ersatta 2-3 gånger .

Frågan är om någon har ersatt sin rena cdspelare mot en multimaskin i prisspannet nyligen, och i.s.f till villken DVDspelare och vad har den ersatt för cdspelare ?

Mvh
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/27 :  21:29:37  Show Profile Send Niclas a Private Message
Förresten, låna hem spelare fungerar dåligt i mina hemtrakter. Att handla på "öppet köp" med en ny, oinspelad DVDspelare är väl inte nå´n hit heller. Därför värderas andras erfarenheter stort så beslutet sannolikt blir mer rätt än om jag skulle följa hifipressens tester o vägledningar.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/06/28 :  11:07:51  Show Profile Send Per100 a Private Message
Niclas, ett av de bästa alternativen kan vara att
köpa en dvd-spelare med bra transport-egenskaper
och sedan kopmplettera med en dac.
Jag är själv inne på en Musical Fidelity Trivista 21 DAC
som kan fås för 16000 - 20000 kr (beroende på inköpsställe).
Den dacen är en förbättrad version av den som sitter
i Musical Fidelitys SACD spelare för en sisådär 70000kr.
Då kan du först välja de bildegenskaper du är beredd
att betala för och sedan få ett ljud som eventuellt
slår det mesta även hos rena cd spelare.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/28 :  11:29:23  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Electrocompaniet har också en dac för ca 12 000 kr som skall vara riktigt bra. Jag är själv inne på de tankarna, att ha tex en Denon 2900 som DVD/SACD/DVD Audio spelare och som drive till min Xindac DAC. Denna Xindak skall dock först tweakas rejält så att jag vet om prestandan räcker


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/28 :  11:59:46  Show Profile Send krippe a Private Message
Per100: var får man tag i en Tri-Vista DAC för 16000 ??
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:01:49  Show Profile Send krippe a Private Message
Tri-Vista 21

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:07:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Niclas

Kan detta vara något ??

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=20032

Jag hade nog behållt cd-fixen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:50:59  Show Profile Send Per100 a Private Message
Krippe, du har PM.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:21:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Köp en Denon A11, den uppfyller de mesta av dina karv!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/28 :  17:46:23  Show Profile Send Niclas a Private Message
Tusen tack för alla synpunkter & tips.
Jan på HighFidelity har tipsat om Marantz SA 8400 som säljs i Danmark för 9000Dkr ink. HarmonicTech Precision link . Verkar vara ett ruggit bra pris som gäller hela Juli ink. 3års garanti.
Kanske ett alternativ till A11 & DV-868AVi ?
Iof. endast 2kanal SACD men ljuddelen blir kanske bättre om krutet läggs på 2 kanaler i stälet för 5.

Ang. separat dac, villka egenskaper skall jag söka hos driven ? Är det drivens interna klocka samt stabilitet som gäller eller ?

Mvh
Edit : Marantz SA 8400 hade tydligen ingan bilddel utan var nå´t så ovanligt som endast 2 kanals cd/SACD-spelare .

Edited by - Niclas on 2004/06/28 19:38:17
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/07/01 :  10:07:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
Någon som har en Primare DVD30 och som kan ge en uppfattning om hur rent CD-ljud mäter sig i jfr med en dedikerad CD-spelare i 15 - 25000 kr klassen??

Skulle vara kul med lite subjektiva åsikter från andra än Hifi & Musik och som ligger mer jordnära. Trots att H & M när dom "objektivt" testar multispelare jämt påstår att dom jämför cd-ljudet blir man aldrig klok på hur det egentligen förhåller sig med jämförelser däremellan.

Blir knäpp på att men hela tiden tycks stryka runt ämnet som egentligen är det viktigaste!!

Alltså!! HUR mäter sig en modern multispelare, t ex Primare DVD30 ljudmässigt mot en dedikerad CD-spelare??? Rent CD-ljud alltså. Glöm SACD, DVD AUDIO ETC ETC!! Rent CD-ljud!!

Subjektiva åsikter mottages med glädje!!



-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2004/07/01 :  20:04:22  Show Profile Send buris a Private Message
tjena mahler!!!
du får puscha på Tober, så han får klar sin recension nån gång.
Det verkar vara fler här på forumet som också väntar, har vi tur kankse han läser detta
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/01 :  20:33:54  Show Profile Send Niclas a Private Message
Tyskarna är duktiga. Dom kan sätta poäng på ljudupplevelser & på så vis vet du villken apparat som låter bäst.
Stereoplay klassar DVD30s cdljud med 54 poäng, dvs lika många som NAD 542 & snäppet bättre än Arcam Alfa 7SE. Gissningsvis i 4000:- klassen mao.
Däremot får DVD30 en väldigt massa poäng på SACD & DVD/DVDA-ljud. Nästan lika många poäng som Denon A11.

Mvh
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/01 :  21:25:12  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Niclas!

Mina 10 cent:

Jag har själv en CD-FIX och en Pioneer 868Avi och jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG spela en CD i 868an. CDFIXEN spelar på en helt annan planet.. Och det hjälper inte ett dugg om 868an spelar SACD lagret och CDFIXEN "bara" CD lagret... 868an är har ett extremn tunt och ljust ljud, totalt utan "närvaro"..

FIXEN är oängligt mycket mer "hifi" / musikalisk.. Och den går minst en oktav djupare i basen...

Kringutrustning hos mig: ML 383, Revel F30, Transparent Ultra..

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/01 :  21:27:20  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Sen har ju 868an en fantastisk bildkvalitet om man kör HDMI mot en plasmaskärm Men det är ju en helt annan sak...

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/01 :  21:52:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Jag har själv en CD-FIX och en Pioneer 868Avi och jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG spela en CD i 868an. CDFIXEN spelar på en helt annan planet.. Och det hjälper inte ett dugg om 868an spelar SACD lagret och CDFIXEN "bara" CD lagret...


Det var en intressant iakttagelse. Konstigt att Pioneers DVD-spealare 600 nånting blivit så uppskriven om den du skriver om inte kommer i närheten av Cdfixen. Du har ju, till synes, mycket kompetent kringutrustning och det är därför sannolikt att din bedömning är riktig. Endast med detta som stöd antar även jag att dessa uppskrivna DVD-spelare inte kan mäta sig med cd-spelare för c:a 15000kr. Muse tycks däremot byggt mycket fina multispelare men de kostar ju avsevärt mer. Om du lägger till c:a 10000kr kan du aspirera på den Musespelare som finns till salu här på forumet. Den tycks vara bokad men det kan ju ändras. Lycka till!

Mvh esper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:20:58  Show Profile Send 10 a Private Message
Det är väl så att 668:an är omskriven och omtyckt för att den är extremt ofärgande. Att sen många inte vill ha en sån spelare utan föredrag olika typer och grader av färgningar är en annan sak. Dessutom vill jag minnas att 868:an ska vara sämre än 668:an av någon anledning (på att spela CD, vill säga).
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/02 :  15:58:21  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja 868 är ofärgad och neutral. 668 är det också, samma ljudkretsar.
Det verkar var många här som inte gillar transparant elektronik och det står ju var och en fritt. Låter 868/668 tunt så beror det på att prgrammaterialet är tunt. Då ska det också låta tunt. Om anläggningen är neutral så är skit in skit ut.

Mvh
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/07/02 :  23:00:10  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
10 och Woland, Neutralt ljud och "ljust" är i min värld inte samma sak.. Att kalla 868:an "neutral" bara för att den är "ljus"/diskantrik och nästan totalt basfattig håller jag inte med om. (och nej, det har inte met materialet att göra.. Jag har spelat massor av skivor för att jämföra. Patricia Barber, Diana Krall, Kasey Chambers, Linkin Park, Eric Bibb, etc. etc. )..

Många tycker spontant att en (överdrivet) ljus ljudbild låter detaljerad, luftig och bra, men i mina öron blir det extremt tröttande efter ett tag.

Som exempel, första gången jag lånade hem Transparents ljudkablar tänkte jag "vilket jäkla skit!", men efter några timmars lyssnande och jämförande med mina gamla insåg jag hur det skulle låta egentligen.. Mellanregister och ner i basen var helt "kollapsad" och någon "timbre" i basen hade jag aldrig hört innan Transparent!!!.. Liknande problem har Pioneeren...

Ett annat exempel är när man jämför vinyl och CD. (i min anläggning iaf... Har en Simply Black vinylspelare..) CD låter oftare ljusare/hårdare och gräver inte lika djupt i basen.. Spela "Fast Car" med Tracey Chapman på vinyl och jämför med CD. Vinylen spelar 2 oktaver djupare typ.. :-)
Numera lyssnar jag mycket hellre på vinyl. Speciellt 60-70-tals inspelningar som har en helt OTROLIGT djup ljudbild! Sjukt! CD låter platt och livlöst i jämförelse.. Kanske dags att köpa en ML390S för att kunna jämföra rättvisare?


Pioneeren saknar tyvärr totalt "närhet" och verklighetstrogen "klang".. Anledningen till att den får så bra betyg tror jag är att det finns andra begränsande "flaskhål" i anläggningarna där de testats... Det var inte förren jag uppgraderade mina prylar till Transparent Ultra förren min vinylspelare sprang om CD-FIXen med hästlängder tex...


Mitt hopp när jag köpte 868an var att jag skulle kunna byta ut CD-FIXen tills ett jag hittade en multikanalspelare att uppgradera min musik kedja till.. Tyvärr blev det inte så, men som sagt är den en jäkel på bild!


Nog blabbat från mig... Hoppas ingen blir stött av mina högst personliga åsikter.. Det är bara ens egna öron som räknas!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/03 :  15:11:00  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag rekomenderar inte Denon DVD 2900. Jag hade en sådan i ett halvår och den åkte in och ut på service hela tiden. SACD krånglade och till slut gav dom upp och sa att deras referens maskin också krånglade på samma sätt, så jag fick pengarna tillbaka.

SACD och DVD-audio låter bra i soround men i stereo tycker jag att min Rotel RCD 971 med en bra HDCD platta låter åtminstone lika bra...

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/07/04 :  10:13:18  Show Profile Send 10 a Private Message
Neutralt och ljust är inte samma sak för mig heller, men faktum är att 668:an visat sig inte ha några hörbara färgningar i seriösa tester, så utan att ha hört den är jag böjd att tro på det. Att du uppfattar den som ljus kan ju bero på en massa saker: inspelningarna, andra komponenter, ditt ljudideal, rummet, dagsform, m m.

Dock onödigt att spekulera. Gillar du den inte, så gillar du den inte.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000