HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 val av surround (B&W)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/06/17 :  03:18:14  Show Profile Send aland a Private Message
Nu ska det bli surround då! Har väldigt svårt att besluta mig vilken linje jag ska gå bara.
Kör med Nautilus 804 + centern HTM-1.

Jag är mycket intresserad av SCM1, dels för att få rätt klangmatchning och dels för att det skulle bli utseendemässigt enhetligt och snyggt (okej sistnämnda inte högt prioriterat).

Men nu har ju B&W släppt sina surrounds till 700 serien som verkar vara hyggligt fina, DS7 heter dom. Det som gör dom extra intressanta är att dom är dels mindre i format och dels förmånligare. Alternativet att köra 7.1 med 4st bak skulle ekonomsikt ännu funka för mig vilket det inte gör med Nautilus svindyra SCM-1.

Vad tror ni folk? Satsar man på klangmatchning eller på mer surround?

P.S Har lyssnat på SCM-1 i en Nautlius-rigg och inte kunde man klaga på att det skulle ha behövts mer högtalare, inte ett hål i ljudbilden i sidan eller bakom lyssningsposition.

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:52:31  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Hej!
Jag skulle gå på klangmatchning. Tycker själv att ett 5.1 system av bättre kvalité är roligare än ett 7.1 system. Surroundkänslan blir riktigt bra iallafall. Däremot om man hör hål i surroundbilden så är det en annan fråga. Rummets storlek spelar in. Jag skull ej tveka att inhandla Nautilus.

MVH Christian
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/17 :  13:48:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är nog en fråga om tycke och smak. Själv tycker jag inte ens att klangmatchningen spelar så där jättestor roll mellam frontar och center så länge man har ett vettigt system utan allt för stora "svagheter" (på billigare system kan det spela stor roll).

Själv kör jag med LCR600S3 som center till mina 803or, till surrar använder jag växelvis ett par 602S2 till musiklyssning och ett par DIY-skapelser (dipol-liknande med bra spridning) för film.
Dipolerna är inte klangmatchade för fem öre med det fungerar utmärkt ändå.

Centern skulle jag kunna tänka mig att byta ut till HTM-1 med det är inget jag priorieterar, jag har aldrig märkt av bristen på klangmatchning men däremot spelar LCR600S3 naturligvis inte ex. flerkanalsmusik lika bra som en HTM-1.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/17 :  14:50:11  Show Profile Send gcs a Private Message
Enligt mig så spelar det stor roll att man har likadana högtalare som front och surround. I alla fall när man spelar musik. Jag har nämligen i min snålhet gjort misstaget att välja små stativare som bakhögtalare vilket alltså är fel enligt mig. Det kanske inte spelar så stor roll om man enbart lyssnar på klassiskmusik där surroundkanalerna vanligen spelar ambiensen, men så är det ju så att viss musik t.ex Fourplay eller Dark side + några till där halva musiken flödar ur bakhögtalarena.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/17 :  15:02:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag håller med. Dock lyssnar jag inte på så mycket flerkanalig musik att det varit värt att investera i ett par 803or som surrar så mina 602or får duga så länge,

Men, min kommentar gällde mer film eftersom det var SCM1 som var på tapeten, den är ju knappast tänkt till musik i första hand.
Här tycker jag det viktigase är högtalare som "försvinner", klangmatchningen spelar mindre roll.


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/17 :  18:21:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Okey jag lyssnar helst på musik och jag räknar nog med att det kommer mycket mer musik i surround innan jag slänger in handuken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000