HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hemmabio förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

speffy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/06/16 :  22:16:33  Show Profile Send speffy a Private Message
Hej !
Jag hade tänkt att byta ut min 2-kanals förstärkare mot en hemmabio förstärkare. Hade tänkt att lägga max 10 000. Skulle behöva tips på vad jag ska satsa på. Ska man köpa ny eller får man mycket mer ut av en beg ? tacksam för tips.

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/16 :  23:52:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
BEGAGNAT!

Tips kan vara att kolla på prisjakt.nu , dom kan hembio bra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/06/17 :  08:19:53  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nackdelen dock att köpa begagnat när det gäller hemmabio är att du kanske inte får de senaste formaten,men det här ger å andra sidan att man kan få väldigt mycket för pengarna när man skall köpa just begagnad hemmabio. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:16:02  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Det senaste året(/åren?) har det mer eller mindre "sprutats" ut hembioförstärkarmodeller med alla möjliga - och så gott som dem senaste - ljudformaten, så begagnatmarknaden bör vara en guldgruva för den som är ute efter hembioförstärkare...

Kolla Component.se, Prisjakt.nu och/eller hembioforum.com.
Go to Top of Page

speffy
Starting Member

10 Posts

Posted - 2004/06/17 :  16:41:36  Show Profile Send speffy a Private Message
Har tittat lite på Arcam AVR200 den verkade trevlig, skulle vara bra stereo ljud i den också och det är inte helt fel. Fast den är ny då, går nog inte hittat beg. Vilket märke och modell ska jag titta efter som beg då ? Har inte så mycket koll på vad som är bra.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/18 :  02:04:05  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej Speffy!
Arcam 200 är den gammla modellen så den lär finnas på beg marknaden, den nya heter 300.
Det finns en kille på Prisjakt forum som är ute i samma ärende som du och jag har gett honom lite tipps, eftersom jag lyssnade igenom de flesta modeller på marknaden förra hösten. Läs mitt inlägg i denna tråd där http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=64111
så får du en massa hjälp på traven. Jag heter även fbk där.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/18 :  13:22:37  Show Profile Send matså a Private Message
Hej

Jag har en Arcam 100 och den är väldigt bra både till film och musik och jag kan inte tänka mig att 200 skulle vara så mycket sämre

Men Men VArning varning! Jag vet inte hur det är med 200:an men på Arcam 100 så saknas det ett säkringssystem som slår ur förstärkaren om en tråd råkat hamna fel och gör den det så kan hela rasket gå sönder (min kostade 2700 kr att laga). Så här är det extra extra noga att kolla att kablar och sådant sitter rätt och inte petar på något annat. Jag har hört att många andra förstärkare har skyddskretsar men min har inte det. Jag hoppas de har förbättrat det på ARcam 200.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/06/18 :  17:27:32  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj!

Säger som dom andra. Arcam 200 om du prioriterar musik mest. Annars skulle jag rekommendera dej H/K AVR 430 (9.995:- hos Lefflers)Inte lika vass i musik, men är klart bättre i filmläge. Personligen tycker jag ändå att AVR430 låter riktigt bra i musikläge för att vara en hemmabio receiver och den ända jag hört tagit den i musik är just Arcam 200. Men den har ju som saft i sin tur enligt mej ingen chans i filmläge, vilket man egentligen mest köper en hemmabio receiver för..;) Lyssna dej för!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/06/18 :  19:26:06  Show Profile Send masur a Private Message
Best Sound i Stockholm säljer ett demoex av Harman/Kardon AVR-5550 för 5990kr. Smartson har samlat info om tester:
http://www.smartson.se/Default.ASP?TestId=2084&WCI=wiTest
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/06/19 :  12:10:46  Show Profile Send Allison One a Private Message
Förutom det gamla vanliga "lyssna själv" argumenetn så verkar tidningstestare hylla Yamaha R-Vx2400.
Har en sådan själv och är mycket nöjd.
Sony,Pioneer, Denon och H/K är andra alternativ man måste lysna till verkar det som.
Det är nog en smaksak vilket som låter bäst, men av recentioner att dömma så krigar Yamahan i toppskiktet och jag tror den låter bäst.
Klarar man sig utan Autokallibrering och DPL2 och DPL2x (7.1)så kan du som sagt hitta en del fynd på begagnatmarknaden.

Varför inte en Yamaha DSP-E 800 som förförstärkare (och förstärkare 3x70w till center surrar) och ett separat slutsteg till Frontarna?
www.yamaha.se har beskrivning under rubriken "Classics/Decoders".
Körde själv så med bra resultat tills jag köpte min rvx2400.

Kan inte påstå att ljudet blev så mycket bättre i 2 kanalstereo då jag kör straight, men bioljudet och helheten fick ett rejält lyft med autokalibreringen.

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000