HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd vid inköp av analog signalkabel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/07/02 :  09:44:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag behöver lite analoga signalkablar för att knytaihop mitt kommande försteg Myryad MDP-500 G6 med förstärkarena MA-240 och MA-360.

Jag har rotat runt i forumet och försökt forma en uppfattning om vilka kablar som är mest intressant i prisklassen 1200-1400 per meter, men jag kan inte säga att jag har blivit speciellt mycket klokare.

Tyvärr har jag inte möjlighet att låna hem några kablar för utprovning så jag måste (igen) tyvärr köpa kablaget på vinst eller förlust, då det är därför det nu känns väldigt viktigt att få er hjälp!

Det jag kommit fram till av min lilla research är att det inte verkar finnas några alternativ alls till MarcusCables semibalanserade "Black Silver".

Från Myryad's sida rekommenderar de Nordost, då de flesta handlar av Myryad verkar tycka att de fungerar mycket bra tillsammans. Men min budget tillåter endast då kabeln "Solar Wind" som inte verkar vara speciellt bra i jämförelse med andra kablar som jag i sin tur sett i jämförelse med Marcus "Black Silver".

Finns det några andra uppenbara alternativ, eller vore det idiotiskt att inte ge Marcus och hans svarta silver första chansen?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/02 :  09:54:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
www.rscables.com

Sen finns ju flera svenska t.ex. Gignos och Clou. säkert fler som inte jag kommer ihåg just nu.

Om du bor i Stockholm kan du få prova några RS som jag inte använder just nu.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:25:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tyvärr så bor jag långt upp i norr, i Skellefteå, men man tackar å det varmaste för erbjudandet :)

Har du (eller någon annan) någon uppfattning hur dessa kabelmärken och deras modeller står sig mot Marcus kablar inom samma prisklass?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/02 :  10:52:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tyvärr har jag inte haft möjligheten att testa dom så jag kan inte uttala mig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/02 :  11:49:12  Show Profile Send palm a Private Message
Clou red jaspis är en mycket bra kabel för pengarna, hittar du nog för nån tusing begagnat.
Annars så finns div Kimber till salu som Hero, PBJ eller silver streak dessa är också mycket bra för pengarna.
Lycka till

Palm
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:30:01  Show Profile Send Per a Private Message
I den prisklassen är Silk ett utmärkt val. Har robust och varm karaktär men tummar inte på hastighet och upplösning.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:37:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns tusen olika åsikter om kablar. Vi kommer aldrig att bli överens.
Det beror på att kablarna används för den sista justeringen av anläggningen, och man kan vilja gå åt olika håll. Därför blir det många olika åsikter om kablar.
Det bästa är nog om du kan precisera vad du är ute efter rent ljudmässigt.

Edited by - Björn-Ola on 2004/07/02 12:38:04
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/07/02 :  14:23:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är det jag inte vet hehe utrustningen är helt ny och jag har inte några kablar att spela den med så jag vet inte hur det kommer att låta (prylarna har inte ens dykt upp än) så jag måste ju börja med något, tänkte bara få en så bra start som möjligt.

Jag har B&W CDM 9NT frontar och generellt sett gillar jag rätt ljust ljud utan att kliva över mot det vassa (svår balansgång) och basen ska vara tight. Men som sagt var, jag vet inte hur elektroniken kommer att uppföra sig med mina högtalare, så det är en ren chansning till att börja med.

Ang. Silk så verkar det vara en hel del som bytt ut den mot just Marcus "Black Silver", av en eller annan anledning, så det känns lite omotiverat att välja den över Black Silver, men som sagt var, det är ju högt subjektivt och egentligen omöjligt.

Egentligen kanske frågan ska vara den omvända, vilka kablar ska man rent av akta sig för?

Edit: Jag börjar känna mig mer och mer säker på att Marcus är det rätta utgångsläget, och sedan, om jag känner att det behövs, ev. låna hem lite Nordost-kablage (den möjligheten har jag, frågan är vilka modeller) och se om det gör någon märkbar förbättring).

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/07/02 14:26:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/02 :  14:28:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Snöra ihop anläggningen med några billiga kablar.
Låt den bli inspelad ordentligt och efter ett tag när allt har satt sig och du lärt känna din anläggning, så vet du nog hur du vill ha det.
Då tycker jag det är dags att börja fundera på kabelval.
Då riskerar du inte ett felköp.

M.V.H. Björn
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/07/02 :  15:14:07  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag stjäl lite plats här i tråden och passar på att fråga er alla om er personliga åsikt i samma ämne. Jag förstår att smaken är delad och upplevelserna subjektiva men undrar ändå, i samma anda som JonasP här, vilken signalkabel man ska byta till om man, som jag, har en Kimber PBJ och önskar ett ännu öppnare, mer detaljerat men samtidigt silkeslent flödande ljud med pondus och fasthet i samtliga register utan att överbetona något eller skyla något annat. Det här kanske inte min anläggning, bestående av Densen B-400+, Amplifix och Totem Dreamcatcher kan uppnå, men hur kommer jag närmare? Kabeln får inte kosta mer än 1500kr vilket är par med Marcuscables Black silver.

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/07/02 :  20:13:33  Show Profile Send palm a Private Message
Har testat både PBJ Silver streak och KCAG Silver streak kan vara gränsfall till att bli för analytisk och KCAG fokuserar på diskantområdet samt att jag tyckte den var för torr/platt mellanregistret samt för analytisk.
Har ej lyssnat på Marcus kablar så dessa kan jag inte utala mig om men själv föredrar jag kablar från dom stora tillverkarna, dessa har funkat bäst för mig i längden

Palm
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/07/02 :  20:25:09  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Hej Jeppe 72!

Tror att du kan ha svårt att komma längre med nya signalkablar dels med tanke på din budget och dels pga att dina Totem Dreamcatcher är en restriktion. Om du går i kabeltankar kanske du borde investera i elkablar istället. Ljudmakarn har bra sådana för ca 700:-. Du borde få något fastare bas och något bättre perspektiv om du sätter en kabel på cd:n och en kabel på förstärkaren. Det går att beställa kablarna på postorder från deras hemsida.

/Johan
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2004/07/06 :  08:15:30  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag köpte två uppsättningar AIV Black Moon av www.csmusiksysteme.de och de överträffade alla mina förväntningar. De har ett neutralt, detaljerat och öppet ljud. Byggkvaliteten är på topp med trippelskärm, teflonisolering, guldplätering, metallhölje runt kontakterna och svart skyddsstrumpa. Jag betalade 350:-/st och motsvarande kvalitet i Sverige ligger på 1000-1500:-.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/07/06 :  08:54:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag har Marcus Cables signalkablar (Black silver i XLR utförande) och digitalkabel. Jag köpte ett par Black silver först, för att testa. Byygkvalitén är 100% perfekt och kablen låter jättebra. Den är väldigt neutral så den är svår att beskriva. Jämfört med andra kablar blir den aldrig vass eller hård i diskanten, den är inte heller slapp eller bastung men den spelar bra med bas. Ljudbilden är inte mitt i ansiktet utan mer ett steg tillbaks, utan att för den delen bli för laid back. Den är som sagt jättesvår att beskriva men just för att den inte påkallar uppmärksamhet utan gör allt bra, utan konstigheter så skulle jag gärna rekomendera den.

Jag har själv haft ett antal signalkablar genom åren, bland annat SILK. SILK upplevde jag som mer återhållen/begränsande uppåt i frekvenserna. För pengarna tror jag det är svårt att hitta något bättre än Marcus Cables Black Silver.

Om jag nu inte ville köpa Black SIlver men inte heller vill satsa mer än 1500 kr. Då är begagnatmarknaden något att utforska mer. Där kan man göra mängder av kabelklipp, särskillt nu i sommartider.

Du frågade om det var några kablar du bör akta dig för. Vill då varna för PAD Elementa. Den kabeln finns ibland på begagnatannonser och är den mest instängda, livlösa kabel jag haft. Jag hade både signalkabel och högtalarkabel i biwireutförande och jag köpte dem för att de var så coola


Lycka till

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/07/06 :  15:49:13  Show Profile Send ludo a Private Message
mitt bästa råd är: läs lite om hur en kabel ska byggas (börja ex.vis här http://www.geocities.com/jonrisch/i1.htm), skaffa delarna (tråd, isolering, skärm, kontakter) och BYGG SJÄLV. Det ÄR varken svårt ELLER dyrt att löda ihop en BRA kabel.
(OT: På så sätt slipper du bli RÅNAD på pengarna.)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000