HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 7.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/24 :  12:10:29  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan ! äntligen har jag uppgraderat en bit och min yamaha 650 är på väg ! men jag tänkte jag skulle köpa 2 högtalare till hem och köra i 7.1 men har ett problem ! jag har sned väggar kan man hänga dom i taket eller har ni någon bra lösning ?

MvH Richard Hughes

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/05/24 :  15:50:49  Show Profile Send nurfen a Private Message
7.1 behövs bara om du har ett rum modell större och öppet bakom sittplatsen. Med tanke på att du skrev att du tänkte hänga dem i taket så tror jag inte du har den plats som behövs

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/24 :  16:40:30  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan ! okej ! det är möjligt men har typ 4 meter bakom soffan men där står en säng =)men kanske skippar det för finns inte hellr så många filmer som stögjer 7.1 !
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/24 :  18:49:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Har för mig att jag läst att man kunde ha de extra högtalarna(kanal 6+7)sittande i taket. Högtalarna 6+7 är ju ett slags avknoppning från surroundhögtalarna. Man ska alltså ha sina surrounder bakom sig och kanalerna 6+7 ovanför eller straxt framför lyssningsplaten. Det här skulle göra att rummet känns större.
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/24 :  19:12:46  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
tänkte ha bak högtalarna bakom som jag har nu och ett par vi sidan av soffan pekandes inåt eller vad man kan säga !
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/26 :  13:23:54  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Är det inte så att vid 7.1 spelar bakhögtalarna mono och sidohögtalarna stereo. Är ganska säker på att man inte skall blanda till ljudbilden med att placera dom på annat sätt än vad som avses för bästa resultat.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/05/26 :  14:36:05  Show Profile Send huzze a Private Message
7.1 är 6.1 fast med två "centrar" bak.

Intressant med:
quote:
7.1 behövs bara om du har ett rum modell större och öppet bakom sittplatsen. Med tanke på att du skrev att du tänkte hänga dem i taket så tror jag inte du har den plats som behövs

Har själv snudd på omöjligt trångt då soffan står mot bakre vägg som är min fönstervägg! Med andra ord skulle det vara onödigt med de extra bakhögtalarna för mig eller? Annars får de stå på stativ i fönsterblecket, men jag oroar mig för att de kommer att spela för "inpå" lyssningsplatserna. Vad jag förstår ska de helst vara dipoler/bipoler så att man inte kan lokalisera dem lika lätt, men alla andra kanaler ska ju vara direktstrålande?
Någon som kan reda ut begreppen en gång för alla?
(Ska ju snart byta ut 5.1 mot X.1 men det kanske är onödigt...)


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/05/26 :  15:24:06  Show Profile Send Kero a Private Message
6.1 och 7.1 är samma sak, man vänder bara en respektive 2 högtalare för den extra kanalen, om vi pratar om Doby Digital EX och DTS ES alltså.

Dom ordinarie bakkanalerna har ju fullergister i stereo så dom ska man ha på sidan, antingen snett bakåt eller rakt från sidan om det inte går nåt annat, inte framför sig. Den extra kanalen är alltså från början en mono kanal som ska vara som en "bak center", alltså ska den vara mer i mitten, mellan dom ordinarie stereo surrounderna. Använder man två högtalare kan man ju ha dom olika långt isär men det är dom ordinarie surround högtalarna som ska återge höger och vänster surround som dom ska vara längst ut, annars blir det nog galet.
Go to Top of Page

nkascott
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/05/29 :  11:50:54  Show Profile  Visit nkascott's Homepage Send nkascott a Private Message
Om du ska hänga högtalarna i taket är det en idé att titta på inbyggnadsmodeller för takmontage. De har en ljudspridning som är avsedd att monteras högt upp. Du kan ofta rikta ljudbilden och det finns bra modeller för diffus spridning som är avsedda som surrondhögtalare.
Både Boston och Sonance har bra modeller för detta.




Niklas
Domestic Systems, HiFi, Hemmabio och elektronik för intelligenta hem.
www.domesticsystems.se
info@domesticsystem.se
070-7562988
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/05/30 :  01:22:20  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Nej jag tänkte att man kan hänga dom ner från taket i en wire så slipper jag skaffa vägg fästen eller ställa dom i en hylla !

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/05/30 :  02:11:01  Show Profile Send luften a Private Message
Enligt dolby:


//air

Edited by - luften on 2004/05/30 02:11:36
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/16 :  07:42:57  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Har du fått förtsärkaren nu och hunnit testa YPAO som den har? nyfiken på om det funkar bra faktiskt, vet någon annan ?
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/06/16 :  15:46:00  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Jo då den funkar faktist bättre än förväntat men man får ju fin justera själv effteråt !

MvH Richard Hughes
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000