HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om rotel önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/05 :  22:21:32  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej!
Har lite funderingar på att köpa rotel-prylar och skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av det...
Jag pratar framför allt om 9-serien (främst 960, 970 och 980) men även 890-slutsteget. Både för- och slutsteg alltså.

Som alternativ till detta funderar jag på den populära hk 670. Vad finns det för skillnader mellan dessa?

Har rätt trögdrivna högtalare, vill därför ha mycket kraft. Uppskattar kraftfull, djup och väl kontrollerad bas. Eftersträvar neutral återgivning.

Tacksam för alla synpunkter!

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2004/07/05 :  22:33:40  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Svanbo!

Kanske inte till så mycket hjälp men jag har haft en Rotel 870 integrerad förstärkare, den upplevde jag som lite blek i återgivningen dvs allt lät mjäkigt.

När jag däremot körde den som enbart slutsteg med försteg av annat märke så lät det alldeles utmärkt, så jag skulle nog inte vara rädd för att köpa ett Rotel slutsteg om tillfälle gavs.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/07/05 :  22:48:02  Show Profile Send filkingian a Private Message
Hej!
Jag har haft en Rotel 990 för-/slutstegskombination och jag tyckte att det var ren ljud och mycket kraft, men nackdelarna var att det lät väldigt ljust och basen kom inte igån förrän "klockan tio" (det står i manualen med ifall det undras). Provade högtalare med både 86dB och 96dB känslighet och basen kändes inte bra med någon av dem på lägre volymer medans diskanten blev för vass när volymen skruvades upp. 990 försteget har inte några tonkontroller, men det har de andra i serien, så det kanske går att justera lite;)

Har lyssnat på HK 650, föregångaren till 670 och den låter mycket trevligare än rotel 990(som kombination).

mvh Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/07/05 :  23:05:39  Show Profile Send luften a Private Message
Hejsan.

Jag har en 970 kombination, slutsteget var visst RB970BX och försteget RC970. Slutsteget är helt okej, inga klagomål för det. Verkar vara precis lagom stor för mina B&W DM602S3. Försteget däremot.. När jag köpte det var jag nöjd med ljudet... när jag tweakade det var jag nöjd med ljudet... Ikväll har jag precis byggt om det, så att det innehåller ett egenhändigt byggt försteg istället (OPA627), och Oj vilken ändring i ljudkvalite!
Iallfall, försteget innehåller "black gate" kondensatorer i signavägen, och en JRC2114 op-amp, vilken med fördel enkelt kan bytas ut till bättre. Tonkontrollerna körs via en helt skild op-amp, vilket ger en "ren" signalväg om man inte använder dem (för op-amp nr2 kopplas bort). Detta är också ett mycket billigt försteg, och kan billigt göras riktigt kompetent. Största nackdelen är att det inte har någon fjärrkontroll. Om du undrar något mera om 970 serien, så fråga på bara. Hoppas jag klargjorde lite iallfall, och inte bara yrade bort dej mera

//air
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/05 :  23:16:18  Show Profile Send svanbo a Private Message
Oj snabba svar, tack!
Hm det där med dåligt ljud på lägre volymer oroar mig, det är framför allt på lägre volymer jag lyssnar och jag vill absolut att basen ska komma fram även då! Bor i lägenhet så kraften jag efterfrågar är inte främst för att spela högt utan för att spela med kontroll.

luften: Du dribblade bort mig en del där men jag tror jag förstod andemeningen av det du sa i alla fall ;)

Har hört att 960-slutsteget är strömstarkare än 970, kan det stämma? Båda är specade till 2x60 watt vilket ju inte låter så mycket, räcker det för att driva tunga laster?
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/07/06 :  08:51:22  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag har haft rotel på sent 80 tal, slutsteget var bra försteget var inte bra mjukt instängt svampig bas, Jag hde senare en 991 en kort period ett mycket bra steg för pengarna steget har ett visst sound, lite "imponator" ljud (men nu har jag ett par dynaudio, så rotel är inte ricktig i rätt nivå) till tex ett par canton RC-L så fungerar det kanon, man kontroll över högtalaren samtidigt som RC-L är så färgad att man inte märker ev "fel" från förstärkeriet.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/07/06 :  10:52:46  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej!

Jag har haft en gammal RA870, en RC980 & RB980BX kombo samt en RC 995 & RB 991 kombo - har även haft en RCD 971 HDCD spelare. Jag måste säga att du får svårt att hitta mer prisvärda produkter - köper du begagnat så finns dom inte (möjligtvis NAD - men där är designen ännu tristare).

Såväl ljudmässigt och byggkvalitet är på på topp inom prisklassen. Neutralt stramt ljud som lämnar bra med effekt och med rätt högtalare kan det verkligen låta "dyr hifi".

PS! Kolla in min sida (se nedan) för mer info - gå in under "Hifihistoria"
Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2004/07/06 10:54:49
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/07/06 :  13:22:07  Show Profile Send Belindro a Private Message
Hej,

själv kör jag med RB-991 och är mycket nöjd. Detta slutsteg har en mycket neutral klang och de "undersökningar" jag har gjort indikerar att det är en RB-1080 utan triggerfunktion. Någon ljudmässig skillnad har i alla fall inte jag kunnat spåra mellan dessa apparater, inte heller någon synlig (förutom triggerkretsen på RB1080 förstås). Vill man ha neutral klang är RB-991 ett mycket prisvärt alternativ. Men för att ljudet i slutändan ska kunna bli neutralt krävs förstås att alla delar i anläggningen ger neutral återgivning.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/07/06 :  16:31:08  Show Profile Send luften a Private Message
För att göra ett lite "klarare" inlägg. Rotel 970 försteget lider inte av samma problem som 990, utan där är allting med från låg volym..

//air
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/06 :  20:00:20  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK tack för åsikterna! Nån som har erfarenhet av ett tuner-försteg som heter rtc-950? Och slutstegen 960 och 970?
drkim: försöker du säga att designen är trist? Jag tycker den är klockren, vill inte ha "flådig" design, hellre diskret men kraftfull! :)
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/07/06 :  20:50:48  Show Profile Send luften a Private Message
970 Slutsteget är jag helt nöjd med (har haft det i ett halvt år nu). Du kan även läsa Calle G´s kommentarer om när han bytte från en Pioneer VSX-D2010 eller nåt sånt, till Rotel 970BX --> http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24274

Om du har råd, så satsa på ett 980 istället, men annars så är nog 970 ett bra steg. Man kan ju vid behov av mera effekt, köpa ett till likadant, och bryggkoppla dem.

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000